• Anonym (TS)

    Bedragen - måste ta mig ur detta. Behöver råd!

    Behöver verkligen pepp, råd och tips!

    Kom på min man med att träffa en annan, två gånger..

    Och nu orkar jag inte längre.

    Har äntligen fått nog och begärt att vi ska skiljas.

    Men jag behöver hjälp!

    Vi har ett barn fött 2016.

    Vi har ett hus och alltså även ett lån tillsammans.

    Vår önskan är att jag kan ta över hela lånet och lösa ut honom och på så vis bo kvar.

    (Bäst för både mig och mitt barn).

    Mitt problem är att jag bara får ut hälften så mycket som honom.

    Han får ut runt 24 000kr i månaden och jag får bara ut runt 13 000kr (sjukpenning från försäkringskassan).

    Anledningen till att jag är sjukskriven (och har varit i 1,5 år) är p.g.a. en djup depression. Vårt förhållande har knakat lika länge eftersom jag inte har orkat sköta hemmet själv och serva min man längre.. (som jag gjorde förut).

    (Så jag får väll ?skylla mig själv? för att han varit otrogen.)

    Mitt mående är ju om möjligt ännu sämre just nu.

    Mår fruktansvärt dåligt. Så vet inte när jag kommer komma tillbaka till jobbet igen.

    Hursomhelst..

    Vi vill ju ha vårt barn lika mycket så det blir ju ett snitt på 15 dagar per månad (snittet är uträknat från ett år).

    Han är tyvärr inte ett dugg sugen på att hjälpa mig ekonomisk, inte ens för vårt barns skull.. Kanske ?någon gång?, sa han..

    Så jag har en väldigt massa frågor som jag försökt googla och läsa mig till själv men blir bara mer förvirrad!

    Speciellt nu när hjärnan redan är mos.

    Någon med erfarenhet som kan tänka sig att svara på mina frågor?

    Kan jag kräva någon form av bidrag från min man?

    (Även fast vi har vårt barn lika mycket).

    (Är rädd att han ska vägra hjälpa mig och vårt barn..)

    Idag betalar vi 7600kr i månaden på lånet (ränta och amortering).

    Och de finns inte ens några lägenheter här med billigare hyra, så att bo kvar är ju mitt bästa alternativ.. jag kommer dock inte klara av alla utgifter med min lilla inkomst..

    (Mat, driftkostnad, försäkringar, samhällighetsavgift, mobil, bredband osv.)

    Det kommer bli väldigt knapert om ens funka alls..

    Vilka fler bidrag kan jag ha rätt till?

    Bostadsbidrag verkar jag ha rätt till, eller?

    Finns det andra/fler bidrag jag inte får missa?

    Finns det något annat jag bör tänka på?

    Något som kan hjälpa mig att klara livet fram till jag återhämtat mig och kan börja jobba igen.

    Har förstått att en skilsmässa inte går igenom förrän efter ett halvår när det finns barn med i bilden.. (Betänketid)

    Men läste också någonstans om att från det datumet man skriver på skilsmässopapperna så räknas våra utgifter och inkomster automatiskt var för sig?

    Eller det är detta man tar upp i bodelningsavtalet?

    Hoppas någon orkar förklara och tipsa så pedagogiskt som möjligt.

    Jag är som sagt i en djupt depression och har såå svårt för att hantera allt. Känner mig mest förvirrad och stressad och är så rädd att göra fel eller missa något jag har rätt till.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Bedragen - måste ta mig ur detta. Behöver råd!
  • Anonym (p)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-12 17:36:19 följande:

    Behöver verkligen pepp, råd och tips!

    Kom på min man med att träffa en annan, två gånger..

    Och nu orkar jag inte längre.

    Har äntligen fått nog och begärt att vi ska skiljas.

    Men jag behöver hjälp!

    Vi har ett barn fött 2016.

    Vi har ett hus och alltså även ett lån tillsammans.

    Vår önskan är att jag kan ta över hela lånet och lösa ut honom och på så vis bo kvar.

    (Bäst för både mig och mitt barn).

    Mitt problem är att jag bara får ut hälften så mycket som honom.

    Han får ut runt 24 000kr i månaden och jag får bara ut runt 13 000kr (sjukpenning från försäkringskassan).

    Anledningen till att jag är sjukskriven (och har varit i 1,5 år) är p.g.a. en djup depression. Vårt förhållande har knakat lika länge eftersom jag inte har orkat sköta hemmet själv och serva min man längre.. (som jag gjorde förut).

    (Så jag får väll ?skylla mig själv? för att han varit otrogen.)

    Mitt mående är ju om möjligt ännu sämre just nu.

    Mår fruktansvärt dåligt. Så vet inte när jag kommer komma tillbaka till jobbet igen.

    Hursomhelst..

    Vi vill ju ha vårt barn lika mycket så det blir ju ett snitt på 15 dagar per månad (snittet är uträknat från ett år).

    Han är tyvärr inte ett dugg sugen på att hjälpa mig ekonomisk, inte ens för vårt barns skull.. Kanske ?någon gång?, sa han..

    Så jag har en väldigt massa frågor som jag försökt googla och läsa mig till själv men blir bara mer förvirrad!

    Speciellt nu när hjärnan redan är mos.

    Någon med erfarenhet som kan tänka sig att svara på mina frågor?

    Kan jag kräva någon form av bidrag från min man?

    (Även fast vi har vårt barn lika mycket).

    (Är rädd att han ska vägra hjälpa mig och vårt barn..)

    Idag betalar vi 7600kr i månaden på lånet (ränta och amortering).

    Och de finns inte ens några lägenheter här med billigare hyra, så att bo kvar är ju mitt bästa alternativ.. jag kommer dock inte klara av alla utgifter med min lilla inkomst..

    (Mat, driftkostnad, försäkringar, samhällighetsavgift, mobil, bredband osv.)

    Det kommer bli väldigt knapert om ens funka alls..

    Vilka fler bidrag kan jag ha rätt till?

    Bostadsbidrag verkar jag ha rätt till, eller?

    Finns det andra/fler bidrag jag inte får missa?

    Finns det något annat jag bör tänka på?

    Något som kan hjälpa mig att klara livet fram till jag återhämtat mig och kan börja jobba igen.

    Har förstått att en skilsmässa inte går igenom förrän efter ett halvår när det finns barn med i bilden.. (Betänketid)

    Men läste också någonstans om att från det datumet man skriver på skilsmässopapperna så räknas våra utgifter och inkomster automatiskt var för sig?

    Eller det är detta man tar upp i bodelningsavtalet?

    Hoppas någon orkar förklara och tipsa så pedagogiskt som möjligt.

    Jag är som sagt i en djupt depression och har såå svårt för att hantera allt. Känner mig mest förvirrad och stressad och är så rädd att göra fel eller missa något jag har rätt till.

    Tack på förhand!


    Så länge skilsmässan inte gått igenom har ni försörjningsplikt för varandra, efter det så sköter man sin egen ekonomi. Han har alltså ingen skyldighet att ge dig pengar för barnet, eftersom ni kommer att ha barnet lika mycket.

    Du kan inte behålla huset eftersom banken kommer inte att bevilja dig lån för hela huset om du har så låg inkomst. Du får flytta till en hyreslägenhet eller en liten lägenhet som du köper för din del av vinsten, om banken beviljar dig lån. Sedan kan du naturligtvis söka bostadsbidrag, om du får det om du äger din bostad vet jag inte.
  • Anonym (TS)
    Anonym (p) skrev 2021-05-12 17:49:15 följande:

    Så länge skilsmässan inte gått igenom har ni försörjningsplikt för varandra, efter det så sköter man sin egen ekonomi. Han har alltså ingen skyldighet att ge dig pengar för barnet, eftersom ni kommer att ha barnet lika mycket.

    Du kan inte behålla huset eftersom banken kommer inte att bevilja dig lån för hela huset om du har så låg inkomst. Du får flytta till en hyreslägenhet eller en liten lägenhet som du köper för din del av vinsten, om banken beviljar dig lån. Sedan kan du naturligtvis söka bostadsbidrag, om du får det om du äger din bostad vet jag inte.


    Tack för svar!

    Glömde såklart förklara att det inte är jag personligen som ska köpa ut honom. Mina föräldrar kommer köpa ut honom eftersom jag förstår att jag inte kommer få ta hela lånet själv..

    Är du SÄKER på det ang. att man får klara sig själv på den ekonomin man har. Har läst någonstans (men hittar såklart inte nu..) att det kan finnas undantag ifall den ena har betydligt sämre lön än den andra. Det finns inte en lägenhet här omkring som går för mindre än 9000kr i hyra.. det är ju mer än jag betalar idag, vilket jag ju inte heller har råd med då?

    Finns det inget skyddsnät för dessa lägen?

    Vill inte vara otrevlig, men jag bad om tips och råd från någon med erfarenhet eller som VET hur det funkar..

    Alltså inte tror eller antar.. för det kan jag göra själv.
  • Aurora Borrealis

    Allt delas på hälften. Halva huset äger du + hälften av allt han äger och har. Förmodligen får du en summa av det. Hälften av värdet på allt lösöre, hälften av värdet på bilen. Du kommer inte behöva något lån. Du kommer ha tillräckligt när du fått din halva i kontanter för att klara dig igenom din sorgeprocess nu med depression och om kanske ett år eller två år när kassan börjar sina kommer du vara ute ur din depression och säkert kunna arbeta igen. Är du inte riktigt frisk från depressionen kommer det då i a f hjälpa dig att tillfriskna från den när du börjar jobba då efter den värsta sorgen är bearbetad. Det kommer lösa sig! Självklart är du deprimerad och i sorg just nu! Men du kommer klara dig!

  • Anonym (oooo)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-12 18:55:44 följande:
    Tack för svar!

    Glömde såklart förklara att det inte är jag personligen som ska köpa ut honom. Mina föräldrar kommer köpa ut honom eftersom jag förstår att jag inte kommer få ta hela lånet själv..

    Är du SÄKER på det ang. att man får klara sig själv på den ekonomin man har. Har läst någonstans (men hittar såklart inte nu..) att det kan finnas undantag ifall den ena har betydligt sämre lön än den andra. Det finns inte en lägenhet här omkring som går för mindre än 9000kr i hyra.. det är ju mer än jag betalar idag, vilket jag ju inte heller har råd med då?

    Finns det inget skyddsnät för dessa lägen?

    Vill inte vara otrevlig, men jag bad om tips och råd från någon med erfarenhet eller som VET hur det funkar..

    Alltså inte tror eller antar.. för det kan jag göra själv.
    i Sverige är det mycket svårt att få till att en ska ge den andra pengar efter skilsmässa. Det skulle vara om tex en är helt arbetslös och den andre miljonär, men även då går det via tingsrätten om den rikare personen inte frivilligt går med på det.  De summor du nämner är högst vanliga inkomster och inget som kommer leda någonstans om du skulle gå till rätten. Sedan tänker jag att din depression kanske har eldats på av att ni inte haft det bra tillsammans och förhoppningsvis kommer du må bättre om ett tag och kanske då kan jobba mer och tjäna mer själv?

    Du kommer ha din inkomst och halva barnbidraget (om ni inte kommer överens om att hela ska betalas ut till dig).
    Här kan du se vad du skulle kunna få i bostadsbidrag: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/bostadsbidrag_barnfamiljer 
  • Anonym (oooo)
    Anonym (oooo) skrev 2021-05-12 19:07:42 följande:
    i Sverige är det mycket svårt att få till att en ska ge den andra pengar efter skilsmässa. Det skulle vara om tex en är helt arbetslös och den andre miljonär, men även då går det via tingsrätten om den rikare personen inte frivilligt går med på det.  De summor du nämner är högst vanliga inkomster och inget som kommer leda någonstans om du skulle gå till rätten. Sedan tänker jag att din depression kanske har eldats på av att ni inte haft det bra tillsammans och förhoppningsvis kommer du må bättre om ett tag och kanske då kan jobba mer och tjäna mer själv?

    Du kommer ha din inkomst och halva barnbidraget (om ni inte kommer överens om att hela ska betalas ut till dig).
    Här kan du se vad du skulle kunna få i bostadsbidrag: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/bostadsbidrag_barnfamiljer 
    Glömde: orsaken till om någon skulle betala mer till sitt ex är för att barnet ska ha skälig levnadsstandard hos båda. Det handlar alltså inte om att du inte får in lika mycket inkomst som exet. Om ett barn tex tar med sig cykel, dator osv mellan båda hemmen = samma standard. Får barnet i övrigt mat, kläder och allt rullar på, så är det vad som anses ok. Det handlar inte om att barnet måste ha pool hos båda, eller eget rum mm, eller att den förälder som tjänar minst ska få pengar och spara, av exet. 
  • Anonym (Myran)

    Han kommer inte h någon som helst skyldighet att hjälpa dig ekonomiskt efter separation. Har ni barnet halva tiden var betalar var och en för barnet den tiden barnet är hos respektive förälder. Ni får även halva barnbidraget ivar sen kan han ju var snäll och betala mera på utgifter tex kläder, försäkring eller aktiviteter för barnet men inget du kan kräva. Du kan ha rätt till bostadsbidrag beroende på vilka utgifter du var för huset och din inkomst. För bostadsbidraget räknar de på en schablon vad uppvärmning och andra kostnader runt huset, och sen får du ta med 70%av räntan (ingen del av amortering tas med då det ses som ett sparande). Köper dina föräldrar ut delar av huset så kommer du inte kunna ta med den delen av lånet då du inte står på den delen(eller om de köper huset utan lån) då beräknas det på din del av räntan(om det finns lån kvar) annars bara uppvärmning och andra avgifter. På försäkringskassans kasakoll kan du få en uppskattning utifrån don situation vad du kan vara berättigad i bostadsbidrag. Men för att få en korrekt vad du får så får du ansöka om bostadsbidrag så kommer du få hur mycket du är berättigad till utifrån dina förutsättningar.

  • Anonym (Myran)
    Aurora Borrealis skrev 2021-05-12 19:06:06 följande:

    Allt delas på hälften. Halva huset äger du + hälften av allt han äger och har. Förmodligen får du en summa av det. Hälften av värdet på allt lösöre, hälften av värdet på bilen. Du kommer inte behöva något lån. Du kommer ha tillräckligt när du fått din halva i kontanter för att klara dig igenom din sorgeprocess nu med depression och om kanske ett år eller två år när kassan börjar sina kommer du vara ute ur din depression och säkert kunna arbeta igen. Är du inte riktigt frisk från depressionen kommer det då i a f hjälpa dig att tillfriskna från den när du börjar jobba då efter den värsta sorgen är bearbetad. Det kommer lösa sig! Självklart är du deprimerad och i sorg just nu! Men du kommer klara dig!


    Det är långt ifrån säkert. De kan ha skrivit äktenskapsord där vissa delar från tas/ kommit överens om hur det ska delas får en hel del av värde kan vara undantaget. Du förutsätter att de då är långt belånade på huset idag. De kanske har mer lån på huset än vad huset är värt vem vet. Då kommer ts behöva lån även om de. Enkelt räknat på hypotetiskt fall, Tex huset är värt 2 miljoner, de har lån på 1.6 miljoner, ts tar över hela huset, hon tar då först över lånet på 1.6 miljoner. Kvar blir 400 000 som de inte har lån på som ska delas på två personer. Ts del är 200 tusen och makens del 200 tusen. Ts behöver då lösa ut maken med 200 tusen för att få hela huset och står då som ensam ägare av huset men måste ju då också ta över lånet på 1.6 milj. Långt ifrån att bostaden då blir utan lån.
  • Anonym (Samba)

    Kan dina föräldrar hjälpa till att äga halva huset och inte bara hjälpa dig att köpa ut sambon? Nu vet jag inte vad vinsten blir och heller inte summan ni behöver köpa ut din man för så kostnaderna kommer sannolikt öka på lånet då. Men säg att kostnaden blir 8000 kr. Om du då delar detta med dina föräldrar fram tills du kommer upp på fötter igen så är din del 4000 kr i månaden. Hade det varit en lösning på husproblemen? Det förutsätter att dina föräldrar har möjlighet och att du senare tror dig kunna köpa ut dem.

    Ett annat alternativ eller delalternativ är att hyra ut ett rum i huset eller i källaren med egen ingång, badrum och pentry (om det är möjligt att ordna) till någon student. Vad skulle du kunna få in i hyra? 4-5000 kr?

  • Anonym (TS)
    Anonym (oooo) skrev 2021-05-12 19:07:42 följande:

    i Sverige är det mycket svårt att få till att en ska ge den andra pengar efter skilsmässa. Det skulle vara om tex en är helt arbetslös och den andre miljonär, men även då går det via tingsrätten om den rikare personen inte frivilligt går med på det.  De summor du nämner är högst vanliga inkomster och inget som kommer leda någonstans om du skulle gå till rätten. Sedan tänker jag att din depression kanske har eldats på av att ni inte haft det bra tillsammans och förhoppningsvis kommer du må bättre om ett tag och kanske då kan jobba mer och tjäna mer själv?

    Du kommer ha din inkomst och halva barnbidraget (om ni inte kommer överens om att hela ska betalas ut till dig).

    Här kan du se vad du skulle kunna få i bostadsbidrag: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/bostadsbidrag_barnfamiljer 


    Tack för svar!

    Min depression har absolut blivit värre pga honom..
  • Anonym (TS)
    Anonym (oooo) skrev 2021-05-12 19:13:06 följande:

    Glömde: orsaken till om någon skulle betala mer till sitt ex är för att barnet ska ha skälig levnadsstandard hos båda. Det handlar alltså inte om att du inte får in lika mycket inkomst som exet. Om ett barn tex tar med sig cykel, dator osv mellan båda hemmen = samma standard. Får barnet i övrigt mat, kläder och allt rullar på, så är det vad som anses ok. Det handlar inte om att barnet måste ha pool hos båda, eller eget rum mm, eller att den förälder som tjänar minst ska få pengar och spara, av exet. 


    Såklart!! Jag var nog lite otydlig i det.. hade vi inte haft barn ihop hade jag inte ens tänkt tanken. Min rädsla är ju över att vårt barn inte ska få en tillräckligt trygg uppväxt.. Idag bor vi nästan bredvid mina föräldrar.. är så rädd att vårt barn ska ta detta hårt, och vill kunna ge hen tryggheten genom att han får bo kvar i vårt hus, nära mormor och morfar..

    men går det inte så går det inte..
  • Anonym (TS)
    Anonym (Samba) skrev 2021-05-12 20:23:39 följande:

    Kan dina föräldrar hjälpa till att äga halva huset och inte bara hjälpa dig att köpa ut sambon? Nu vet jag inte vad vinsten blir och heller inte summan ni behöver köpa ut din man för så kostnaderna kommer sannolikt öka på lånet då. Men säg att kostnaden blir 8000 kr. Om du då delar detta med dina föräldrar fram tills du kommer upp på fötter igen så är din del 4000 kr i månaden. Hade det varit en lösning på husproblemen? Det förutsätter att dina föräldrar har möjlighet och att du senare tror dig kunna köpa ut dem.

    Ett annat alternativ eller delalternativ är att hyra ut ett rum i huset eller i källaren med egen ingång, badrum och pentry (om det är möjligt att ordna) till någon student. Vad skulle du kunna få in i hyra? 4-5000 kr?


    Det hade kanske gått.. får kolla med dem.

    Vi bor i ett radhus, utan källare, 70kvm och bara 3 rum.

    Annars hade det ju varit smart!
  • Anonym (Realist)

    Beklagar din situation. Som flera skrivit så får du inte pengar av ditt ex om ni har barnen lika mycket. Din halva av försörjningsbördan är ditt ansvar.

    Ta det stegvist och systematiskt så att du metodiskt tar dig framåt. Börja med att ordna en värdering av huset. Ring två olika mäklare så att ni får två oberoende värderingar. Är ni överens om att du ska ta över huset? Han vill inte ta över?

    Om ni är överens om det så ska du räkna ut vad du ska lösa ut honom med utifrån värderingarna. Gå in på www.skilsmässa.se där finns det kalkyler för hur man räknar med reavinster, fiktiva mäklararvode mm mm.

    När du har beloppet för utlösen färdigt så boka sedan en tid hos banken tillsammans med dina föräldrar. Beroende på hur lånebilden blir så får ni höra vad banken säger.

    När lånet är klart / förberett med banken och du har klart för dig hur mycket lånet kommer kosta och hur du och dina föräldrar kommer äga huset, 50/50 eller något annat, så gör en budget för din del. Kolla upp alla driftskostnader för huset. Glöm inte sparande /buffert för reparation och underhåll.

    Lägg sen in matkostnader, fritidsaktiviteter, kläder till barnen, ja allt du kan tänka på. Bil lär du inte ha råd med, men busskort kostar ju också. Försök göra detta så noga som möjligt så att du får kontroll över din ekonomi.

    I bodelningen ska allt med, om ni inte har äktenskapsförord eller har någon enskild egendom. Bestäm vem som ska ha vad och vad som ska säljas, bilar, båtar, husvagnar, sommarstuga, sparkonton, aktier, whatever. Alla tillgångar.

    Är ni oense om vem som ska ha vad, ta hjälp av kommunens familjerådgivning. När ni väl är överens om vem som ska ha vad och vad allt är värt, ta hjälp av en familjejurist för att skriva själva bodelningsavtalet.

    Se också till att få hjälp med ditt mående så att du kommer ut i jobb så fort som möjligt. Om du inte har en bra läkare, se till att skaffa det. Vet inte om du äter läkemedel, men om du inte gör det så kan det vara en hjälp upp på banan igen.

Svar på tråden Bedragen - måste ta mig ur detta. Behöver råd!