• Hyllemor

    Hur kan jag märka mina trädgårdsredskap?

    Jag bor i hyresrätt med trädgård där ett gemensamt förråd med trädgårdsredskap ingår i hyran. Dessvärre är redskapen gamla och slitna och ganska värdelösa att använda så jag har köpt egna. Ju fler egna trädgårdsredskap jag skaffar, desto lättare verkar de få "fötter" och på något magiskt vis vandra iväg till gemensamma förrådet, eller hamna i någon annans trädgård, speciellt om vi är flera som hjälps åt med någon allmän yta på området.

    Jag skulle kunna göra det enkelt för mig och skriva mitt namn med tuschpenna på sakerna, men kan man göra det lite roligare? Någon märkning som syns på långt håll så att jag ser att redskapet är mitt även om det plötsligt hamnar i grannens trädgård? (gärna något enhetligt så att märkningen ser likadan ut oavsett om det är på ett långt skaft som på en trädgårdshacka eller på ett kortare skaft som en liten trädgårdsspade.)

  • Svar på tråden Hur kan jag märka mina trädgårdsredskap?
  • Anonym (Tips från coachen)

    Jag tänker spontant på nån slags sporttejp som man har runt klubbor osv, såna där neonfärgade. Syns på långt håll, går att anpassa storleksmässigt. Dessutom kan du ändå skriva ditt namn på tejpen med permanent penna.

  • Hyllemor
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-05-09 21:56:57 följande:

    Jag tänker spontant på nån slags sporttejp som man har runt klubbor osv, såna där neonfärgade. Syns på långt håll, går att anpassa storleksmässigt. Dessutom kan du ändå skriva ditt namn på tejpen med permanent penna.


    Tack! Det var riktigt smart! Sporttejp får det bli!
  • Gameofthrones

    Och varför har du inte dom i ditt hem i en förvaringslåda? Städskåpet?

  • Gameofthrones

    Och varför har du inte dom i ditt hem i en förvaringslåda? Städskåpet?

  • Hyllemor
    Gameofthrones skrev 2021-05-09 22:08:05 följande:

    Och varför har du inte dom i ditt hem i en förvaringslåda? Städskåpet?


    Var läste du någonstans att jag inte har dem i mitt hem? Självklart har jag trädgårdsredskapen i mitt eget hem när jag inte använder dem.
  • nnnnnnnn

    Jag hade målat alla skaft och kanske även andra ytor i en signalfärg tex lysande orange. Bara sprayat hela skaftet eller hela redskapet med neonorange, så de lyser på lång väg.
    Då kan ingen säga att de missat att det var ditt!
    Namnet skrivs på med svart tjock penna såklart, så inga tvetydigheter finns.

    Sen kanske ni ska ta upp det hela med hyresvärden? Att det är dags att uppdatera redskapen i gemensamma skjulet? Om det finns bra grejor där så minskar behovet av att låna dina.

  • Anonym (.)
    Hyllemor skrev 2021-05-10 11:31:00 följande:
    Var läste du någonstans att jag inte har dem i mitt hem? Självklart har jag trädgårdsredskapen i mitt eget hem när jag inte använder dem.
    Och hur får de då fötter? Lånar du ut dom till dina grannar, så sluta med det. 
  • Hyllemor
    Anonym (.) skrev 2021-05-10 16:02:00 följande:
    Och hur får de då fötter? Lånar du ut dom till dina grannar, så sluta med det. 
    Nej, alltså, vi har dels varsin liten trädgårdsplätt och sedan har vi en stor gemensam grönyta och en grusgång, samt några rabatter som vi sköter gemensamt. När trädgårdsredskapen får "fötter" är mest när vi har våra gemensamma dagar då 15+ personer håller på samtidigt med de gemensamma ytorna, men det inträffar även om jag först fixar med min trädgårdsplätt och sedan upptäcker ogräs på de gemensamma ytorna och börjar fixa. Är det fint väder ute då, så är ju också de flesta andra grannar ute, och om jag fixar med något utanför min trädgård, så brukar någon granne också hugga in och tvärt om. Trädgårdsredskapen blandas helt enkelt, men långt ifrån alla har egeninköpta trädgårdsredskap. Ingen snor någonting av illvilja, utan de hamnar liksom bara på vift.
Svar på tråden Hur kan jag märka mina trädgårdsredskap?