• Anx123456

Kan inte amma, vill inte ta flaska! Hjälp!

Mitt barn är 9 månader och älskar att amma. Hon har sitt favoritbröst och tar inte det andra alls. För en vecka sen bet hon hål vid bröstvårtan och det är nu inflammerat och gör väldigt ont. Hon kan heller inte dricka ur flaska, hon förstår inte hur man gör utan biter bara på toppen och får knappt i sig något. Så, hon får inte amma men hon kan heller inte dricka ur flaska.

Hon är väldigt tuttig under natten och har skrikit sig blå dem senaste nätterna pga tuttsugen/hungrig

Vad tusan ska jag göra??

• Svar på tråden Kan inte amma, vill inte ta flaska! Hjälp!
  • Jag är bara jag

Jag har också haft hål och ja, det gör ont. Att vända barnet åt andra hållet när man ammar avlastar såret för det nöts inte på samma ställe. Smörja med Purelan i mängder. Pumpa ur och ge på kopp. Prova napp nattetid. 

• Anonym (Syster)

Det finns gummiskydd att sätta över bröstvårtorna, säljs på apoteket. Bröstvårtsskydd ungefär. Det tar bort en del av smärtan.

• Anonym (Em)

Många bebisar lär sig dricka ur flaska om de får typ blåbärssoppa, det är tydligen godare än välling. Men när de lärt sig tekniken brukar det funka även med välling.

Har du testat annars att sova i annat rum och låta andra föräldern ta natten? Så som man ofta gör när man ska sluta amma. Och hoppas på att bebisen inte skriker efter bröstet utan är nöjd ändå.

• Friger

Har ni prövat på lite olika sorter? Vi testade oss fram till en sort som ungen gillade. Han fastnade för NAN Sensetive (plåtburkar)

• Anonym (Lo)

Fast vid nio månader så helammar man ju vanligtvis inte. Då äter de ju gröt och välling med.

Ja de skriker sig blå ett stag sen förstår de att det inte blir något för detta och så anpassar de sig till den nya situationen. Barn vänjer sig snabbt även om de protesterar vilt i början

• Elin pelin

Min dotter lärde sig aldrig ta nappflaska och helammades till hon var 10 mån (hon matvägrade), det som blev räddningen hos oss var gröt. Mättar bra för natten (och var på vissa sätt lättare än vällingen systern åt) . Om ditt barn inte får bröstet kommer hen tillslut ta något annat - men alla barn lär sig inte ta flaskan.... Lycka till!

Svar på tråden Kan inte amma, vill inte ta flaska! Hjälp!