• Kaga

    Ser man skillnad på flickor och pojkar i småbarnsåldern?

    Oftast kan man ju gissa ganska könet på småbarn, genom kläder, frisyr, namn osv.

    Men egentligen ser man skillnad om de inte är klädda i typiskt flickigt pojkvän och man inte vet namnet?

    Bara en kul grej jag funderade på?

    Har en flicka kort hår och mörka kläder antas hon vara pojke.

    Småpojkar i långt ljust lockigt hår antas vara flickor

  • Svar på tråden Ser man skillnad på flickor och pojkar i småbarnsåldern?
  • Anonym (Inte min barn)

    De flesta trodde min dotter var en pojke fram till 3 års ålder (även när hon hade rosa på sig. Då fick jag frågor om varför pojken hade rosa kläder). De flesta tror och förutsätter att lillebror är flicka (han har ärvt rosa kläder av storasyster för jag köper inte nya overaller och regnställ bara för färgens skull). Så kan det gå.

  • Anonym (Qwerty)

    Många gånger tycker jag att man ser vad för kön barnet har, men inte alltid såklart. Ibland har jag svårt att skilja på vuxna också, så inte bara barn.

  • Anonym (Q)
    Anonym (Inte min barn) skrev 2021-05-13 20:41:58 följande:

    De flesta trodde min dotter var en pojke fram till 3 års ålder (även när hon hade rosa på sig. Då fick jag frågor om varför pojken hade rosa kläder). De flesta tror och förutsätter att lillebror är flicka (han har ärvt rosa kläder av storasyster för jag köper inte nya overaller och regnställ bara för färgens skull). Så kan det gå.


    Och det är nästan lite halvt tragiskt att se, att det är så inpräntat i oss att färger spelar så stor roll att man rent automatiskt utgår från att ett barn tillhör ett visst kön bara för att den har en viss färg på sina kläder.

    Att dessutom ifrågasätta varför man har satt på en pojke rosa kläder, som att det skulle vara något fel, gör mig ännu mer provocerad. Men det är som det är.
  • Drottningen1970

    Min pojke togs ofta för en flicka, trots att han hade ganska typiska pojkläder. Han var dock väldigt bildskön med rena drag och halvlångt hår med korkskruvslockar.

  • Anonym (Hind)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-13 20:46:11 följande:

    Och det är nästan lite halvt tragiskt att se, att det är så inpräntat i oss att färger spelar så stor roll att man rent automatiskt utgår från att ett barn tillhör ett visst kön bara för att den har en viss färg på sina kläder.

    Att dessutom ifrågasätta varför man har satt på en pojke rosa kläder, som att det skulle vara något fel, gör mig ännu mer provocerad. Men det är som det är.


    Min pojke var klädd i "pojkiga" kläder i blått och svart, men hade ett ljust Anna och Elsa-plåster, och blev ifrågasatt om verkligen pojkar skulle ha sånt, som om 3 cm i något annat än mörka färger skulle förstöra hela hans könsuppfattning.
  • Anonym (Inte min barn)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-13 20:46:11 följande:

    Och det är nästan lite halvt tragiskt att se, att det är så inpräntat i oss att färger spelar så stor roll att man rent automatiskt utgår från att ett barn tillhör ett visst kön bara för att den har en viss färg på sina kläder.

    Att dessutom ifrågasätta varför man har satt på en pojke rosa kläder, som att det skulle vara något fel, gör mig ännu mer provocerad. Men det är som det är.


    Jag håller med dig att det är vridet. Det är även barn i 5-6-årsåldern som frågade om varför pojken (som var flicka) hade rosa kläder. Den stereotypa bilden har de barnen inte hittat på själva utan blivit indoktrinerade av från samhället.

    Dottern favoritfärg är numera grön och sonens rosa... Båda har ljust, axellångt, lockigt hår...
  • Anonym (Carro)

    Det har hänt att någon trott att min flicka var en pojke när hon var runt 1-2 års åldern, men de gångerna var pga att hon hade marinblå kläder och att håret inte hade vuxit ut

  • Anonym (Vemvet)

    Intressant!

    Jag tycker att man ser skillnad på många barn. Inte alla. Det är något med huvudform/storlek och ansiktet? Pannan? Ögonens och näsas placering? jag vet verkligen inte 100. Men tänker på det ofta för min tjej blev misstagen för pojke fram till 3 månader (tror att blåa kläderna ställde till det, suck) så har börjat fundera och titta på barn på förskolan av ren nyfikenhet. Har före barn trott att det enbart ligger i hur vi vuxna framställer små barn, men det är faktiskt skillnad. Tror jag, är ingen forskare och detta är bara min egen slutsats.

    Men min dryga 1,5 åring har hår en bra bit nedanför axlarna och ögonfransar utan dess like! Så långa! Är detta slump eller är det för att hon är tjej? Har tjejerna från födseln bättre förutsättning för att få långt hår eller är det enbart vi som formar barnens frisyrer?

  • Anonym (K)
    Anonym (Vemvet) skrev 2021-05-13 21:32:21 följande:

    Intressant!

    Jag tycker att man ser skillnad på många barn. Inte alla. Det är något med huvudform/storlek och ansiktet? Pannan? Ögonens och näsas placering? jag vet verkligen inte 100. Men tänker på det ofta för min tjej blev misstagen för pojke fram till 3 månader (tror att blåa kläderna ställde till det, suck) så har börjat fundera och titta på barn på förskolan av ren nyfikenhet. Har före barn trott att det enbart ligger i hur vi vuxna framställer små barn, men det är faktiskt skillnad. Tror jag, är ingen forskare och detta är bara min egen slutsats.

    Men min dryga 1,5 åring har hår en bra bit nedanför axlarna och ögonfransar utan dess like! Så långa! Är detta slump eller är det för att hon är tjej? Har tjejerna från födseln bättre förutsättning för att få långt hår eller är det enbart vi som formar barnens frisyrer?


    Nämen nej. Så är det såklart inte. Handlar om genetik. Har fyra pojkar som alla haft långt hår.. de skulle såklart haft ännu längre om jag inte klippt dom. De har även otroliga ögonfransar allihop. Precis som sin syster.
  • Anonym (Pojkar)

    Man går ju ofta på kläder och frisyr när de är riktigt små. Vi har av det skälet undvikit rosa bland folk för då hade det antagits att de var tjejer. Nu kan jag inte minnas att nån tagit fel på kön nån gång. Kanske den äldre som liten. Han har vansinnigt långa ögonfransar nämligen. Dock "pojkigt" utseende f.ö och kortklippt sen han var 6 månader. Den yngre var totalt flint däremot.  

  • Anonym (Glad)
    Anonym (Vemvet) skrev 2021-05-13 21:32:21 följande:

    Intressant!

    Jag tycker att man ser skillnad på många barn. Inte alla. Det är något med huvudform/storlek och ansiktet? Pannan? Ögonens och näsas placering? jag vet verkligen inte 100. Men tänker på det ofta för min tjej blev misstagen för pojke fram till 3 månader (tror att blåa kläderna ställde till det, suck) så har börjat fundera och titta på barn på förskolan av ren nyfikenhet. Har före barn trott att det enbart ligger i hur vi vuxna framställer små barn, men det är faktiskt skillnad. Tror jag, är ingen forskare och detta är bara min egen slutsats.

    Men min dryga 1,5 åring har hår en bra bit nedanför axlarna och ögonfransar utan dess like! Så långa! Är detta slump eller är det för att hon är tjej? Har tjejerna från födseln bättre förutsättning för att få långt hår eller är det enbart vi som formar barnens frisyrer?


    Nej nej nej! Samhället har präntat in i oss att män ska ha kort hår och kvinnor långt. Hemskt tycker jag, som tycker långt välskött hår på män är det bästa som finns. Faktum är att jag ofta ser män med fantastisk hårkvalitet, både långt och kort. Samma med ögonfransar. Om du tittar noga kommer du se lika många män med långa fransar. Tycker inte det är så konstigt, män är ofta mer håriga än kvinnor så det vore väl logiskt om dom har lättare för att växa ut långt hår med bra kvalitet.
  • Anonym (Eva)

    Verkligen ingen skillnad i hårkvalitet eller ögonfransar. Den som tvivlar på det kan ju fråga valfri frisör.

    Jag har också tänkt på detta och tycler sällan jag kan se skillnad på förskolebarn.

  • Anonym (Q)
    Anonym (Inte min barn) skrev 2021-05-13 21:20:42 följande:

    Jag håller med dig att det är vridet. Det är även barn i 5-6-årsåldern som frågade om varför pojken (som var flicka) hade rosa kläder. Den stereotypa bilden har de barnen inte hittat på själva utan blivit indoktrinerade av från samhället.

    Dottern favoritfärg är numera grön och sonens rosa... Båda har ljust, axellångt, lockigt hår...


    Väldigt vridet. Jag som förskollärare arbetar aktivit i min yrkesroll med just detta men det är så himla svårt när vi alla är uppväxta i ett samhälle där könsnormerna är så väldigt inpräntade i oss.

    Jag hade en diskussion med en grupp barn en gång, där de påstod att det fanns tjejstrumpor och att det fanns killstrumpor. Och det var inte bara färgen som skulle dem åt utan struktur och känsla. Tjejstrumpor var mjukare och finare medan killstrumpor var tuffare och inte lika sköna.

    Men det är bara att se i kläd- och leksaksaffärer. Hur uppdelat allt är. Hur könskodat allt är.
Svar på tråden Ser man skillnad på flickor och pojkar i småbarnsåldern?