Utåtagerande barn. Hur gör man? Vi går på sparlågor.
Hej!
Vi har en 10-årig dotter som vi kämpat med i många år. Problemen började visa sig i 2-årsåldern med häftiga och långvariga utbrott som var svåra att bryta. Jag tog redan då kontakt med BVC och barnpsykolog men kände mig nästintill idiotförklarad och fick höra att det var vanligt trots.
För knappt 3 år sedan började kampen med att försöka få hjälp med henne. Först via VC som skickade remisser till BUP, men som avfärdades där. Vi gick en föräldrautbildning som anordnades av kommunen och jag sökte hjälp hos ungas psykiska hälsa. Där fanns en psykolog som jobbat många år på BUP och äntligen togs remissen emot. Väl på BUP har det gått oerhört långsamt, vi har inte fått något stöd men är satta på kö för utredning med misstanke om autism.
Lite om dottern:
* Hon har inget behov av att leka med andra barn på fritiden, men har kontakt med några via internet. Dom pratar ibland och spelar star stable. I skolan har hon vänner och är aldrig ensam enligt lärarna.
* Hemma är hon oerhört missnöjd med allt nästan hela tiden, och uttrycker ofta att hon har tråkigt och är på mig hela tiden.
* Så fort något går henne emot vrålar hon rakt ut. Om vi inte springer dit med en gång slår hon sönder saker. Det kan handla om att ett spel laggar, kläder som inte känns bra eller något annat som hade varit enkelt löst om hon bara bad om hjälp. När detta händer så blir hon så ursinnig att hon slår mig, sin pappa eller sin bror. Hon har sparkat sönder riktigt dyra saker, och är såklart skamsen efteråt. Samma när hon slagit oss.
* Kläder är ett stort bekymmer och trots att hon har en full garderob finns det aldrig något att sätta på sig. Hon tar fram kläder för morgondagen varje kväll, men på morgonen blir det kaos ändå. Jag tar bort sånt som skaver, är för trångt eller fel på något annat sätt.
* Varje dag vrålar hon om hur jävla ful jag och pappan är, hur vidriga vi är och hon hoppas att vi ska dö.
* Hon är livrädd för att vara ensam och vill helst se eller höra oss hela tiden. Det funkar inte att vi är ute på gården och hon inne.
* Hon verkar lida av social fobi och vill inte att andra ska titta på henne. Detta startade redan innan 2-årsåldern.
Nu blev det väldigt mycket negativt, hon har såklart bra stunder också. Men dom är rätt få jämfört med det som är jobbigt. Vi försöker berömma och uppmuntra det bra vill jag tillägga.
Hon har en bror som inte har något av dessa problem och som får stå tillbaka mycket och dessutom får stå ut med allt gap, skrik och alla slag som vi inte lyckats undvika.
Nu känner jag att jag håller på att ge upp. Jag har läst så oerhört mycket genom åren, fixat med bildstöd, planeringstavlor, förberett allt som kan tänkas förberedas då hon är så oflexibel och bryter ihop vid förändringar. Jag har lagt massor med tid på samtal med skola, specialpedagog och BUP, men inget hjälper.
Jag orkar inte höra om hur äcklig ful och vidrig jag är mer. Jag orkar inte ta emot fler slag, nyp och riv. Vad tusan ska man göra?
Som det är nu så vet vi inte längre hur vi ska hantera det. Vi lyfter henne ut ur huset och stannar ute med henne tills hon slutat vråla och slå, för att hennes bror ska slippa se och höra det och för att allt för mycket i huset redan är trasigt. Jag är förvånad att ingen anmält oss redan.
Jag har varit utbränd förut och jag tippar på kanten just nu.
Ursäkta romanen, jag behövde få det ur mig.