MELATONIN FÖR VUXNA
www.mittskifte.org/petitions/ta-tillbaka-melatonin-agb-for-vuxna
Läs och skriv på!
www.mittskifte.org/petitions/ta-tillbaka-melatonin-agb-for-vuxna
Läs och skriv på!
Det går ju att köpa ändå. Allt kan inte vara gratis. Att läkemedel till barn är gratis är ett beslut som gäller all medicin. Är du över 18 kan du köpa själv, precis som jag måste köpa astmasprayer och inte får gratis.
Det går ju att köpa ändå. Allt kan inte vara gratis. Att läkemedel till barn är gratis är ett beslut som gäller all medicin. Är du över 18 kan du köpa själv, precis som jag måste köpa astmasprayer och inte får gratis.
Hur kan den i princip mildaste insomningsmedicinen inte vara motiverat att ingå i högkostnadsskyddet? När de med med betydligt mer bieffekter ingår?
Jag har inte läst länken men hela situationen är absurd. Så många som nu kommer att inte kunna sova bra vilket leder till mer sjukskrivningar, ännu sämre ekonomi och liknande. Det är inte som att medicinen blir gratis bara för att den ingår i högkostnadsskyddet, fortfarande en gräns att nå upp till. Jag som har försörjningsstöd just nu riskerar att de faktiskt inte kommer att betala den längre pga att den inte ingår. För heltidsarbetande är det inget problem men den äts av många unga vuxna, sjukskrivna och övriga kategorier som inte har mycket över.
Det är ju inte bara adhd-personer som skulle behöva melatonin. Jag säger som första, allt kan inte vara gratis. Det är inte en så viktig medicin att det känns motiverat att ha det inom högkostnadsskyddet.
Hur kan den i princip mildaste insomningsmedicinen inte vara motiverat att ingå i högkostnadsskyddet? När de med med betydligt mer bieffekter ingår?
Jag har inte läst länken men hela situationen är absurd. Så många som nu kommer att inte kunna sova bra vilket leder till mer sjukskrivningar, ännu sämre ekonomi och liknande. Det är inte som att medicinen blir gratis bara för att den ingår i högkostnadsskyddet, fortfarande en gräns att nå upp till. Jag som har försörjningsstöd just nu riskerar att de faktiskt inte kommer att betala den längre pga att den inte ingår. För heltidsarbetande är det inget problem men den äts av många unga vuxna, sjukskrivna och övriga kategorier som inte har mycket över.
Det är ju inte så himla länge som den funnits som subventionerad som standard, tidigare fanns bara en annan som inte gick på högkostnadskyddet och den rena typen behövde läkare ansöka om dispens för att skriva ut alls.
Men jag får anta att om de gör den receptfri nu (läst några rubriker om det) så blir det väl också tillåtet igen att beställa från utländska butiker från länder som säljer det som kosttillskott sedan länge tillbaka. Vet de varit blockerade från att leverera det till Sverige tidigare då det är receptbelagt här, det är mycket billigare så. Den apotekstillverkade som funnits är ju så löjligt snordyr så det inte är sant (samma pris i princip oavsett dos i så det är inte en verklig kostnad utan snarare att det är något som tillverkats i små volymer, men den låg ett tag för mig på runt 800 kr i månaden innan högkostnadskydd börjar dra av en del).
Blir det fritt att importera och sälja som kosttillskott som i många andra länder så får man anta att priserna då blir som vanliga vitaminer etc. och då kan man inte direkt klaga. För mig har den aldrig fungerat särskilt bra dock.