• Jessnr4

    Mitt barns njurar sitter olika....någon som har erfarenhet?

    Hej!

    I måndags fick jag veta på RUL att min sons njurar sitter i olika höjd. Bm sa att läkaren får kolla på det och att jag inte ska oroa mig i onödan. Jag sitter här med fyra friska barn och en pojke i magen som inte är riktigt frisk vilket gör mig orolig ändå. Jag googlar (vet att man inte ska göra det) men hittar inget om olika höjd på njurarna.

    Det enda jag känner är att visst fan ska det gå åt helvete med vår sista bebis för man kan ju inte ha sån tur att få fem friska barn.

    Någon som har erfarenhet om just njurar i olika höjd?!

    Jag tyckte att den va ganska lika i storlek men den som satt längre ner var lite mindre tror jag. Ska träffa läkaren näst fredag och tycker det är en evighet tills dess!! Ska ha en gender reveal-tårta i morgon och det känns sådär men allt är planerat sen innan så nu sk familjen också får vet osäkerheten samt kön. Känns som att glädjen försvann vid Rul.

  • Svar på tråden Mitt barns njurar sitter olika....någon som har erfarenhet?
  • Nelliee

    Jag kan tyvärr inte svara på din fråga men om läkarbesöket ligger långt bort i tiden så kan du höra av dig till dem och försöka få en tid lite fortare. Googla ska man akta sig för har jag lärt mig, vad som gäller för någon annan behöver inte alls gälla för ditt barn.

    Hoppas det blir bra nyheter.

  • Plupp73

    Alltså, höger njure sitter alltid något längre ner än vänster. På alla. Det beror alltså på vad de menar med att njurarna sitter olika.

  • Themis
    Plupp73 skrev 2021-05-14 15:28:44 följande:

    Alltså, höger njure sitter alltid något längre ner än vänster. På alla. Det beror alltså på vad de menar med att njurarna sitter olika.


    Du tror inte att de som gör RUL dagligen rimligen vet det då?

    Varför skulle de försöka oroa nån med att säga: - Jaa, ert barn har TVÅ ögon här ser jag... 
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Plupp73
    Themis skrev 2021-05-14 15:32:50 följande:

    Du tror inte att de som gör RUL dagligen rimligen vet det då?

    Varför skulle de försöka oroa nån med att säga: - Jaa, ert barn har TVÅ ögon här ser jag... 


    Ok, du väljer att vara dryg och otrevlig. Ja, det kan vara en anläggningsdefekt absolut. Vi kör på katastrofspåret.
  • Jessnr4
    Plupp73 skrev 2021-05-14 15:28:44 följande:

    Alltså, höger njure sitter alltid något längre ner än vänster. På alla. Det beror alltså på vad de menar med att njurarna sitter olika.


    Det satt märkbart längre ner. Så pass att läkare måste kolla på det. Jag hoppas ju givetvis, det gör alla, att allt visar sig vara normalt i slutändan men kan inte släppa min oro att det är något jättefel ändå ..
  • Jessnr4
    Nelliee skrev 2021-05-14 12:35:16 följande:

    Jag kan tyvärr inte svara på din fråga men om läkarbesöket ligger långt bort i tiden så kan du höra av dig till dem och försöka få en tid lite fortare. Googla ska man akta sig för har jag lärt mig, vad som gäller för någon annan behöver inte alls gälla för ditt barn.

    Hoppas det blir bra nyheter.


    Egentligen är det väl inte så långt borta. Har fått tid nästa fredag.
  • Themis
    Plupp73 skrev 2021-05-14 15:44:12 följande:
    Ok, du väljer att vara dryg och otrevlig. Ja, det kan vara en anläggningsdefekt absolut. Vi kör på katastrofspåret.
    Jag tyckte bara att det var lätt komiskt, kanske material till en TV-sketch.

    Men du läser klart in vad du vill.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Plupp73

    Bäckennjure innebär att vänster njure inte vandrat uppåt som den ska. Man behöver då kontrollera om den k övrigt har alla funktionssysrem, dvs artär, Ven och uretär. Samt om den fungerar normalt. I stort sett klarar alla sig bra med en fungerande njure.

  • Themis
    Plupp73 skrev 2021-05-14 17:05:24 följande:

    Bäckennjure innebär att vänster njure inte vandrat uppåt som den ska. Man behöver då kontrollera om den k övrigt har alla funktionssysrem, dvs artär, Ven och uretär. Samt om den fungerar normalt. I stort sett klarar alla sig bra med en fungerande njure.


    Bra info!

    Hur vanligt är det att funktionen är defekt vid felpositionering?
    Kan den vara partiellt defekt och hur vanligt är det i så fall i % när fel position är konstaterad?
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
Svar på tråden Mitt barns njurar sitter olika....någon som har erfarenhet?