• Elsa891

    Läsa förskollärarprogrammet 200%?

    Är det någon som har löst förskollärarprogrammet som har läst på 200%? (Eller mer än 100% iaf). Hur har det gått? Har det fungerat?

  • Svar på tråden Läsa förskollärarprogrammet 200%?
  • Embla twopointoh

    Om du inte har något liv i övrigt, och har läshuvud, skulle det kanske gå.

    Jag läste en period (alltså en halv termin) på 200% på universitetet (naturvetenskap/matte) och det är någon jag aldrig kommer att göra om.

    Dessutom, "går" det ens läsa ett program på 200%? Ett program brukar ju ha sina kurser i en viss ordning av en anledning, och det är inte sällan ett administrativt pussel (som studenterna såklart inte har en aning om) för att få det att gå i hop.
    Många kurser på högskola/universitet har även behörighetskrav såsom att man ska ha läst en viss kurs innan eller ha ett visst antal poäng. Dessutom så går ju inte alla kurser hela tiden, utan bara under en viss period. Om man då inte läser en viss kurs under den tid den går måste man vänta ett år tills man kan läsa den igen.

    Men just förskollärarprogrammet kanske inte har sådana hinder?

  • Crash Man
    Elsa891 skrev 2021-05-10 08:44:03 följande:

    Är det någon som har löst förskollärarprogrammet som har läst på 200%? (Eller mer än 100% iaf). Hur har det gått? Har det fungerat?


    Jag läste en termin på lärarlinjen på 150%. Jag läste dels några kurser som jag missat sen tidigare samt de ordinarie kurserna. Det är fullt möjligt att läsa 200%. Du måste dock ha en rejäl självdisciplin och du får vara beredd att sätta ditt privatliv åt sidan medan du gör det. Om du har en familj att ta hand om skulle jag rekommendera att du inte gör det.
  • coffeeaddict slash workoutaholic

    Du kan bara bli antagen till max 150 % (45 hp/termin).

    Att läsa ett program på mer än 100 % är nog snudd på omöjligt. Programmet har sin fasta kursgång och man brukar behöva vara godkänt på viss antal % innan man kan antas till nästkommande termin. Du måste alltså ha läst termin ett för att kunna läsa termin två; du kan inte läsa termin ett och två samtidigt.

    Jag har läst 200 % under del av termin flera gånger: Antagen till 45 hp varav 30 hp ligger under period 1 och 15 hp under period 2. Beroende på vilket ämne det är och vad man har fallenhet för så går det bra. 

    Men som sagt, du kan inte "läsa in" förskollärarprogrammet på snabbare takt än 3,5 år. 

Svar på tråden Läsa förskollärarprogrammet 200%?