• Anonym (Beslutsam)

    Att gå isär?

    Jag har bestämt mig för att gå isär med min sambo. Vi har varit ihop i typ 23 år och vi är förlovade. Vi har haft ett jättebra liv, vi har varit jättekära och allt har känts bra fram till för nåt år sen. Vi grälar inte eller är sura på varandra....men det finns inget kärlek kvar. Inte från min sida i alla fall. Så jag måste ta steget....men hur sjutton gör man? Efter man berättat alltså... vi bor på en liten gård som jag står på åxå. Om han väljer att bo kvar får han betala ut hälften av vad gården är värd eller? Jag vill flytta till en lägenhet...men jag kan ju inte flytta med en gång...måste ju hitta lägenhet, möbler och sånt. Lär ju ta någon månad eller? Hur är det att fortfarande bo kvar efter man berättat att man vill gå isär?

    Hur svårt är det att klara sig ekonomiskt sen?

    Vi har två tonårsbarn ihop, dom är 17 och 15 år snart. Brukar dom ta det svårt?

    Berätta och tipsa mig vad jag ska tänka på och hur det kan bli...känner att jag inte orkar vara kvar snart..

  • Svar på tråden Att gå isär?
  • Anonym (55)

    Att hitta en lägenhet kan ta flera månader i många städer, i synnerhet större städer.

  • Anonym (Beslutsam)
    Anonym (55) skrev 2021-05-14 16:05:49 följande:

    Att hitta en lägenhet kan ta flera månader i många städer, i synnerhet större städer.


    Fast jag har turen att bo i en väldigt litet samhälle..här får man tar på lägenheten rätt fort. Men tar kanske 2 månader ändå..hur orkar och funkar det att bo ihop under den tiden?
  • Anonym (55)
    Anonym (Beslutsam) skrev 2021-05-14 16:15:16 följande:
    Fast jag har turen att bo i en väldigt litet samhälle..här får man tar på lägenheten rätt fort. Men tar kanske 2 månader ändå..hur orkar och funkar det att bo ihop under den tiden?
    Klarar man 23 år så är några månader ingenting, gör det för barnens skull om inte annat, dom behöver tid att vänja sig.
  • Anonym (Annika)

    Det låter ungefär som vi hade det. Mannen blev förvånad när jag tog upp det, och arg. Han tyckte att vi hade det bra, med hus, välartade barn, semestrar, gemensamma intressen, osv. Att närhet, enighet, glädje osv saknades hade han inte tänkt så mycket på.
    Han ville att jag skulle flytta ut nästa dag, men jag vägrade, för jag hade insett att vi måste landa i ett normalt samarbetsklimat om det skulle bli bra för barnen framöver. Det tog fyra månader innan jag flyttade ut (bor i storstad). Den tiden var jobbig ibland, men det funkade. 
    Äger ni gården 50-50? Om han ska köpa ut dig beror ju också på om han har pengar till det, eller kan få lån. Får du ut en större summa kan det vara bra att lägga de pengarna i en bostadsrätt istället för att flytta till en hyresrätt, så kan du bo trevligare och få lägre månadskostnad. (Så gjorde jag)
    Hur det blir med ekonomin sedan beror ju på hur mycket du tjänar, så det får du räkna på.

Svar på tråden Att gå isär?