• Anonym (Kim)

Snokande svärmor

Har en snokande svärmor.
    Inte nog med att hon har åsikter om precis allt, snokar i papper och lådor (när hon är hemma hos oss, typ letar efter deklarationspapper eller likande), så har jag börjat misstänka att hon även läser min sjukvårdsjournal. 

Svärmor arbetar inom vården, och vi har tidigare, hela lilla familjen, varit skrivna på den vårdinrättning som hon arbetar på. Jag valde däremot att byta vårdinrättning för några månader sedan då jag behövde besöka sjukvården av intim karaktär, och ville inte besöka samma vårdinrättning som svärmor arbetar på då snacket troligen skulle börja gå.

Här om veckan så besökte min partner vården då hen upplevde vissa besvär kopplat till medicinering. När min partner berättar detta för svärmor, så är det som om det börjar snokas direkt. 
    Efter 2 timmar ringer svärmor upp MIG och undrar varför jag bytt vårdinrättning, och att hon bara undrar och inte är intresserad av att läsa min journal eller likande utan skulle komplettera en journalanteckning (som var för 18 månader sedan) men undrar varför jag bytt till annan vårdinrättning.. 

1, Jag har inte kontaktat svärmors vårdinrättning. Har således ingen anledning att gå in och titta där eller ändra efter 18 månader.

2, Hon verkar kunna hela mitt personnummer. även de fyra sista siffrorna.

3, Jag tror hon spelade ut sin hand. Hur gör jag nu? 

Jag tror inte min parter kan lägga ihop svärmors samtal, kopplat till hens besök och anledningen att snoka i min journal. 

Går jag tankarna i förväg, är allt bara tillfälligheter? 

Vi skall inte heller glömma att svärmor tycker om att bestämma, gärna över familjens investeringar, vart, hur och med vem helgerna skall spenderas, och vet bäst i allt. Hon är även finare är precis alla. 

• Svar på tråden Snokande svärmor
  • Fiona M

Ring f.d. vårdplatsen och be dem kolla vem som gått in i din journal.

• Karin7202

Håller med Fiona, kolla vem som läst journalen, har din svärmor gjort det  så har hon gjort bort sig ordentligt!

• Anonym (:-o)

Men jisses vilken människa! Jag hade vägrat att låta henne komma över tröskeln till mitt hem.

• Anonym (Q)

Om det är genom 1177 så kan du alltid gå in och kolla vilka som har kollat din journal.

Vilken jobbig svärmor...

• Anonym (*)

Men vad är det med alla dessa svärmödrar som ska lägga näsan i blöt hela tiden och kontrollera allt? Varje gång jag läser sådana här trådar blir jag så glad att jag inte har någon svärmor.

• Anonym (Jösses!)

En sån mänska hade inte blivit insläppt här. Det är bortom ouppfostrat, det är faktiskt ett helt sjukt beteende. Vad gäller journalen går det kolla upp och då anmäler du henne helt enkelt om det är så att hon läst den olovandes.

• Anonym (Stina)

Om du kan komma åt din journal på 1177 (alla vårdinrättningar har inte journal där) så kan du i loggen se vem som senast läste din journal.

Om din svärmor läst din journal utan att det är direkt kopplat till din vård (och då ska hon vara inblandad i din vård, inte bara råka jobba på din vårdcentral) så är det inte bara dålig stil och snokande utan faktiskt ett brott. Hon kan alltså bli åtalad, tvingas betala skadestånd till dig och hon kan dessutom förlora sin legitimation.

Du kan gå till polisen med detta. Eller kontakta hennes chef. Eller helt enkelt säga till henne att du förstått att hon kollar din journal och att du kommer anmäla henne nästa gång det sker.

Hon verkar väldigt gränslös och man undrar ju hur många journaler hon snokar i av ren skvallerlusta?

• Anonym (F)

Skvallerkärringar i vården bara för mycket.

Du behöver inte ens svara på varför du bytt vårdgivare. Fan vilken satmara jag hade blivit galen.

• Anonym (A)
    Karin7202 skrev 2021-05-11 18:53:31 följande:
    Håller med Fiona, kolla vem som läst journalen, har din svärmor gjort det  så har hon gjort bort sig ordentligt!
    Håller med
  • Anonym (Kim)

Ja, gränslös är ett väldigt bra beskrivande ord för Svärmor.
    Jag tycker bara det är märkligt att hon ens letar efter mig i journalföringsverktyget. Har inte haft med henne uttryckligen att göra vård-mässigt. 
    Kan tyvärr inte ringa förra vårdinrättningen, då jag är rädd för att ryktet går, men känns väldigt skönt att ha bytt, och att jag gjorde det av korrekt aval.

Jag misstänker även att hon tittar i min partners journal, sitt egets barn, men detta är givetvis inget jag kan bevisa eller ens yppa mig om offentligt. 

Jag har minst sagt fått mig en indikation vad hon går för, och får förhålla mig till det. 

Svar på tråden Snokande svärmor