Bonusbarn tar saker utan att fråga
Häromveckan hade jag och min sambo tjafs återigen angående hans 7 årige son, gällande att han tar saker som inte tillhör honom, utan att fråga och jag är less på att sambons likgiltighet angående detta. Det som hände var att under tiden som jag var ute och handlade, hade sambons son gått in i vårt sovrum och rotat i mitt skåp. Sambon befann sig då hemma. När jag kom hem och skulle packa upp det jag hade handlat, upptäckte jag att saker som borde ligga i mitt skåp låg framme på köksbordet. Jag blev väldigt förvånad och frågade sambon om det var han som hade lagt mina saker på köksbordet , vilket han inte hade gjort. Jag frågade min 11 åring om det var hon som hade tagit sakerna ur skåpet. Hon sa nej, men sa hon hade sett sambons son ha det i handen.
Jag låtsades som att jag inte visste detta och jag frågade till sambon, som under tiden satt tillsammans med sonen, om hur sakerna hamnade i köket. Min frågade sonen om han visste något om detta och pojken svarade att han hade bara hittat det, men inte var han hittade det. Jag drog undan sambon och talade om för honom att sakerna låg i mitt skåp, vilket innebar att han uppenbarligen hade varit och rotat i mitt skåp. Sambon blev plötsligt defensiv och ursäktade det med att sonen kanske såg att skåpet var öppet och tog ut sakerna. Jag blev väldigt irriterad över hans svar o sa att det spelade ingen roll om skåpet var öppet eller inte, att sonen har inget att göra i vårt sovrum och att han har ingen rätt att ta saker som inte tillhör honom utan lov. Jag försökte att få sambons förståelse genom att fråga honom om han skulle uppskatta om min dotter gick och rotade bland hans saker och tog det utan lov, men sambon blir bara sur och byter ämne. Känner mig så less på detta. Några tips?