• ingensson

Bila runt i Sverige under sommaren under helgerna

Hej!
    Jag har en fru som har kommit till Sverige och vi har väntar otåligt på sommaren för att resa runt lite och se Sverige. Först och främst naturen men också andra sevärdheter!
    Grejjen är den att sommarsemestern går utomlands men utanför detta, under helgerna, tänkte vi bila runt i Sverige, vi bor i Stockholm. Vi kan också bo på dessa ställen under helgen såklart.
    Har ni några tips eller länkar?
    Vet inte ens vart jag ska starta

• Svar på tråden Bila runt i Sverige under sommaren under helgerna
  • Jag är bara jag

Det finns ju hur mycket som helst att se och massor med ställen att övernatta. Glad Sikta in er på ett landskap och kör all in där. Uppland tex. Allt från vasaborgen i Uppsala till Örbyhus slott, Skokloster, bad i Ekoln och en massa annat. Googla kommun för kommun eller landskap för landskap. 

• AMCG

Jag slår ett slag för gamla Skaraborg. Rökt fisk i Spången, Läckö, Åsle tå, Billingen, Alphem (arboretum), Skara domkyrka, Falköpings ost, Biosfärleden, Kinnekulle, Värnhems klosterruin, Ålleberg, massa fornminnen och rullstensåsar.

• AMCG
    AMCG skrev 2021-05-09 21:17:52 följande:

Jag slår ett slag för gamla Skaraborg. Rökt fisk i Spången, Läckö, Åsle tå, Billingen, Alphem (arboretum), Skara domkyrka, Falköpings ost, Biosfärleden, Kinnekulle, Värnhems klosterruin, Ålleberg, massa fornminnen och rullstensåsar.

Jäkla autokorrigering: Spyken (på Kållandsö innan Läckö slott) och Varnhem skulle det stå.
  • Aniiee

För jag lov att föreslå något i närheten? 

Huddinge. Det kan bli några dagsturer till skön natur. Ett par delar av Sörmlandsleden går genom kommunen, 13 naturreservat, 7 officiella badsjöar, Flottsbro (passa på att stanna på St Botvids kyrkogård, om ni tycker om att besöka sådana, gärna den gamla barnlunden bland tallarna), 6 fornborgar (natur/kultur)..... Mer kultur finns också, bland annat 5 museum som jag kommer på på rak arm.. Gillar ni/vill ni testa att fiska så finns det 13 fiskesjöar också.

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • ingensson

Tack för all hjälp, har fått ltie förslag att börja med iaf, får planera en bilresa nu så snart träden blir gröna.

• ingensson
    Jag är bara jag skrev 2021-05-09 19:23:15 följande:

Det finns ju hur mycket som helst att se och massor med ställen att övernatta. Glad Sikta in er på ett landskap och kör all in där. Uppland tex. Allt från vasaborgen i Uppsala till Örbyhus slott, Skokloster, bad i Ekoln och en massa annat. Googla kommun för kommun eller landskap för landskap. 

Jag är mer intresserad av landskap, försöker sätta ut en rutt och se lite natur men också kanske någon restaurang däremellan
  • Aniiee
    ingensson skrev 2021-05-10 13:02:47 följande:

Tack för all hjälp, har fått ltie förslag att börja med iaf, får planera en bilresa nu så snart träden blir gröna.

Have fun =)
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
Svar på tråden Bila runt i Sverige under sommaren under helgerna