• CocoJet

    Gravid och erbjuden covid-19 vaccin

    Idag fick jag hem ett brev från min vårdcentral att jag blivit erbjuden att ta covid-19 vaccin. Om det går att få någon tid däremot vet jag inte.

    Hör till Västra Götalands regionen och Göteborg, och är gravid i vecka 36.

    Känner definitivt att jag vill ta vaccinet, men tvekar ändå lite nu när jag får chansen. Skulle ni ta vaccinet så här sent i graviditeten eller vänta till senare efter att barnet kommit?

  • Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin
  • SkumGrönBanan

    Jag skulle ta det. Förstod på min barnmorska att det fanns gott om forskning samt erfarenheter från många gravida som redan fått det. Dessutom är det inte bara du som bygger antikroppar utan den lille med och det tänker jag är bra att få gjort innan hen är ute...

    Nu är jag själv bara i vecka 20 men kommer ta det inom kort eftersom jag med fått erbjudandet och känner mig övertygad utifrån mitt resonemang.

  • S23

    Nu svarar jag utan belägg och bara min känsla.

    Så sent i graviditeten hade jag inte tagit det.

    Med 4-6 veckor kvar av graviditeten hade jag isolerat mig istället (vilket jag har möjlighet till, det kanske inte du har) och valt att ta vaccinet efter att barnet fötts

  • vissli
    CocoJet skrev 2021-05-12 21:16:57 följande:

    Idag fick jag hem ett brev från min vårdcentral att jag blivit erbjuden att ta covid-19 vaccin. Om det går att få någon tid däremot vet jag inte.

    Hör till Västra Götalands regionen och Göteborg, och är gravid i vecka 36.

    Känner definitivt att jag vill ta vaccinet, men tvekar ändå lite nu när jag får chansen. Skulle ni ta vaccinet så här sent i graviditeten eller vänta till senare efter att barnet kommit?


    Jag är osäker. Har bara sett studier på gravida i sen graviditet och ingen uppföljande på barnen efter förlossning. Tycker det hade känts tryggare om FHM rekommenderat alla gravida efter v 20, och inte velat ha mer kunskap för göra en allmän rekommendation.

    Samtidigt är antikroppar, om än bara några månader, såklart bra för barnet att få.

    Vill också ta vaccinet men tvekar under graviditeten, efter under amning hade jag tagit det.
  • Zia29

    Jag har också blivit erbjuden och tvekade till en början. Men bestämde mig till slut för att ta det. Är i v35.

    Tänker att jag hellre tar vaccinet än att riskera att få det här skitviruset och bli riktigt dålig, speciellt såhär i sluttampen. Känner mig ändå trygg med att få det.

  • Sockerikaffet

    Jag har blivit erbjuden och kommer vaccinera mig. Men jag kommer vara i v 25 när jag tar vaccinet så för mig gör det att hela sommaren blir friare och tryggare. Jag är inte alls rädd för vaccinet, men du kommer ju knappt hinna få en tid och sen bygga upp ett skydd innan barnet föds ändå. Kanske är det lättare att bara hålla sig isolerad till förlossningen?

  • Limeblad

    Eftersom det är för tidigt att bedöma om barnen påverkas så skulle jag inte ta det. Att det inte finns något som tyder på risk är inte tillräckligt för mig.

  • S23
    Limeblad skrev 2021-05-12 22:56:54 följande:

    Eftersom det är för tidigt att bedöma om barnen påverkas så skulle jag inte ta det. Att det inte finns något som tyder på risk är inte tillräckligt för mig.


    Samma här. Framförallt om jag vore tidigt i graviditet. Finns rimligen ingenting gällande vaccin i tidig graviditet som går att lita på eftersom dom barnen inte är födda ännu
  • Emala

    Jag skulle väntat till efter barnet är fött, det är ju bara några veckor kvar.

    Jag fick vaccin förra veckan, och misstänker nu att jag blivit oplanerat gravid. Känns mkt osäkert.

  • Sockerikaffet
    S23 skrev 2021-05-12 23:06:41 följande:

    Samma här. Framförallt om jag vore tidigt i graviditet. Finns rimligen ingenting gällande vaccin i tidig graviditet som går att lita på eftersom dom barnen inte är födda ännu


    Jag tänker tvärtom. Alla läkemedel innebär vissa risker, men man får väga nyttan mot risken. Ju tidigare i graviditeten man är desto mer nytta har man av att vara vaccinerad under graviditeten. Om det bara är några få veckor kvar till förlossning känns nyttan mindre och då kanske det inte är värt risken.
  • S23
    Sockerikaffet skrev 2021-05-12 23:23:26 följande:

    Jag tänker tvärtom. Alla läkemedel innebär vissa risker, men man får väga nyttan mot risken. Ju tidigare i graviditeten man är desto mer nytta har man av att vara vaccinerad under graviditeten. Om det bara är några få veckor kvar till förlossning känns nyttan mindre och då kanske det inte är värt risken.


    Jag förstå absolut hur du tänker.

    För mig handlar det om att det hittills fötts barn som är friska där mamman vaccinerats sent i graviditeten.

    Vaccinet kan dock mycket väl påverka på andra sätt tidigt i graviditeten, det vet vi inget om i dagens läge. Därför skulle jg vara tryggare med att vaccinera mig sent i en graviditet. Samtidigt så skulle ju jag med 4 veckor kvar av graviditet inte vaccinera mig. Men det är ju också med förutsättningarna jag har som också gör det möjligt att isolera mig
Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin