• duanto

    Grannens skrikande tonåring stör...

    Bor i hyreslägenhet i ett trivsamt lugnt område. Men ena grannen har en son i yngre tonåren som spelar dataspel typ all sin lediga tid och han pratar och spelar med kompisar mesta tiden. Problem är att han skriker mer än pratar. Typ varje dag 2-5 timmar om dagen skriker han rakt ut flera gånger i timmen.

    Jag orkar inte höra detta mer... Vad ska jag göra?

    Till saken hör att jag ocskå har tonåringar som gärna pratar o spelar med kompisar till långt in på natten. Dock skriker de inte på samma sätt men jag är ändå rädd att de hörs en del. Vill ju inte att allt vänds mot mig om jag konfronterar grannen.

  • Svar på tråden Grannens skrikande tonåring stör...
  • Anonym (eee)
    duanto skrev 2021-05-14 15:50:09 följande:

    Bor i hyreslägenhet i ett trivsamt lugnt område. Men ena grannen har en son i yngre tonåren som spelar dataspel typ all sin lediga tid och han pratar och spelar med kompisar mesta tiden. Problem är att han skriker mer än pratar. Typ varje dag 2-5 timmar om dagen skriker han rakt ut flera gånger i timmen.

    Jag orkar inte höra detta mer... Vad ska jag göra?

    Till saken hör att jag ocskå har tonåringar som gärna pratar o spelar med kompisar till långt in på natten. Dock skriker de inte på samma sätt men jag är ändå rädd att de hörs en del. Vill ju inte att allt vänds mot mig om jag konfronterar grannen.


    Är det före typ kl 22.00 så är det enda du kan göra att ringa på och be att få prata med grabben. Är det mitt i nätterna kan det räknas som störande. 
     När de skriker och hojtar så är det för att de har hörlurar på sig och inte fattar hur högt de låter. 
    Förhoppningsvis räcker det med att du förklarar hur mycket det låter och stör. 
  • Anonym (Bobvious)
    Anonym (eee) skrev 2021-05-14 15:55:55 följande:
    Är det före typ kl 22.00 så är det enda du kan göra att ringa på och be att få prata med grabben. Är det mitt i nätterna kan det räknas som störande. 
    Fel. Oavsett tid på dygnet får man inte störa sina grannar.
  • duanto

    Klart man måste få leva och höras dagtid i sin lägenhet, men någonstans måste det finnas en gräns för vad som inte är okey och hur mycket man får låta. Är det småbarn det handlar om är dom ju lite svåra att styra men en tonåring borde förstå bättre kan man tycka.

    Inte helt lätt kånner jag.

  • Anonym (Kaso)

    Hade en granne som levde om när han spelade. Kille, typ 20-årsåldern, som flyttade in med sin tjej. Dom hade lägenheten mittemot min i trapphuset alltså delade jag inga väggar med dom men ändå så hördes det in till mig när han satt och skrek på nätterna. Jag ringde störningsjouren en gång när han satt och gapade och svor samt återkommande stampade med foten i golvet klockan 02:30. Men vet att grannarna under ringde fler gånger för det lät tydligen förjävligt hos dom när han spelade. Killen och tjejen flyttade ca en månad senare. Vet inte om dom blev vräkta men grannarna under tippar på det eftersom dom ringde störningsjouren 6-7 gånger. Dom hann bo i lägenheten totalt tre månader.

    Så, ring störningsjouren är mitt tips. I bästa fall, eftersom det är en tonåring det handlar om, så kommer föräldrarna begränsa spelandet eller se till att tonåringen visar hänsyn för att slippa fler besök av jouren. Hos min hyresvärd får man dessutom betala en avgift när störningsjouren hälsar på.

  • Dexter dot com
    duanto skrev 2021-05-14 15:50:09 följande:

    Bor i hyreslägenhet i ett trivsamt lugnt område. Men ena grannen har en son i yngre tonåren som spelar dataspel typ all sin lediga tid och han pratar och spelar med kompisar mesta tiden. Problem är att han skriker mer än pratar. Typ varje dag 2-5 timmar om dagen skriker han rakt ut flera gånger i timmen.

    Jag orkar inte höra detta mer... Vad ska jag göra?

    Till saken hör att jag ocskå har tonåringar som gärna pratar o spelar med kompisar till långt in på natten. Dock skriker de inte på samma sätt men jag är ändå rädd att de hörs en del. Vill ju inte att allt vänds mot mig om jag konfronterar grannen.


    Först och främst bör du ju få dina tonåringar att sänka volymen för att inte störa andra och sen spela in grannen, prata med honom  och klaga till hyresvärden om han inte dämpar sig.  Det är ju svårt att ringa störningsjouren om grabben skriker  då och då och inte hela tiden.
  • chrissepisse

    Börja med att prata med grannen. Du kanske kan säga att du inte tidigare har förstått hur lyhört husets och att du hör deras son tydligt när han spelar. Fråga om de hör dina barns spelande in till sig. Om de hör dina barn kanske de förutsätter att du tycker det är ok att höra deras. När du vet hur grannen reagerar på vetskapen om att spelandet stör, bestäm hur du ska gå vidare. Det är ju onödigt att gå till hyresnämnden med något som kan lösas med ett enkelt samtal.

Svar på tråden Grannens skrikande tonåring stör...