• Jojje200

Lönesamtal i mitt första jobb

Jag har nu jobbat på mitt nya jobb i strax under 1 år och det är snart dags för lönesamtal. 

Det är min första fastanställning fast jag är över 30 (har rest mycket och haft eget företag innan). Därför har jag aldrig haft lönesamtal och vet inte vad jag ska förvänta mig. 

Jag önskar såklart att gå upp i lön, men hur mycket är ens rimligt? Jag har läst på, bland annat på karriartips.se/löneförhandling, men jag är fortfarande lost angående beloppet jag ska försöka mig med. Jag vil inte säga för högt så min chef skrattar åt mig, men jag vil inte heller säga för lite. 

Jag trivs i jobbet och vil gärna fortsätta jobba där i många år. 

Vad har ni för erfarenheter? 

• Svar på tråden Lönesamtal i mitt första jobb
  • Anonym (Från)

Ett lönesamtal är ingen förhandling, det är chefen som ensidigt bestämmer lönen i lönerevisionen.

• BuoBä

Jag har jobbat i närmare 20 år, och en(1) gång har lönesamtalet inneburit någon form av förhandling. Jag fick då valet "du kan få X kronor mer i månaden, eller ett lägre belopp och 2 extra semesterdagar". Alla andra gånger har det varit att chefen talat om hur stor del av potten jag fått.

Men du kanske har tur och är på ett ställe där man verkligen kan förhandla. Fokusera på att få fram vad du gjort som är bra och borde leda till högre lön. Låt chefen lägga fram sitt löneförslag först, så vet du var deras ribba ligger. Kom ihåg "fringisar" som gratis internet hemma, tidskrifter, friskvård mm. Det kan vara lättare att förhandla runt sånt än ren lön.

• Anonym (Fia)

Löneförhandlar gör du inför en anställning, det som sker varje år är en lönerevision. Alltså inte ett tillfälle där du ska komma med lönekrav. Ni diskuterar prestation och förväntningar i förhållande till lön. Ofta får man besked om nya lönen senare. Inte egentligen förhandlingsbart utöver att man kan söka sig annat jobb om man är missnöjd med sin löneutveckling.

• sextiotalist
    Jojje200 skrev 2021-05-11 08:59:07 följande:

Jag har nu jobbat på mitt nya jobb i strax under 1 år och det är snart dags för lönesamtal. 

Det är min första fastanställning fast jag är över 30 (har rest mycket och haft eget företag innan). Därför har jag aldrig haft lönesamtal och vet inte vad jag ska förvänta mig. 

Jag önskar såklart att gå upp i lön, men hur mycket är ens rimligt? Jag har läst på, bland annat på karriartips.se/löneförhandling, men jag är fortfarande lost angående beloppet jag ska försöka mig med. Jag vil inte säga för högt så min chef skrattar åt mig, men jag vil inte heller säga för lite. 

Jag trivs i jobbet och vil gärna fortsätta jobba där i många år. 

Vad har ni för erfarenheter? 

AG har en pott som de ska fördela, ofta finns det riktlinjer i personalhandboken eller motsvarande vilka lönekriterier som gäller.
    Om allt går "rätt" till (om man följer de avtal som Unionen och Sveriges Ingenjörer på privata sidan är anslutna till)
    Så brukar den lönesättande chefen gå igenom de kriterier och uppfyllelse. Sedan kommer ett förslag på lönerevidering utifrån detta och man kan själv säga ett annat förslag.
    Som ett mått på realistisk förväntan kan man utgå från det som centrala avtalen har kommit fram till. 
    Det är inte helt ovanligt att de som är nya och yngre kan får en större del av kakan
  • Anonym (Ida)

Det är bra att läsa tips som du gjort. Men inom de flesta kollektivavtal och policys på arbetsplatsen så kopplas lönerevisionen till någon form av måluppfyllnad eller liknande. Hos oss funkar det så att man har ett slags medarbetarsamtal/utvecklingssamtal och sen följer man upp detta 8-10 mån senare, strax innan löneöversynen.
    Där går man igenom i vilken omfattning man lyckats nå målen. Om man inte gjort det - vad beror det på? Och sen har min arbetsgivare egna kriterier där man sätts på en skala. Så det är uppfyllnad gentemot arbetsgivarens medarbetarpolicy och uppfyllnad av uppsatta mål (eller aktiviteter) under året.
    Detta ska avgöra just min fördelning av den gemensamma potten. Hur stor potten är bestäms i förhandlingar med de olika facken men där specificeras väldigt sällan hur mycket var och en minst ska få. Det finns uttryckligen angivet i policyn att löneförhöjningen kan bli noll för vissa individer. Detta skall dock inte komma som en överraskning utan kopplas till måluppfyllnaden.

Så var och en ska förstå varför hen får det påslag som hen får och även vad som kan göras under kommande år för att nå högre, så att säga.
    Kolla upp vad din arbetsgivare har för intern policy gällande lönesättning så är du än mer förberedd. Och generellt så är inte den årliga löneöversynen det tillfälle då den enskilde ökar sin lön som mest, tyvärr. Utan ofta är enda sättet att byta jobb. Eller att internt förändra sin tjänst eller ta på sig nya ansvar och uppgifter som kan generera högre lön. Man skulle önska att erfarenhet i verksamheten därigenom förvärvad kompetens skulle värdesättas mer men så är sällan fallet.

Svar på tråden Lönesamtal i mitt första jobb