• Anonym (Göteborg)

    Sekundär barnlöshet

    Vi är 34 och 36 år och har ett barn ihop som är 3 år.

    I ett och ett halvt år har vi försökt skaffa ett syskon och nu har vi gjort en utredning som inte visade något fel på någon av oss. Jag börjar känna mig förtvivlad och stressad för varje månad som går....

    IVF måste vi betala själva eftersom vi har ett barn ihop så vi har bestämt oss för att försöka lite till men frågan är hur länge man ska orka....

    Är det någon som kämpat lika länge som oss för att få ett syskon och lyckats bli gravid på naturlig väg? Jag skulle behöva få tillbaka lite hopp...

  • Svar på tråden Sekundär barnlöshet
  • Anonym (Viola)

    Har samma problem. Gjorde utredning efter 1 år som inte visade några fel. Började med ivf sex månader senare och gjorde ett äggplock som gav jättebra resultat - 8 blastocyster till frysen (blev inget färskåterförande pga överstimulering. Gjorde min första FET för två veckor sen och har precis fått plus! Är så glad att vi valde IVF.

    Kan nämna att mellan mitt äggplock och FET så blev jag gravid naturligt (första gången på över 18 månader) men det blev ett tidigt missfall.

  • Anonym (A)
    Anonym (Göteborg) skrev 2021-05-14 13:14:08 följande:

    Vi är 34 och 36 år och har ett barn ihop som är 3 år.

    I ett och ett halvt år har vi försökt skaffa ett syskon och nu har vi gjort en utredning som inte visade något fel på någon av oss. Jag börjar känna mig förtvivlad och stressad för varje månad som går....

    IVF måste vi betala själva eftersom vi har ett barn ihop så vi har bestämt oss för att försöka lite till men frågan är hur länge man ska orka....

    Är det någon som kämpat lika länge som oss för att få ett syskon och lyckats bli gravid på naturlig väg? Jag skulle behöva få tillbaka lite hopp...


    Men ni behöver väl inte bestämma er för hur länge ni ska orka, ni kan väl bara fortsätta utan skydd, tills ni känner att nu är det försent att skaffa ett syskon.

    Eftersom ni är friska kan du bli gravid när som helst, så sluta inte använda skydd för det. Däremot kan ni börja ställa om er rent mentalt, att det kanske inte blir fler barn och att ni är nöjda med det barn ni har. 
  • Hoppas2022
    Anonym (Göteborg) skrev 2021-05-14 13:14:08 följande:

    Vi är 34 och 36 år och har ett barn ihop som är 3 år.

    I ett och ett halvt år har vi försökt skaffa ett syskon och nu har vi gjort en utredning som inte visade något fel på någon av oss. Jag börjar känna mig förtvivlad och stressad för varje månad som går....

    IVF måste vi betala själva eftersom vi har ett barn ihop så vi har bestämt oss för att försöka lite till men frågan är hur länge man ska orka....

    Är det någon som kämpat lika länge som oss för att få ett syskon och lyckats bli gravid på naturlig väg? Jag skulle behöva få tillbaka lite hopp...


    Jag har oförklarlig sekundär infertilitet men har ändå lyckats bli gravid! Andra barnet försökte vi i 3 år. Gjorde utredning där läkaren sa att jag inte skulle bli gravid utan IVF eftersom man räknas som infertil när man försökt så länge, även om man inte hittar fel på oss. Hade inte råd med IVF och fick istället pergotime i sex månader som inte hjälpte. Blev gravid en månad efter sista kuren. Med tredje tog det tio år. Gav upp drömmen om ett barn till efter ca 8 år och blev minst sagt förvånad när det visade sig att jag var gravid. Nu hoppas vi på ett fjärde barn :)

    Nu tar jag apiforce cykel dag 1-7, rosenrot från cykel dag 1 till äl, B-komplex, multivitaminer och omega3. Allt för att boosta chansen till en graviditet. Har inte tio år på mig denna gång. Är snart 38 år så jag gör vad jag kan för att öka chanserna. Hoppas du blir gravid snart!
Svar på tråden Sekundär barnlöshet