• Anonym (Less på allt)

Bonusbarn tar saker utan att fråga

Häromveckan hade jag och min sambo tjafs återigen angående hans 7 årige son, gällande att han tar saker som inte tillhör honom, utan att fråga och jag är less på att sambons likgiltighet angående detta. Det som hände var att under tiden som jag var ute och handlade, hade sambons son gått in i vårt sovrum och rotat i mitt skåp. Sambon befann sig då hemma. När jag kom hem och skulle packa upp det jag hade handlat, upptäckte jag att saker som borde ligga i mitt skåp låg framme på köksbordet. Jag blev väldigt förvånad och frågade sambon om det var han som hade lagt mina saker på köksbordet , vilket han inte hade gjort. Jag frågade min 11 åring om det var hon som hade tagit sakerna ur skåpet. Hon sa nej, men sa hon hade sett sambons son ha det i handen.

Jag låtsades som att jag inte visste detta och jag frågade till sambon, som under tiden satt tillsammans med sonen, om hur sakerna hamnade i köket. Min frågade sonen om han visste något om detta och pojken svarade att han hade bara hittat det, men inte var han hittade det. Jag drog undan sambon och talade om för honom att sakerna låg i mitt skåp, vilket innebar att han uppenbarligen hade varit och rotat i mitt skåp. Sambon blev plötsligt defensiv och ursäktade det med att sonen kanske såg att skåpet var öppet och tog ut sakerna. Jag blev väldigt irriterad över hans svar o sa att det spelade ingen roll om skåpet var öppet eller inte, att sonen har inget att göra i vårt sovrum och att han har ingen rätt att ta saker som inte tillhör honom utan lov. Jag försökte att få sambons förståelse genom att fråga honom om han skulle uppskatta om min dotter gick och rotade bland hans saker och tog det utan lov, men sambon blir bara sur och byter ämne. Känner mig så less på detta. Några tips?

• Svar på tråden Bonusbarn tar saker utan att fråga
  • Anonym (Stina)

Låter lite märkligt att ha så strikta regler i ett hem. Har aldrig sagt till mina barn när de var små att de inte har i mitt sovrum att göra eller har nån regel att de inte får ta i mina saker.

Förstår om din man blir defensiv faktiskt, han kanske känner att hans barn blir lite väl styvmoderligt behandlat? Känns som det blir lite väl stor grej för dig där du dels har massa regler som man nog inte brukar ha i ett hem, och sen ska sätta dit barnet genom att få honom att erkänna osv. Och han erkände ju! Men då nöjer du dig inte utan han ska ner på knä och bekänna att han tagit det från din superhemliga plats där ingen får vara.

Nää, väl hårt. Han är bara 7.

• Mrs Moneybags

Du gör en höna av en fjäder. 

Om du har något värdefullt eller farligt, typ mediciner, som du inte vill att barnen ska få tag på får du lägga undan dem bättre än så. 

• Anonym (Stina)

En annan sak jag tänker på är att du skriver att du är less på detta och ni verkar ha konflikter runt detta ofta. Jag tänker att det blir väldigt svårt för att barn att förstå regler om föräldrarna har helt olika regler? Om din sambo inte tycker att det är en stor grej att barnen går in i ert rum (vilket jag förstår - jag har aldrig sagt att barnen inte får vara i mitt sovrum) men du tycker det; vems normer ska gälla? Det verkar inte som att ni vuxna klarar av att bestämma er för det så hur ska 7-åringen veta?

Sen reagerar jag också på att du verkar vilja sätta dit ditt bonusbarn, genom att först fråga din dotter som därmed tvingas skvallra på sitt bonussyskon. Hur bra är det för deras relation tror du? Sen ska du spela oförstående och fråga hur sakerna hamnade på bordet och använder dig därmed av den värdelösa taktiken ironi. Du visste ju det var pojken? Så varför krångla till det?

Om du försöker klargöra först för dig själv vad det är du vill så kan du kanske vara tydligare mot andra? Kanske låter det då såhär: inget av barnen får gå in i ert sovrum. Inget av barnen får röra dina saker. Om de rör dina saker ska de erkänna det och säga varifrån de tagit dem. De ska be om ursäkt och den andra föräldern ska skälla. Den andra föräldern ska också se till att upprätthålla regeln att ingen får vara inne i sovrummet. Den andra föräldern ska stötta dig i att detta är en viktig regel.

Det är ju faktiskt det du vill? Så om du gör det klart för dig själv och funderar lite runt hur detta ska funka i praktiken så är sannolikheten större att ni skapar ett hem där ingen känner sig utanför, särskilt då inte barnen.

• Anonym (ooo)

Jag hade inte uppskatta om vare sig bonusar eller biobarn gick igenom tex mina garderober. Det finns absolut inget där de behöver ha. Du skriver bara "skåp" - vad för typ av skåp och saker var det? Om någon tex går in och tar en penna på mitt arbetsrum är det helt ok, men som sagt, ja vill inte att de går igenom mina garderober. 

Nu får helt enkelt sätta er hela familjen och skriva ner regler
    Om man behöver hjälp med något, tex att hitta tejp så fråga någon (vuxen eller äldre syskon)
    Om man behöver hjälp med att hitta kläder i tvättstugan, be en vuxen

osv. 

• Mrs Moneybags

Ja, man kan verkligen fråga sig varför barnen inte får röra sig fritt i hemmet och vistas i alla rum? 

Det är lönlöst att ha ett hem med sådana regler. Det kommer bara göra dig förbannad om och om igen. Helt i onödan. 

• Anonym (styvförälder)

Nej man ska ju inte gå in och ta saker men det är svårt att avgöra om det är en stor sak beroende på vad det är han tog.
    Självklart inte dina kläder, smycken osv men som någon skrev var det typ en penna så känns det ok eftersom han lagt det på köksbordet och alltså inte "snott" det och gömt det för att ha det själv. osv
    Brukar han gå in bland dina saker och i din garderob eller nattduksbord är det ju förstås inte bra.
    Men som sagt allt beror ju på vad det var och i vad för sorts skåp.
    Har du sagt till honom att han inte får gå bland dina saker hur som helst?
    Sen håller jag med dom andra, verkar konstigt att inte en 7 åring för gå in i sin förälders sovrum.
    Vi har aldrig haft något förbud att vara i något rum däremot är det självklart att ju äldre barnen blir ju mindre går dom in i vårt sovrum om dom inte ska t ex fråga något.

• Anonym (K)

Tips...? Det är väl bara att huta åt ungen att han inte ska vara i det rummet öht utan er!

• Friger

Det värsta är att det inte upphör...

Har en hel drös med ungar.

Varje förälder kan lugnt räkna med att ungarna går igenom ens lådor. De flesta av mina barn brukar sno strumpor av mig. Tonårsdottern går runt i mina mysbyxor, tofflor och t-shirt trots att dom är typ massor av storlekar för stora. Lånar mina trådlösa högtalare. Äldsta sonen brukar åka iväg med bilen. Får tillbaka den när tanken är tom, i bästa fall inga nya bucklor. En av mellandöttrarna brukar låna min surfplatta som jag köpte för att jag aldrig fick tillgång till tvn. Hon brukar säga att det är hennes platta nu sen springer hon fnissande iväg. En annan dotter lånar mina verktyg och lägger inte tillbaka dom. En annan son installerar konstiga grejer på datorerna. Jag kan göra listan längre...

Alla själ mitt godis.

Känner mig som Al Bundy... sätter mig ner suckar och försöker kolla på någon film på mobilen istället.

Svar på tråden Bonusbarn tar saker utan att fråga