• Anonym (DTSE)

Var elak mot mitt barn på BB

För ett tag sedan fick jag mitt andra barn. En underbar och fantastiskt liten bebis som jag är så tacksam över att få vara förälder åt och ha i mitt liv. Men jag har till och från sån ångest över något som hände på bb...

Efter födseln, medan vi fortfarande låg kvar på förlossningsavdelningen kände jag inget särskilt för bebisen. Det är inget konstigt i sig, jag vet att det är vanligt. Sedan när jag låg på bb blev jag dock som psykiskt labil eller hur man ska beskriva det. Ena stunden kände jag avsky för mitt nya barn, sköt det fysiskt ifrån mig och sa elaka saker till det för att i nästa stund ångra mig, be om ursäkt och börja gosa med det. Så här höll det på fram och tillbaka och jag märkte att avskyn triggades igång av amningen och gick över när amningstillfället avslutades. Därför valde jag att sluta amma och endast pumpa. Efter det har problemen inte kommit igen.

Jag har i alla fall så fruktansvärt dåligt samvete över att detta lilla barn blev mött av så hårda ord efter sin entré till världen, av sin egen mamma dessutom. Jag viskade saker som jävla äckel, du är så vidrig, du är ful, du har ful x och y, jag vill inte ha dig, jag älskar inte dig, du är inte mitt barn, jag älskar x (storasyskonet) men inte dig, jag tar bara hand om dig för att annars kommer soc och polisen, hade jag kunnat hade jag lämnat dig här när jag åker hem så någon annan mamma kunde ta dig och jag hade inte saknat dig, var glad att jag inte bara kastar in dig i väggen mm. Fruktansvärda saker att säga till någon, särskilt ens eget barn.

Tänker på detta dagligen. Har dåligt samvete, är ledsen för barnets skull, känner mig som en dålig mamma och grymt otacksam för det fina barn jag precis hade fått. Jag vet att barnet givetvis inte förstod något av det jag sa men ändå. Jag skäms och har inte berättat detta för någon. Det var bara på bb detta hände och jag har inte ens varit i närheten av att säga eller känna något liknande efter det.

Vet egentligen inte vad jag vill med detta mer än att skriva av mig, har som sagt inte berättat detta för någon (förutom här nu då) och tänker absolut inte göra det heller. Skäms alldeles för mycket och vill aldrig att barnet ska få reda på detta.

• Svar på tråden Var elak mot mitt barn på BB
  • Anonym (Hortensia)

Det låter som att du drabbades av någon typ av light amnings-/förlossningspsykos. Skönt att det är över nu. Har du kunnat ta till dig bebisen? Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med barnsköterskan på BVC och berätta om detta så att du kan få samtal och stöd. Det är mycket viktigt i och med att det såg ut som det gjorde på bb och för att försäkra dig om att du känner dig stabil nu så det inte ligger latent. På så sätt kan du också förstå dina känslor och vad som hände osv .. lycka till och var rädd och dig och dina fina barn som behöver din kärlek och omvårdnad <3

• Anonym (B)

Förlossningar är ju ganska traumatiska och känslosamma. Så är det någon gång man kan få psykbryt så är det väl då.

• Anonym (Ogjort)

Du kan inte få detta ogjort. Vet du vad? Bebis kommer mest troligt inte minnas ditt agerande på BB (det finns ett fåtal med fotografiskt minne därför vågar jag inte skriva att bebis absolut inte kommer minnas). Var ärlig och be om ursäkt. Tar barnet upp detta senare förklara hur det var och be om ursäkt.

Alla föräldrar gör fel någongång eller säger fel saker. Jag har tyvärr också sagt dumma saker när jag blivit arg. Det ångrar jag något så kopiöst. Men det är inte alltid lätt när barnen trotsar och kräver rent omöjliga saker. Nu låter ditt problem som förlossningsdepression eller förlossningspsykos som tack och lov gått över.

Du kan inte göra något åt det förflutna men du kan använda det förflutna för att göra bättre i framtiden (eller i detta fallet söka hjälp direkt om detsamma händer vid ett eventuellt till barn i framtiden).

• Anonym (Juni)

Som jag ser det tog du och identifierade ett problem i dig själv och såg till att ta bort dig själv från den situationen så att det inte skulle hända igen. Så även om du kanske sa allt det där, älskade du ju ändå ditt barn tillräckligt mycket för att skydda hen från det beteendet. 

• Anonym (B)
    Anonym (Ogjort) skrev 2021-05-11 12:00:34 följande:

Du kan inte få detta ogjort. Vet du vad? Bebis kommer mest troligt inte minnas ditt agerande på BB (det finns ett fåtal med fotografiskt minne därför vågar jag inte skriva att bebis absolut inte kommer minnas). Var ärlig och be om ursäkt. Tar barnet upp detta senare förklara hur det var och be om ursäkt.

Alla föräldrar gör fel någongång eller säger fel saker. Jag har tyvärr också sagt dumma saker när jag blivit arg. Det ångrar jag något så kopiöst. Men det är inte alltid lätt när barnen trotsar och kräver rent omöjliga saker. Nu låter ditt problem som förlossningsdepression eller förlossningspsykos som tack och lov gått över.

Du kan inte göra något åt det förflutna men du kan använda det förflutna för att göra bättre i framtiden (eller i detta fallet söka hjälp direkt om detsamma händer vid ett eventuellt till barn i framtiden).

Kan lova att den inte kommer ihåg. Den förstår inte svenska än
Svar på tråden Var elak mot mitt barn på BB