• Anonym (Clark)

Gift eller individ? Det som passar staten

www.svd.se/vi-fattar-vinken-min-fru-och-jag-gor-allt-fel

Bra skrivet av Ivar Arpi.

Är man gift är man försörjningsskyldig för sin partner. Gott så, inga konstigheter. Samtidigt så ska man alltid beskattas som individer. Vad är rimligheten i att ett par som tjänar 45k var ska få behålla 68K efter skatt medan ett par som tjänar 90k+0k ska få behålla 56K, dvs 12 000 mindre per månad?

Man har ju fortfarande samma skyldigheter gentemot varandra oavsett hur inkomsten kommer in?

Jag vet att många av er kommer börja tjata om att det är en kvinnofälla om systemet INTE ger ekonomiska incitament till 2 inkomster MEN varför kan man då inte låta en av makarna som har låg inkomst då söka bostadsbidrag eller socialbidrag? Är det inte en ännu värre kvinnofälla att bli beroende av sin man ekonomiskt på det sättet?

• Svar på tråden Gift eller individ? Det som passar staten
  • Elis73

Jag tycker att lagstiftningen är rimlig. Var och en är en individ som ska se om sin egen ekonomi. Nöd och lust till döden skiljer oss är inte så som världen ser ut längre. Och även om individerna ska ta ansvar för att skapa en egen trygg ekonomi, så kanske staten måste puffa lite i rätt riktning genom skatteregler, föräldraförsäkring, etc. Vi människor har en tendens att tänka lite för kortsiktigt....

Och bor man ihop så ansvarar man båda för boende och försörjning, oavsett om man är gifta eller sambo. Är ganska säker på att inte heller sambor kan söka bostadsbidrag bara för att den ena parten har en låg inkomst. Varför ska man ligga det allmänna till last när det inte behövs?

• Anonym (Clark)
    Elis73 skrev 2021-05-11 15:44:33 följande:

Jag tycker att lagstiftningen är rimlig. Var och en är en individ som ska se om sin egen ekonomi. Nöd och lust till döden skiljer oss är inte så som världen ser ut längre. Och även om individerna ska ta ansvar för att skapa en egen trygg ekonomi, så kanske staten måste puffa lite i rätt riktning genom skatteregler, föräldraförsäkring, etc. Vi människor har en tendens att tänka lite för kortsiktigt....

Och bor man ihop så ansvarar man båda för boende och försörjning, oavsett om man är gifta eller sambo. Är ganska säker på att inte heller sambor kan söka bostadsbidrag bara för att den ena parten har en låg inkomst. Varför ska man ligga det allmänna till last när det inte behövs?

Jag hör vad du säger men poängen är att det är inkonsekvent..

Om en maka saknar inkomst och a-kassa och inte kan jobba får denna inte rätt till stöd eftersom man räknas som en familj. Men när det gäller beskattning är man plötsligt inte en familj.

Antingen är man en familj och försörjer varandra vid behov, och då ska man också beskattas som familj. ELLER så är man INTE skyldig att försörja varandra och beskattas som individer.

Det är inkonsekvent och orimligt att man är både en individ och en familj, lite beroende på när det passar staten bäst.
  • Anonym (.)
    Anonym (Clark) skrev 2021-05-11 15:22:30 följande:

Är man gift är man försörjningsskyldig för sin partner. Gott så, inga konstigheter. Samtidigt så ska man alltid beskattas som individer. Vad är rimligheten i att ett par som tjänar 45k var ska få behålla 68K efter skatt medan ett par som tjänar 90k+0k ska få behålla 56K, dvs 12 000 mindre per månad?

Man har ju fortfarande samma skyldigheter gentemot varandra oavsett hur inkomsten kommer in?

Jag vet att många av er kommer börja tjata om att det är en kvinnofälla om systemet INTE ger ekonomiska incitament till 2 inkomster MEN varför kan man då inte låta en av makarna som har låg inkomst då söka bostadsbidrag eller socialbidrag? Är det inte en ännu värre kvinnofälla att bli beroende av sin man ekonomiskt på det sättet?

Du är väl fortfarande en egen individ även om du är gift, eller hur? Så varför ska du inte skatta för din egen inkomst, på samma sätt som du får din egen semester, pension osv.

Sedan behöver du inte ta ansvar för din fru om du inte vill, du kan ju skilja dig, om det blir för betungande att ta ekonomiskt ansvar för din egen familj. 

Folk väljer själva om de ska vara beroende av sin partner. Det är inte samma sak som att staten ska ha regler/lagar som uppmuntrar det. 
  • sextiotalist
    Anonym (Clark) skrev 2021-05-11 15:22:30 följande:

Eftersom jag inte har SvD, så kan jag inte läsa bakom betalvägg.
    Men mina föräldrar hade sambeskattningen tills den försvann, i praktiken innebar det att familjen betalade mer skatt än de gjorde utan sambeskattning, framför allt missgynnade det den personen som tjänade minst. Det kommer troligen bli samma sak idag.
    När sambeskattningen försvann så fick de allra flesta mer disponibel inkomst än innan. 
  • Anonym (Clark)
    Anonym (.) skrev 2021-05-11 16:08:09 följande:

Du är väl fortfarande en egen individ även om du är gift, eller hur? Så varför ska du inte skatta för din egen inkomst, på samma sätt som du får din egen semester, pension osv.

Sedan behöver du inte ta ansvar för din fru om du inte vill, du kan ju skilja dig, om det blir för betungande att ta ekonomiskt ansvar för din egen familj. 

Folk väljer själva om de ska vara beroende av sin partner. Det är inte samma sak som att staten ska ha regler/lagar som uppmuntrar det. 

Om jag blir av med jobbet och saknar a-kassa och söker någon form av stöd kommer staten säga nej, du är en del av en familj. Därmed ser INTE staten mig som individ i det avseendet. Jag är däremot en individ när jag ska beskattas. Du måste ju förstå att det är inkonsekvent.

Om det är jämställdhet som är målet, varför hindrar staten mig hjälp så länge jag är gift? Det hade ju varit bra ur ett jämställdhetsperspektiv att inte vara ekonomiskt beroende av min partner.
  • Anonym (Clark)
    sextiotalist skrev 2021-05-11 16:11:04 följande:

Eftersom jag inte har SvD, så kan jag inte läsa bakom betalvägg.

Men mina föräldrar hade sambeskattningen tills den försvann, i praktiken innebar det att familjen betalade mer skatt än de gjorde utan sambeskattning, framför allt missgynnade det den personen som tjänade minst. Det kommer troligen bli samma sak idag.

När sambeskattningen försvann så fick de allra flesta mer disponibel inkomst än innan. 

Ja om man gör på exakt samma sätt, vilket man såklart inte behöver. Man behöver heller inte återinföra sambeskattning. Individuell beskattning får gärna bestå för min del, men då ska också alla andra av samhällets regler vara likartade så det blir konsekvent och rättvist. Bostadsbidrag och socialbidrag med mera ska kunna sökas på individbasis. Dvs ingen hänsyn ska tas till vem man är tillsammans med.

Det nuvarande systemet uppmanar ju dessutom till fusk. I utsatta områden är det mycket vanligt med skenskrivingar. Detta eftersom man då får en massa rättigheter man inte har son gift eller samboende.
  • Tow2Mater

Staten subventionerar många saker ofta med inkonsekvenser, handlar väl om viken politik som förs för ttillfället när en subventionering införs.

• Anonym (X)

En hemmafru/hemmaman bidrar inte till samhället (ja, jag spetsar till det), så har man valt att ha så sned inkomstfördelning är det rimligt att den som tjänar mer betalar mer skatt.

• Anonym (Clark)
    Anonym (X) skrev 2021-05-11 16:40:56 följande:

En hemmafru/hemmaman bidrar inte till samhället (ja, jag spetsar till det), så har man valt att ha så sned inkomstfördelning är det rimligt att den som tjänar mer betalar mer skatt.

Varför det? 30% av 90 000 kr är väl lika mycket som 30% av 45+45 000? Hur blir skatteintäkterna större bara för att samma summa är delad på två istället för en person?
  • Anonym (Clark)
    Tow2Mater skrev 2021-05-11 16:38:13 följande:

Staten subventionerar många saker ofta med inkonsekvenser, handlar väl om viken politik som förs för ttillfället när en subventionering införs.

Absolut. Men det rättfärdigar ingen i sakfrågan.

En annan rimlig fråga är varför ett hushåll har rätt till dubbelt så mycket ROT/RUT bara för att man är två personer i hushållet? Om min partner dör, vad är rimligheten I att jag inte får samma möjligheter som ett par där båda lever?
Svar på tråden Gift eller individ? Det som passar staten