• Anonym (TS)

Jag dräper mig ekonomiskt medan sambon lever livet...

Är så ojämt ekonomiskt hos oss.

Jag tjänar mer än min sambo men har ändå aldrig pengar kvar. Jag får betala för både mitt barn och hans barn. Köpa kläder, skor etc för att han aldrig gör det. De går i för små kläder och skor tills jag handlar. Sedan lovar han att swisha men gör det aldrig. Barnen bor heltid hos oss och han får ut både barnbidrag och underhållsstöd plus omvårdnadsbidrag för ena barnet. Han har ca 7500:- bara för det för barnen fast det är jag som handlar allt och sköter allt den omvårdnad han får bidrag för.

Detta har lett till att jag har en ganska stor kredit hos Klarna jag får betala varje månad. Lägger ca 4000:- dit varje månad. Men den fylls ju på på nytt..

Jag har i princip 0:- på kontot när räkningar är betalda så får tigga pengar av sambon till att tanka bilen så jag tar mig till jobbet. Jag betalar försäkring för vårt gemensamma barn. Betalar kläder till alla barn. Det faller oftast på mig att handla varje gång då jag slutar senare än sambon och han hämtar på förskola. Vi har ett matkonto som inte räcker varje månad så jag lägger nog 3000:- extra där varje månad på mathandling.

Känns som en ond cirkel. Jag står för alla presentinköp. Köper i princip alla julklappar. Köper presenter till konpiskalas osv.

Han själv säger att han inte har några pengar men råkade se hans telefon när han skulle kolla sitt saldo och då hade han närmare 60 000:- på ett sparkonto. Han kan utan problem köpa dyra verktyg eller prylar för 5-6000:- när han känner för det. Häromdagen gick diskmaskinen sönder och han beklagade sig hur vi ska ha råd. När jag sa att vi får ta den på kredit åkte han och köpte den och sa att han betalade hela direkt, att det kostar så mycket med krediter. Jag kan inte ta fram 5000:- från ingenstans som han. Jag har 0:-. Det är nu 9/5 och jag har 10:- på kontot.

Han säger jämt att han inte kan fatta hur vi har så lite pengar. Samtidigt som han dagen efter går och köper en bubbelpool för 4000:- eller en robotgräsklippare för 8000:-.

Jag tycker detta känns så orättvist. Jag fick använda upp alla mina dagar till föräldraledighet för att ha råd. De flesta krediterna drog jag på mig då, för att ha råd med allt under föräldraledigheten. Medan han nu ska vara ledig hela sommaren och ta ut fp då. Jag får ta all vabb både för mina och hans barn. Får ta tandläkarbesök, sjukgusbesök och BVC besök. Han jobbar alltid. Klämdagar och dagar som förskolan har stängt får jag ta ledigt utan betalt.

Jag känner att jag hade velat separera. Men med min ekonomiska situation funkar det inte. Jag har inte råd att betala flera tusen på krediter och en hel hyra etc. Kommer ta år innan jag betalat bort allt...

Känns som ett djupt svart hål. Vad gör man!?

• Svar på tråden Jag dräper mig ekonomiskt medan sambon lever livet...
  • Anonym (Jahadu ...)

Var i samma läge med mitt ex. Jag tog in mer pengar per månad. MEN jag betalade alltid mest. Handla - jag betalade. Räkningar- jag betalade. Renoveringar - jag betalade. Gemensamt barn - jag betalade
    Vad fick jag för det? Inte ett skit.
    Bara en förväntan om att det skulle fortsätta som vanligt.

• Anonym

Du ska sluta att gå med på detta
    Han ska betala hälften av allt. inte en krona mindre.
    Tala om det för honom
    Börja planera för särbo om han vägrar

• Drottningen1970

Skyll dig själv. Synd om dina barn bara som har en mamma väljer att försörja en vuxen man med pengar som kunde gått till att höja deras levnadsvillkor istället...

Du får förklara för dom nån gång att du prioriterade bort deras finansiella trygghet för en mans skull...

• Shakira88

Fast om du tjänar mer än honom så kan du ju lätt separera. Det kommer gå jättebra

• Guldnovan

Jag fick bättre ekonomi när gubben flyttade trots att jag blev kvar med huset. Det blir inte automatiskt sämre för dig, du kommer få kontroll över ekonomin och dessutom slippa överraskningar.

• Anonym (Helene)

Börja med att sluta betala för allt. Tala klarspråk med din sambo och lägg upp en budget och plan för hur ni ska fixa ekonomin. Lägg ihop det din sambo är skyldig dig för sånt han ?ska swisha sen? och fråga när han kan swisha.

• momjanet

Gör en budget.
    Stolpa upp pengar in, pengar ut.
    Sedan ser ni väldigt tydligt hur mycket var och en bör betala.

Ställ sedan krav och se till att det blir så också.
    Skiter han i att betala tex elen så sorry, då hamnar han hos inkasso.

• Frontline

Har aldrig förstått varför man ska kriga om pengar för då man är en familj.Vi har 3 barn.
    Vi har sen dag 1 vi vart tillsammans haft gemensam ekonomi fast jag tjänar ca 10k mer än min fru.
    varför ska jag sitta med fler hundra tusen på ett konto för vad ska jag göra med dom pengarna själv.

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • korngryn

Fast då låter det ju som att han ändå betalar vissa saker? Diskmaskinen, gräsklipparen? Det måste ju också räknas in även om det är klumpsummor och du står för allt löpande.

Föräldraledighet är svindyrt, så det är vanligt att man blir skuldsatt många år efteråt. Men även här verkar det ju som att han också ska vara föräldraledig, så då åker ju han också på en kostnad där.

Det kanske inte är så orättvist som du tror?

Däremot förstår jag inte varför du sköter omvårdnaden av hans barn? Du jobbar ju mer, och dessutom är det inte ens ditt barn? Visst, klart man kan hjälpas åt lite, men huvudansvaret måste ju vara hans.

Gällande kläder och utrustning till barnen får ni väl upprätta ett gemensamt konto för det ändamålet och sätta in samma summa pengar på. Att hålla på och swisha funkar ju uppenbarligen inte.

Hur mycket matkostnader har ni egentligen? Du skriver att du lägger 3000 extra då budgeten inte räcker. I min värld borde 3000 nästan räcka helt för mat och hygienartiklar till 4 personer i en månad. Slänger ni mycket mat? Det viktigaste för att hålla ner matkostnaderna är ju att man verkligen äter det man köper hem. Det finns massor av recept på god billig mat. Och alltid matlåda till jobbet!

Presenter skulle jag dra ner maximalt på. Det ekonomiska utrymmet har ni inte. Kläder kan man köpa mycket second hand och spara mycket pengar.

Tror ni behöver föra noga kassabok några månader för att se vad pengarna går till.

• Anonym (Linn)

Som de andra säger, sätt dig ner idag och gör upp en tydlig budget. För in minsta lilla inköp. Skriv upp allt du betalt för de senaste två månaderna. När det står svart på vitt blir det svårare för din sambo att bara blunda och låtsas som ingenting.

Samla ihop det som han skulle swisha dig och lämna över med orden: här är det som du skulle swisha mig. Swishar han inte mer eller mindre ögonblickligen så vet du att han är riktigt ful och gör detta med beräkning. (Jag kan för övrigt lova dig att han vet hur ojämlikt det är men det känns så himla gött för honom med mycket pengar på kontot så han kör på.)

Förklara exakt din ekonomiska situation för honom. Ge honom texten som du skrivit här. Säg att du går under av att ha det såhär. Berätta att du har 0 kronor på kontot och fråga om han har ett sparkonto och hur mycket det är på det. Fråga hur det blivit så att du har 0 och han har sparade pengar?

Framöver så ska han betala för sitt barn, du för ditt och så hälften var för ert gemensamma. Ni kan skapa ett matkonto dit ni båda för över pengar och sedan handlar ni mat och hygien från det kontot.

Du ska inte vara orolig för att separera. Jag tror att det är först då som du kommer få riktig koll på ekonomin.

Svar på tråden Jag dräper mig ekonomiskt medan sambon lever livet...