• redaf

Kvällsoro?

Tjenare familjeliv våran nyss födda 3 veckors bebis har börjat få lite kvällsoro märker vi, 
    Fösta veckan så gnydde och grät hon lite runt kväll/natt men konstaterade ganska snabbt att tarmarna var i farten att börja ta hand om mjölken som runnit till
    Numera märker vi dock att kvällsoron börjar redan vid 17:00-18:00 och kan hålla på fram tills 22:23-00 och vanligtvis brukar hon verka frustrerad, ta bröstet och sen spotta ut trots att hon är hungrig, osv osv.. Frågan är om det kanske är påväg att utveckla kolik? för trots allt verkar hon inte pruttig och hon gallskriker inte heller utan mer gnyr och gnäller till lite och verkar allmänt missnöjd

Och till en början så bajsade hon otroligt mycket dygnet runt men den senaste veckan så är det mest kissblöjor på dagarna och rediga bajsblöjor på natten så frågan är om det kanske är magen som spökar? BVC ger ju inte direkt något bra svar utan mer "mm så kanske det är" osv osv..  Har ni några tips och ideer? har ni upplevt liknande? kanske är det alla intryck under dagen som spökar på kvällen? 

• Svar på tråden Kvällsoro?
  • Berguven

För min del hjälpte det med att introducera nappen (Bibs). Min son höll på sådär; bökade, gnällde och spottade ut bröstet såfort han började suga. Tillslut insåg jag att han helt enkelt ville snutta men störde sig på att det rann till mjölk. Han var också då så trött och frustrerad att han blev arg och ledsen. Det blev en ond spiral.

Nu ammar jag och när jag märker att han börjar böka så byter jag ut bröstet mot nappen. Då somnar han oftast inom några minuter.

Kanske är liknande för er tös? (Notera dock att bebisar har ökningsfaser, där de helt enkelt bökar mycket vid bröstet och "beställer mer").

Annars skulle jag rekommendera att söva på pilatesboll samt att ha White Noice på i bakgrunden (finns massa listor på Spotify, bara att söka White Noice Baby).

Min lilla hade även problem med gaser i början och då hjälpte det att köra magmassage och grodhålla, för att få ut pruttarna. Sedan så satt jag mycket på pilatesbollen just av denna anledning också. Tydligen så är den gungande rörelsen skön för magen.

Lycka till :)

Svar på tråden Kvällsoro?