• Anonym (matprataren)

Hur mycket och hälsosamt äter ni?

Jag är lite nyfiken på hur ni andra äter. Hur mycket skulle ni tro att ni får i er en vanlig dag? Hur hälsosamt skulle ni säga att ni äter, och vad innebär hälsosam mat för er? Hur ser en typisk matdag ut? Hur ofta blir det snabbmat och hämtpizza? Hur stora mängder godis och snacks blir det i veckan?

Anledningen till att jag frågar är att jag observerat så stora skillnader i min egen umgängeskrets. Framförallt i synen på mat: hur stora portioner som är rimliga, hur ofta man kan äta godis etc. Min sambo växte upp i ett hushåll där hämtpizza var något man åt minst en gång i veckan, medan vi i min familj åt det ett par gånger i året. När hans föräldrar kommer på besök blir det alltid McDonalds och liknande, samtidigt som jag inte är helt säker på om mina föräldrar någonsin ätit på McDonalds... Jag säger inte att det är ett problem alls, det bara triggade min nyfikenhet kring hur folk i allmänhet äter. 

• Svar på tråden Hur mycket och hälsosamt äter ni?
  • Anonym (Blirnogbra)

Svårt att säga med tanke på att samma diet kan hyllas av en och förkastas av en annan, även experter kan vara helt oense. Jag äter lite av varje och skiter i trender.

• Anonym (Manne)

Jag och min sambo brukade beställa ungefär en gång i veckan, oftast pizza eller thaimat. Nuförtiden blir det max en gång i månaden, dels för att vi försöker vara nyttiga, dels för att vi är fattiga.

Jag äter i princip ingen snabbmat alls annars, inget godis eller alkohol heller. Framförallt då jag vill forsätta gå ner i vikt. Annars tycker jag det egentligen är ganska gott.

Följer ingen speciell diet utan försöker bara äta balanserat och nyttigt, hålla nere på kött och annat som kan vara onyttigt i stora mängder.

• Anonym (Försöker)

En vanlig dag:
    frukost- lättfil, tärnat äpple, osockrad musli, linfrön, valnötter, psylliumfrön, paranötter, vetegroddar, hasselnötter, fiberhavregryn, en falurut med makrill i tomatsås på
    lunch- 2 koppar kaffe med osockrad franska med rökt kyckling på en och leverpastej + gurka på 2
    e.m-fika - en kopp kaffe, 2 skorpor med lite smör (japp, där kom min stora svaghet vad gäller gottefika)
    middag- varierar. Idag köttfärslimpa med kokt potatis, kokta grönsaker och stekt lök. Igår var det stekt laxfilé med fullkornstagliatelle och wookgrönsaker
    kvällsfika- ofta varm choklad med 2 franskbröd med samma pålägg som till lunch.

Hämtmat- extremt sällan, maken 2 ggr per år, jag mer sällan. Godis- aldrig förutom riktigt mörk choklad (90%) nån ruta i veckan. Snacks- aldrig. Läskedryck- aldrig

Jag försöker äta nyttigt pga att jag absolut inte skulle orka vara överviktig. Jag har svår värk och måste hålla mig normalviktig. Gärna gå ner mer också. 

• Gameofthrones

Här äter vi hemlagad pasta, dumpling, worins, ban ban, hemlagade nudlar mm.

Mkt grönsaker finns hemma, kött, fisk, skaldjur.

Har färdiga rätter, matlådor och köpt pasta om jag är inte är hemma och lagar mat. Då lagar resten utav familjen mat.

Det händer att vi tar Uber. Och det unnar oss ibland.

• Gameofthrones

Helgerna är fria. Äter vad vi vill. Det är mysigt och ha familjen samlade och jag lagar gärna mer avancerad mat då eller take away. Bara är.

• Anonym (U)

Äter ganska nyttigt. mest spenatsoppa, vegoköttbullar, broccolisoppa, fisk.

Godis äter jag. Mkt Mörk choklad, men har blivit skeptisk om linth mörka choklad ens är mörk, då det står att det innehåller ?minst 50% kakao, och det låter lite lite för att vara mörk. men gott är det. 

Beställer jag hämtmat är det ganska nyttigt, som grytor och sånt från en indisk restaurang. Tycker det är godare än hamburgare eller pizza.

• Anonym (Totalt ointresserad av matlagning)

Vi beställer hämtmat varje fredag nu under pandemin. Men sällan pizza och oftast räcker en portion av vad det nu är även till åtminstone lunch på lördagen med, ibland även middag.

Äter rejäl lunch med mycket grönsaker varje vardag. Middagen blir lite vad den blir, ibland bara yoghurt eller nåt.

• Glinda från Oz

Det är svårt att beskriva portionsstorlek på nätet. Jag äter ca 2500 kcal per dag. 4 portioner (enligt recept) brukar räcka till tre måltider. Jag äter snabbmat ca varannan vecka och glass nästan varje dag på sommaren. På vinterhalvåret blir det godis, ca 20-30 gram per dag. Vi pratar inte stora Magnum glassar med choklad utan en liten isglass (sådana man köper av glassbilen) Det är inte ens 100 kcal i en sådan. Det kanske låter extremt onyttigt med glass och godis men man får tänka på att vissa äter flingor med socker, sylt, bröd med 9% socker, fruktyoghurt mm sådant äter jag sällan.

Igår åt jag:

Frukost: fil med en banan och havreflakes, två kokta ägg och en macka (mörkt bröd)

Mellanmål: en frukt

Lunch: räksallad med bönor istället för pasta.

Mellanmål: morotsstavar med hummus

Middag: spagetti och köttfärssås och en side sallad

• Anonym (S)

frukost: yoghurt med nån frukt tex päron eller bär, valnötter och pumpafrön. lite honung på. ibland ett eller två kokta ägg om jag har en krävande dag framför mig

lunch: oftast nått kött och grönsaker. tex kycklingfile och broccoli eller lax och fetaostsallad. ibland en omelett med sallad till. ibland bara en burk makrill i tomatsås och kokt ägg

middag: kött och sallad och grönsaker i mängder.

snacks: naturella nötter eller lite yoghurt

försöker hålla mig borta från processad mat och spannmål. ibland äter vi hämtmat, varannan vecka ungefär och då tar jag oftast en falafelrulle eller indiskt eller thaimat, det är min svaga punkt när det kommer till kosten. godis nästan aldrig. vin ibland på helgen. kan bli chips på helgen men det är också väldigt sällan. kost är mycket viktigt för mig då mitt immunförsvar blir väldigt påverkat

• Djurvän03

Det är olika men försöker hålla mig till detta:

Frukost: Filmjölk med banan alt havregrynsgröt

Mellanmål: En frukt

Lunch: Gårdagens rester

Middag: Hemlagat så ofta som möjligt, gärna fisk 1-2 gånger i veckan. Alltid grönsaker till middagen.

Godis äts bara på lördagar här. Snabbmat ca 4-6 ggr per år.

Svar på tråden Hur mycket och hälsosamt äter ni?