• soman12

    Är mitt barn har vitiligo ?

    Hej


    fick en så fin flicka 2019. När hon var två veckor gammal fick hon en liten sår på nacken. Vi fick pulver av Sköterska och såren försvann, men barnen fick en liten vitt färg i nacken men nu med tiden blir stor alltså det växer och sprider till axeln. enligt sköterskan det ingen problem sa hon, när det bli store store blir vi  mycket oroliga.


    Är det vitiligo eller vad kan det bli?


    tack för hand 



     

  • Svar på tråden Är mitt barn har vitiligo ?
  • Anonym (?)

    Tyvärr så är både din text och dina bilder rätt obegripliga.

  • Hyllemor

    Jag tror inte att det där är vitligio utan bara en pigmentfläck och det är ingenting att oroa sig för. Min son som har ljusare hy än ditt barn, har likadant fast tvärtom, alltså mörkare fläckar. Han hade en jättestor på magen när han var 2 år. Nu när han är 7 år så syns det nästan inte alls.

  • soman12
    Hyllemor skrev 2021-05-09 21:57:06 följande:

    Jag tror inte att det där är vitligio utan bara en pigmentfläck och det är ingenting att oroa sig för. Min son som har ljusare hy än ditt barn, har likadant fast tvärtom, alltså mörkare fläckar. Han hade en jättestor på magen när han var 2 år. Nu när han är 7 år så syns det nästan inte alls.


    Oj tack! jag var så nervös av det men, lite orolig att det ska inte sprida sig.
  • Spucks
    Anonym (?) skrev 2021-05-09 21:51:25 följande:

    Tyvärr så är både din text och dina bilder rätt obegripliga.


    Vad är det som är obegriplig?


    TS: gå till en läkare, då har du i alla fall kollat upp det och vet vad det är eller inte är och du slippar stressa dig. 

  • Anonym (?)
    Spucks skrev 2021-05-09 22:25:23 följande:

    Vad är det som är obegriplig?


    TS: gå till en läkare, då har du i alla fall kollat upp det och vet vad det är eller inte är och du slippar stressa dig. 


    Förstår inte texten alls och kan inte se vad bilderna har med texten att göra på något vis- så är det!
    Vad visar bilderna?? Vilken kroppsdel? Vad skulle vara vitiglio på dessa bileder?
  • Jag är bara jag

    Nej, det är inte vitiligo. För det första ser det inte alls ut som det och för det andra uppkommer det oftast först vid 20 års ålder. Mamma har det och det kom nog först efter 50, 60 kanske tom. 

  • Spucks
    Anonym (?) skrev 2021-05-09 22:30:01 följande:
    Förstår inte texten alls och kan inte se vad bilderna har med texten att göra på något vis- så är det!
    Vad visar bilderna?? Vilken kroppsdel? Vad skulle vara vitiglio på dessa bileder?
    Du ser inte vad bilderna visar? Menar du allvar? Vaför kommenterar du överhuvudtaget, om du uppenbarligen inte är intresserad att hjälpa med TS fråga utan bara vill vara dum?
  • gråfågel

    Jag tycker det ser ut som eventuellt vitiligo. Mina två barn har det, och även min morfar. På mina barn kunde man se lite som ditt barn redan när den ena var 6 och när den andra var 3. Då var de mindre vita än de är idag.

    Det finns andra sjukdomar som ser ut som vitiligo, så sök hudläkare.

    Och om det är vitiligo ska man även kolla sköldkörtel och värden för vitamin B då vitiligo ökar risken för störningar även för dessa.

  • gråfågel

    Fläckarna var alltså mindre vita när barnen var små. 

    Idag har det ena barnet väldigt lite fläckar medan det andra helt saknar pigment i sina fläckar, och de är helt vita och han har även överallt.

  • soman12
    gråfågel skrev 2021-05-09 22:51:09 följande:

    Fläckarna var alltså mindre vita när barnen var små. 

    Idag har det ena barnet väldigt lite fläckar medan det andra helt saknar pigment i sina fläckar, och de är helt vita och han har även överallt.


    Okej på min dotters är inte så vitt utan så svag vitt det som oroa mig är att det växer, men imorgon ska jag besöka till vårdcentralen det ligger bredvid på mitt jobb och jag kommer uppdatera när jag fick svar av läkaren.
  • Anonym (Vitilgo)

    Väldigt svår bild att avgöra något ifrån. Men skulle inte tro det. Har det själv nämligen. Ta gärna en bilddär du får med hela såret och tydligare.

  • gråfågel
    soman12 skrev 2021-05-09 23:03:24 följande:
    Okej på min dotters är inte så vitt utan så svag vitt det som oroa mig är att det växer, men imorgon ska jag besöka till vårdcentralen det ligger bredvid på mitt jobb och jag kommer uppdatera när jag fick svar av läkaren.
    Hon ser ut som min son hade, han som bara har lite fläckar nu, och inte så vita.

    En annan sak det kan vara är kortison, har hon fått kortisoncreme där fläckarna är?
  • gråfågel
    soman12 skrev 2021-05-10 13:38:47 följande:

    Nä men hon fått pulver när han hade lite sår där.


    Ok, vad för pulver?
Svar på tråden Är mitt barn har vitiligo ?