• Anonym123456789234

    Ungdomar och alkohol

    Hej. Jag undrar varför ungdomar har en sån knepig syn på alkohol, det verkar som att de tror att det krävs hur mycket som helst för att bli berusade, vad beror detta på ? Alkoholister till föräldrar? Eller har de en helt annan syn på berusning än oss som varit med ett tag och vet hur mycket vi tål innan vi blir riktigt berusade?

  • Svar på tråden Ungdomar och alkohol
  • Anonym123456789234

    Jag skrev lite fel i mitt inlägg, ska tilläggas att jag är snart 22 år men att jag har varit i kontakt med alkohol sedan tidig ålder så jag har lärt mig hur mycket jag tål genom det viset

  • Anonym (Y)

    Är 28 och aldrig druckit en droppe alkohol. 


    De tycker väl det är coolt och vill därför ta med 5 flaskor hellre än att dela på en halv

  • Tukt

    Om man inte vet hur man doserar alkohol är väl det mer ett tecken på bristande erfarenhet,

  • Anonym123456789234
    Anonym (Y) skrev 2021-05-14 11:01:34 följande:

    Är 28 och aldrig druckit en droppe alkohol. 

    De tycker väl det är coolt och vill därför ta med 5 flaskor hellre än att dela på en halv


    Tänkte likadant som dig faktiskt, alltså att det är grupptrycket som avgör hur mycket ungdomarna dricker. Klart att det är coolare att säga att man har druckit 12 starköl än 5. Även fast 5 räcker gott och väl för att bli lite mer än ?salongsberusad? om man är normalstor i kroppen. Sen när man blev någorlunda vuxen började man fundera på det där varför det är så coolt att dricka sånna extrema mängder alkohol. Själv brukar jag stanna vid 4 för att jag vet att jag kommer att bli för berusad då.
  • Anonym123456789234
    Tukt skrev 2021-05-14 11:35:20 följande:

    Om man inte vet hur man doserar alkohol är väl det mer ett tecken på bristande erfarenhet,


    Exakt så tänkte jag också, främst då öl framstår sig som helt ofarligt, men man blir ju rätt så rejält full på 6 stycken. Så ja jag tror att du har en poäng där. Själv blir jag rejält full på 6 stora öl
  • Anonym123456789234
    Drottningen1970 skrev 2021-05-14 13:32:56 följande:

    Hur mycket man tål och när det är dags att sluta dricka är ju sånt man lär sig av plågsamma erfarenheter.


    Ja exakt ja så är det ju, haft på tok för skyhöga promillen i mina dagar med våta fester osv. Men asså jag tänkte mer varför stoppar inte ungdomar sig själva ( de flesta av dem) när de märker att de blir ordentligt berusade ? är det att det är grupptrycket som styr eller är det att erfarenheten inte finns ( alkohol är ju känt för att vara en käftsmäll, tar ju iallafall 15 minuter innan man känner allt man dragit i sig
  • Postman

    Jag upplever att de flesta ungdomar idag inte super så värst. Upplever att vi drack betydligt mer på 80-/90-talet. Däremot verkar det vara andra droger än alkohol numera.

Svar på tråden Ungdomar och alkohol