• Sjolanderrr

    Riskgrupp trots vaccinerad?

    Hej! Tänker på direktiven att arb.givare skall göra en riskbedömning gällande arbetssituationen för gravida. Samt att om arbetet innebär smittorisk ska arbetet anpassas, alternativt ska man förbjudas att arbeta och då kunna söka gravpenning istället.

    Min fråga är om någon vet om detta gäller även för gravida som är fullvaccinerade? Eller menas man då ha ett fullgott skydd??

    Hälsningar

  • Svar på tråden Riskgrupp trots vaccinerad?
  • Anonym (Ja)

    Det ska gälla alla gravida. Vaccin ger inte 100 % skydd och ger ingen garanti att man inte blir rejält sjuk heller eftersom man redan har nedsatt immunförsvar.

  • Anonym (Mimmi)

    Du räknas fortfarande som riskgrupp. Jag är i samma situation och avstängd från jobbet fram till bf. Vaccinet är inte hundraprocentigt, utan det finns viss risk att det inte biter på just dig.

  • Sjolanderrr
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-05-16 21:53:21 följande:

    Du räknas fortfarande som riskgrupp. Jag är i samma situation och avstängd från jobbet fram till bf. Vaccinet är inte hundraprocentigt, utan det finns viss risk att det inte biter på just dig.


    Får jag fråga vad du jobbar med? Innebär jobbet många sociala kontakter? Jag arbetar som ssk inom kommunen och är nyfiken på hur min arbetsgivare kommer att bedöma huruvida jag kan arbeta efter v.20 eller inte..
  • Anonym (Mimmi)
    Sjolanderrr skrev 2021-05-21 05:42:38 följande:

    Får jag fråga vad du jobbar med? Innebär jobbet många sociala kontakter? Jag arbetar som ssk inom kommunen och är nyfiken på hur min arbetsgivare kommer att bedöma huruvida jag kan arbeta efter v.20 eller inte..


    Jag jobbar som lärare på lågstadiet. Jag har träffat några ssk som inte blivit avstängda då arbetsgivaren menat att ni har så pass bra skyddsutrustning, fast tror att de flesta faktiskt blir det.
  • mari123

    OM vaccinationen inte har ngn betydelse så VARFÖR ska man ta sprutorna? Inte för att det är besvärligt på minsta vis men ändå!

  • Anonym (Mimmi)
    mari123 skrev 2021-05-22 07:16:22 följande:

    OM vaccinationen inte har ngn betydelse så VARFÖR ska man ta sprutorna? Inte för att det är besvärligt på minsta vis men ändå!


    För att bidra till att pandemin upphör. För att samhället ska kunna minska restriktionerna. För att färre personer ska dö eller bli allvarligt sjuka i Covid-19. För att vi så småningom ska kunna börja leva som vanligt igen.

    Ibland behöver man lyfta blicken från det egna jaget och se till hela samhället. Även om det finns en liten risk för att vaccinet inte biter på mig, så kommer smittan att minska om vi alla vaccinerar oss.

    Så betydelse har vaccinationen absolut. En avgörande betydelse till och med.
  • mari123
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-05-22 07:29:51 följande:
    För att bidra till att pandemin upphör. För att samhället ska kunna minska restriktionerna. För att färre personer ska dö eller bli allvarligt sjuka i Covid-19. För att vi så småningom ska kunna börja leva som vanligt igen.

    Ibland behöver man lyfta blicken från det egna jaget och se till hela samhället. Även om det finns en liten risk för att vaccinet inte biter på mig, så kommer smittan att minska om vi alla vaccinerar oss.

    Så betydelse har vaccinationen absolut. En avgörande betydelse till och med.
    Jag får min andra spruta 9/6 så jag drar mitt strå till stacken. MEN när jag är fullt vaccinerad så är vad mig anbelangar C19 en ickefråga. (Btw så mötte jag Jersinia Pestis på stan och hon skrattade så hon inte kunde tala)
  • JosHed
    mari123 skrev 2021-05-22 07:16:22 följande:

    OM vaccinationen inte har ngn betydelse så VARFÖR ska man ta sprutorna? Inte för att det är besvärligt på minsta vis men ändå!


    Men ingen säger ju att det har noll betydelse. 95% som tar det får ju skydd. Jämför det med 0 som får skydd om ingen tar det. Sen är det klart att några få kommer få det i alla fall, men risken minskar ju enormt. Om alla skulle vaccinera sig skulle ju då 95% ha ett skydd, de 5% som är kvar skulle ju ha svårare att träffa varandra och smitta till höger och vänster (detta är då superförenklat - vet att det är mer komplicerat i verkligheten där vaccinerade också kan bära smittan till viss del osv).
  • mari123
    JosHed skrev 2021-05-22 08:07:13 följande:
    Men ingen säger ju att det har noll betydelse. 95% som tar det får ju skydd. Jämför det med 0 som får skydd om ingen tar det. Sen är det klart att några få kommer få det i alla fall, men risken minskar ju enormt. Om alla skulle vaccinera sig skulle ju då 95% ha ett skydd, de 5% som är kvar skulle ju ha svårare att träffa varandra och smitta till höger och vänster (detta är då superförenklat - vet att det är mer komplicerat i verkligheten där vaccinerade också kan bära smittan till viss del osv).
    Jag vaccinerade mig mot "svininfluensan" när det begav sig och då var jag faktiskt RÄDD! och många med mig. Vi stod i en SUPERLÅNG kö och trängdes (ja på den tiden så fick man trängas!) utanför travbanan här i stan och så fick vi vår spruta och kunde andas ut........*typ*. Vad vill jag ha sagt? Ingenting bara liksom minnen.
  • Anonym (Mimmi)
    mari123 skrev 2021-05-22 07:34:57 följande:

    Jag får min andra spruta 9/6 så jag drar mitt strå till stacken. MEN när jag är fullt vaccinerad så är vad mig anbelangar C19 en ickefråga. (Btw så mötte jag Jersinia Pestis på stan och hon skrattade så hon inte kunde tala)


    Jag kommer inte att hindra dig. Själv kommer jag att fortsätta vara försiktig och följa min barnmorskas rekommendationer under resten av graviditeten.
  • mari123
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-05-22 08:27:42 följande:
    Jag kommer inte att hindra dig. Själv kommer jag att fortsätta vara försiktig och följa min barnmorskas rekommendationer under resten av graviditeten.
    Det gör du rätt i och OM du skulle få C19 så blir det sannolikt inte värre än en vanlig förkylning! Vem minns idag hur det var att ha en vanlig förkylning? så sjuk man kände sig. 
  • Plutten90

    Undrar detsamma. Om man har blivit avstängd pga

    covid19, men nu blivit erbjudern vaccinet. Och fått godkänt gravidpenning.

    Om man tar båda sprutorna kan man då bli tvungen tillbaka till arbete och bli av med gravidpenningen?

  • Anonym (F)

    FHM skriver under "anpassade råd för vaccinerade " att vaccinerade i riskgrupp kan återgå till arbete efter vaccination, men att det kan krävas individuell läkarbedömning.

    Bäst att höra med BM och Försäkringskassan vad som gäller

Svar på tråden Riskgrupp trots vaccinerad?