• Anonym (Ts)

    Pollenallergi eller förkylning?

    Just nu är det jättehöga halter av björk och min 12-åring är väldigt allergisk, varit i ett antal år, har en konstant men hanterbar snuvighet så här års.

    Men jag blir inte klok på hur man ska veta om det är pollen eller plötsligt en förkylning.

    Nu är det andra gången på två veckor som de konstanta allergisymtomen plötsligt ökar kraftigt i intensitet, näsan rinner som sjutton och nysningar. Inga andra symtom.

    Problemet när man inte vet vad som är vad är att man inte behandlar symtomen optimalt, vi trycker på med allergitabletter och allerginässpray men det är ju meningslöst om det egentligen är en förkylning.

    Hur vet man skillnaden? Hur ska man behandla?

  • Svar på tråden Pollenallergi eller förkylning?
  • Anonym (F)

    Som vårdpersonal förklarat för mig så märker man det lätt på om symptomen förbättras/försvinner av allergimedicin. Man börjar alltså där och ser om det blir någon skillnad, blir det inte det är det antagligen ett virus, och numera har vi corona att tänka på också.

  • Anonym (En vecka)

    Vi har också haft problem med allergi flera tillfällen den här våren. I vårt fall är hosta och heshet enda symtomet för vårt barn. Tyvärr tar det ett tag innan medicinerna biter, när hostan väl satt igång, så vi har fått vara hemma med friskt barn en vecka varje gång. Sen återgår barnet till vanlig verksamhet, med hosta och heshet kvar.

    Det börjar kännas lite tröstlöst!

  • Anonym (Lina)

    Här är en familj till med samma problem! Vi håller på att bli tokiga. Det allergiska barnet har skyhög frånvaro och gjort en massa covidtest. Varken jag eller barnet blir tydligt bättre av antihistaminer. Vi har inte jättekraftig allergi men det verkar bara inte funka på oss. Jag blir lite bättre av dubbel dos, men det får vi inte ge barnet.

    Vi bara står ut just nu och längtar till sommarlovet. Som tur är har barnet lätt för sig i skolan och hänger med trots all frånvaro. Jag är så otroligt tacksam för det. Läraren har varit väldigt stöttande också.

Svar på tråden Pollenallergi eller förkylning?