Anonym (TS) skrev 2021-05-09 20:22:04 följande:
Vad var det som stressade dig?
Jobbar man mer än den tid man får betalt för? Dvs blir det så för att man ska hinna planera mm?
Jag hade världens skit-schema på ren svenska! Ett sånt där man knappt hinner andas emellan lektionerna. På måndagar hade jag sex eller sju olika pass, 40-60 minuter vardera. Dessutom förväntades man ta pedagogisk lunch ett par dagar i veckan men ingen egen paus som kompensation samma dag, och om man hade tomt i schemat behövdes det för att rätta elevarbeten eller planera osv. Det slutade med att facket skickade ett av sina högre uppsatta ombud (regionsnivå på den människan) för att tala rektor tillrätta, det var inte bara jag som hade det så alltså.
På min nuvarande arbetsplats (friskola, gy) har vi max två pass per dag men då antingen hel fm eller em, det är bättre än att springa runt så mycket. Då har vi istället en förbaskat massa annat vi ska göra, och då har vi ändå mentorer som sköter allt kring eleverna. För varje uppgift en elev gör ska vi fylla i digitalt hur det gått för dem, samt ge personlig formativ feedback. En gång i månaden ska vi uppdatera betygsmatriserna för att sedan på ett stormöte med arbetslaget gå igenom varje elev, varje ämne. Då har vi ett excel-ark där vi färgkodat hur varje elev ligger till per kurs. En gång i månaden ska arbetslaget också göra en utvärdering inom ca 15 områden där vi bedömer hur vi arbetat för att förbättra oss, t ex kan marknadsföring vara en sak, elevernas praktikplatser en annan osv. Dessutom deltar vi i projekt, kommer nya varje termin minst, där vi testar olika pedagogiska verktyg med eleverna och utvärderar det efteråt. Det är ändå aldrig nåt som vi fortsätter med så det känns lite som slöseri med tid. Vi har samarbete med de närmaste skolorna inom koncernen där vi besöker varandra ett par gånger om läsåret för sambedömning och liknande saker, jättebra så klart. Vi har också våra personliga målsättningar som man kommer överens om med chefen i början av läsåret, och som är en del av lönesamtalet på våren. Sedan har vi NP förstås med allt det innebär (jag brukar ha ca 4 kurser per år som har det, av mina totalt sju kurser på en heltid), och så förväntas man delta i planeringen av någon av årets aktiviteter, t ex studentlunchen, julfirandet eller nåt annat, och delta i marknadsföringsevent, föräldramöten etc 2-3 tillfällen per termin, helg och/eller kväll.
De flesta lärare kan nog skriva under på att man jobbar mer än man får betalt för, absolut. Det där med att gå till rektor och prioritera sina uppgifter låter fint men blir inte riktigt så i praktiken ändå oftast. Man kan slippa nåt litet men det är så många stora saker som man bara inte kan lägga på andra. Så du jobbar först på plats, sedan har du din förtroendetid som kan vara upp till 10 timmar i veckan, det gör du alltså på din fritid, om man så säger, och det är för att jobba in ledighet under loven i så fall. En kollega var smart nog att sitta kvar på skolan och göra de timmarna, då var hon ledig när hon åkte hem. Men sedan kommer allt det andra. Man slutar inte vara lärare för att man är ledig utan man råkar på allt möjligt material som man kan använda i sin undervisning, man kanske klurar på hur man ska förbättra en uppgift osv, det ingår också i förtroendetiden så klart men man gör mycket mer än man tror. Och ja, man gör det för att hinna med, oavsett om det är planering, bedömning eller att förbättra arbetsmaterialet eller nåt annat. Man gör det för att man måste också, om kursen misslyckas, även om man diskuterat med chefen innan, så ligger ansvaret ändå på läraren.
Det finns också jättemånga positiva saker med att vara lärare, absolut! Men jag hade låtit bli om jag hade förstått hur mycket det är hela tiden med allt möjligt som ska göras. Undervisningen är det lättaste, men det kommer så mycket annat som tar udden av glädjen.