• Anonym (Kämpa)

    Attendo-skandalen! Stine, du är en sann hjälte!

    Vi vet redan vilka hjältar som kämpar i vården varje dag, speciellt i pandemin, men jag vill verkligen slå ett slag för Stine som var upphovskvinnan till senaste skandalen från Attendo!

    sverigesradio.se/artikel/anstallda-pa-vardbolaget-attendo-har-straffats-for-att-de-berattar-om-brister

    Så jäkla starkt att våga stå emot, våga spela in samtal, våga stå på dig! En sann hjälte! Du har förhoppningsvis räddat livet på tusentals människor genom att vara stark och slå larm!

    Attendo kan man inte lita på. Det är helt klart den mest lömska arbetsgivare jag varit med om. Kan vittna om liknande händelser som Stine. Kan även vittna om mängder med andra brister och ledning som har annan agenda än de försöker framföra offentligt.

    Jag är med på deras svarta lista jag med, Stine. Tyvärr var jag inte lika stark som dig. Jag valde att gå. De mutade mig, eller snarare hotade mig, om jag pratade med media eller polisen. Jag vågade inte.

    Heja Stine med kollegor! Kämpa på. Jag hejar på er.

  • Svar på tråden Attendo-skandalen! Stine, du är en sann hjälte!
  • Anonym (--)
    Anonym (Kämpa) skrev 2021-05-09 15:31:23 följande:

    Vi vet redan vilka hjältar som kämpar i vården varje dag, speciellt i pandemin, men jag vill verkligen slå ett slag för Stine som var upphovskvinnan till senaste skandalen från Attendo!

    sverigesradio.se/artikel/anstallda-pa-vardbolaget-attendo-har-straffats-for-att-de-berattar-om-brister

    Så jäkla starkt att våga stå emot, våga spela in samtal, våga stå på dig! En sann hjälte! Du har förhoppningsvis räddat livet på tusentals människor genom att vara stark och slå larm!

    Attendo kan man inte lita på. Det är helt klart den mest lömska arbetsgivare jag varit med om. Kan vittna om liknande händelser som Stine. Kan även vittna om mängder med andra brister och ledning som har annan agenda än de försöker framföra offentligt.

    Jag är med på deras svarta lista jag med, Stine. Tyvärr var jag inte lika stark som dig. Jag valde att gå. De mutade mig, eller snarare hotade mig, om jag pratade med media eller polisen. Jag vågade inte.

    Heja Stine med kollegor! Kämpa på. Jag hejar på er.


    Skyddet för visselblåsare behöver bli starkare, men i slutänden är det upp till var och en att göra det som är rätt, inget jobb eller pengar i världen är värt att man inte agerar när människor far illa.

    Jag tror och hoppas att du nästa gång inte kommer gå tyst, du kan dessutom fortfarande göra det rätta - om du fortfarande är rädd så anmäl anonymt till myndigheter, tippsa tidningnar anonymt osv

    {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Å)

    Attendi bidrog till att en anhörig till mig dog.

  • Anonym (--)
    Anonym (Å) skrev 2021-05-09 17:08:04 följande:

    Attendi bidrog till att en anhörig till mig dog.


    Beklagar sorgen.. {#emotions_dlg.flower}

    Äldreomsorgen är ett skämt i Sverige, det är vi väljare som måste ställa krav på våra politiker
  • Anonym (Kämpa)
    Anonym (Å) skrev 2021-05-09 17:08:04 följande:

    Attendi bidrog till att en anhörig till mig dog.


    Beklagar verkligen! Fruktansvärt! Jag hulkade och grät när jag lyssnade på P3:s dokumentär om skandalen och personalens hjälteinsatser. Så onödigt lidande, så onödigt!

    Var detta i Stockholm? Nu i pandemin? Vill du berätta?
  • Anonym (Kämpa)
    Anonym (--) skrev 2021-05-09 15:56:45 följande:

    Skyddet för visselblåsare behöver bli starkare, men i slutänden är det upp till var och en att göra det som är rätt, inget jobb eller pengar i världen är värt att man inte agerar när människor far illa.

    Jag tror och hoppas att du nästa gång inte kommer gå tyst, du kan dessutom fortfarande göra det rätta - om du fortfarande är rädd så anmäl anonymt till myndigheter, tippsa tidningnar anonymt osv


    I detta fallet var det så klockrent rätt av personalen att slå larm. Så otroligt starkt av dom att våga stå för avslöjandet av skandalerna. Jag hoppas att rättvisan och bevisen är starkare än makt och pengar. Men håller med absolut. Visselblåsare behöver skyddas bättre.
  • Anonym (Å)
    Anonym (Kämpa) skrev 2021-05-09 21:44:29 följande:

    Beklagar verkligen! Fruktansvärt! Jag hulkade och grät när jag lyssnade på P3:s dokumentär om skandalen och personalens hjälteinsatser. Så onödigt lidande, så onödigt!

    Var detta i Stockholm? Nu i pandemin? Vill du berätta?


    Åh så tungt... :(

    Undrar om jag vågar lyssna på den.

    Ja, det var i Stockholm - men detta inträffade för lite mer än fyra år sedan, nu..

    Han hade influensa, men jag misstänker att man inte tittade till honom ordentligt under natten pga låg natt-bemanning. (Ingen i personalen tycktes behärska svenska språket heller...)
  • Anonym (Å)
    Anonym (Kämpa) skrev 2021-05-09 21:44:29 följande:

    Beklagar verkligen! Fruktansvärt! Jag hulkade och grät när jag lyssnade på P3:s dokumentär om skandalen och personalens hjälteinsatser. Så onödigt lidande, så onödigt!

    Var detta i Stockholm? Nu i pandemin? Vill du berätta?


    ...inte heller ringde någon oss, för att berätta att vår anhörig var döende... förrän det var för sent.

    Dvs - vi fick inget farväl.
Svar på tråden Attendo-skandalen! Stine, du är en sann hjälte!