• Anonym (J)
    Sat 15 May 2021 11:15
    1058 visningar
    15 svar
    15
    1058

    Sen abort

    Fick reda på tidigare i veckan att jag är gravid trots piller. Vi bestämde oss för en abort så igår (fredag) var jag till gym för att datera vilken vecka jag är i. Var helt övertygad om typ v 6 då mina symtom överensstämmer med det på mina tidigare graviditeter.

    Kallduchen som blev när dom daterade det till 14+2 hade jag inte räknat med alls. Lutar fortfarande mot en abort då vi varit överens om att vi bara ska ha 2 barn vilket vi nu har. Två små en på snart 3 år & en på 1 år.

    Någon som gjort sen abort och varit tillfreds med det beslutet. Jag är orolig att jag kommer ha dåligt samvete över det hela men att skaffa ett till barn nu är varken schysst mot mig eller mina barn just nu.

    Jag har etablerad samtalskontakt som kommer kunna hjälpa mig att bearbeta samvetet men är så ställd och chockad så jag kan inte ens tänka klart.

  • Svar på tråden Sen abort
  • Anonym (Jag)
    Sat 15 May 2021 11:32
    #1
    -1 +1

    Jag gjorde abort i v 16 och jag var helt på det klara med mina orsaker bakom så det fanns ingen anledning till ånger, ledsamhet eller dåligt samvete. Om nåt så borde man ha dåligt samvete om man skaffar barn fast man vet att det egentligen är fel, både mot fostret, de andra barnen och er vuxna.

  • Anonym (J) Trådstartaren
    Sat 15 May 2021 11:52
    #2
    Anonym (Jag) skrev 2021-05-15 11:32:06 följande:

    Jag gjorde abort i v 16 och jag var helt på det klara med mina orsaker bakom så det fanns ingen anledning till ånger, ledsamhet eller dåligt samvete. Om nåt så borde man ha dåligt samvete om man skaffar barn fast man vet att det egentligen är fel, både mot fostret, de andra barnen och er vuxna.


    Tack för input, jag har inte tänkt omvänt så.
  • Anonym (B)
    Sat 15 May 2021 13:00
    #3

    Bara du är helt införstådd med hur det kommer gå till och hur stort fostret är. Det kan bli en chock som du lever med länge annars. Är du/ni helt säkra på att ni inte vill ha fler barn-gör abort. Då kommer du säkerligen inte heller ångra dig.

  • Anonym (Jag)
    Sat 15 May 2021 14:09
    #5
    -1
    Anonym (B) skrev 2021-05-15 13:00:23 följande:

    Bara du är helt införstådd med hur det kommer gå till och hur stort fostret är. Det kan bli en chock som du lever med länge annars. Är du/ni helt säkra på att ni inte vill ha fler barn-gör abort. Då kommer du säkerligen inte heller ångra dig.


    Så stort är det verkligen inte, och man behöver inte titta på fostret heller. 7-8 cm i vecka 14, ca 12 cm i vecka 16. Skrämselpropaganda är onödigt.
  • Anonym (J) Trådstartaren
    Sat 15 May 2021 14:27
    #6
    Anonym (B) skrev 2021-05-15 13:00:23 följande:

    Bara du är helt införstådd med hur det kommer gå till och hur stort fostret är. Det kan bli en chock som du lever med länge annars. Är du/ni helt säkra på att ni inte vill ha fler barn-gör abort. Då kommer du säkerligen inte heller ångra dig.


    Jag är helt införstådd i det, men eftersom man måste göra det på klinik så får jag nog rätt stöd där.
  • Anonym (J) Trådstartaren
    Sat 15 May 2021 14:31
    #7
    Drottningen1970 skrev 2021-05-15 13:46:32 följande:

    Bebisar som är stora nog att börja suga på tummen i magen tycker jag inte att man ska ta död på. Om man verkligen inte orkar med ett till barn så är det bättre att adoptera bort barnet.


    Fast nu är det även så att jag inte orkar med en graviditet rent psykiskt heller och det i sin tur är inte rättvist mot barnen jag redan har. Vi har ju som sagt försökt undvika en graviditet, så såna där pekpinnar från någon som inte varit i samma sits är bara så onödigt!
  • Anonym (B)
    Sun 16 May 2021 11:43
    #7
    Anonym (Jag) skrev 2021-05-15 14:09:33 följande:

    Så stort är det verkligen inte, och man behöver inte titta på fostret heller. 7-8 cm i vecka 14, ca 12 cm i vecka 16. Skrämselpropaganda är onödigt.


    Jag har jobbat med aborter i 10 år. Jag vet precis hur stort ett foster är i vecka 16. 12 cm crl alltså betydligt större från huvud till fot. Skrämselpropaganda? Lägg bara av. Betydligt bättre att vara införstådd INNAN man gör det istället för att vara en av alla de som går hem chockade och ledsna. Man ska väl för helvete få information om ingreppet man ska göra utan att någon ska kalla det skrämselpropaganda? Jag hade själv velat veta för hade jag råkat se ett 16 veckor gammalt foster i bäckenet eller i blöjan hade jag fått en chock om jag inte förstått hur välutvecklat det är. Och det är stor risk att man råkar se även om man inte vill.
  • Anonym (B)
    Sun 16 May 2021 11:47
    #8
    Anonym (B) skrev 2021-05-16 11:43:41 följande:

    Jag har jobbat med aborter i 10 år. Jag vet precis hur stort ett foster är i vecka 16. 12 cm crl alltså betydligt större från huvud till fot. Skrämselpropaganda? Lägg bara av. Betydligt bättre att vara införstådd INNAN man gör det istället för att vara en av alla de som går hem chockade och ledsna. Man ska väl för helvete få information om ingreppet man ska göra utan att någon ska kalla det skrämselpropaganda? Jag hade själv velat veta för hade jag råkat se ett 16 veckor gammalt foster i bäckenet eller i blöjan hade jag fått en chock om jag inte förstått hur välutvecklat det är. Och det är stor risk att man råkar se även om man inte vill.


    För att förtydliga för de som inte förstått hur foster mäts. CRL=längd från huvud till stjärt. Alltså är ett 16 veckors foster betydligt längre än 12 cm som personen ovan skrev. Plussa på lika långa ben.
  • Anonym (Jag)
    Sun 16 May 2021 11:54
    #9
    Anonym (B) skrev 2021-05-16 11:47:37 följande:
    För att förtydliga för de som inte förstått hur foster mäts. CRL=längd från huvud till stjärt. Alltså är ett 16 veckors foster betydligt längre än 12 cm som personen ovan skrev. Plussa på lika långa ben.
    Du vill alltså påstå att du, en okänd person på FL, vet bättre än 1177....? Fint. Då vet vi det.
  • Anonym (B)
    Sun 16 May 2021 12:00
    #10
    Anonym (Jag) skrev 2021-05-16 11:54:31 följande:

    Du vill alltså påstå att du, en okänd person på FL, vet bättre än 1177....? Fint. Då vet vi det.


    Men snälla du. Vad är det du inte förstår. Foster möts ALLTID från huvud till rumpa. Man räknar inte med benen. Den länge som står på 1177 och alla andra sidor, ul och journaler är CRL=huvud till rumpa.

    Då kan det bli en chock när det kommer ut ett foster som i princip är dubbelt så långt som man trott. Förstår du nu?
  • Anonym (Jag)
    Sun 16 May 2021 12:11
    #11
    Anonym (B) skrev 2021-05-16 12:00:28 följande:
    Men snälla du. Vad är det du inte förstår. Foster möts ALLTID från huvud till rumpa. Man räknar inte med benen. Den länge som står på 1177 och alla andra sidor, ul och journaler är CRL=huvud till rumpa.

    Då kan det bli en chock när det kommer ut ett foster som i princip är dubbelt så långt som man trott. Förstår du nu?
    Vad spelar det för roll hur långt ett foster är? Även om man mäter från huvud till säte så är ju benen inte raka utan hopdragna och ärligt talat är det väl strunt samma om det då är nästan dubbelt så långt (utdraget), man ska inte avgöra en abort pga ett fosters längd.

    Varför skulle det bli en chock? Man behöver som jag sa inte titta på fostret ens en gång. Ganska makabert om du frågar mig.
  • Anonym (B)
    Sun 16 May 2021 12:19
    #12
    Anonym (Jag) skrev 2021-05-16 12:11:30 följande:

    Vad spelar det för roll hur långt ett foster är? Även om man mäter från huvud till säte så är ju benen inte raka utan hopdragna och ärligt talat är det väl strunt samma om det då är nästan dubbelt så långt (utdraget), man ska inte avgöra en abort pga ett fosters längd.

    Varför skulle det bli en chock? Man behöver som jag sa inte titta på fostret ens en gång. Ganska makabert om du frågar mig.


    Jag vill bara informera ts. Har själv gjort abort och trots att jag sett hundratals foster så gjorde det väldigt ont att se mitt egna foster och det tog lång tid att komma över. Hade själv inte psykiskt klarat av att göra en sen abort pga detta. Hellre få all info innan än ångra sig och må dåligt efteråt. Sen finns det ju de som inte känner något alls.. och då behöver man ju inte oroa sig för att må dåligt efteråt.

    Många många råkar tyvärr se sitt foster ändå, vad du än tror och tycker om saken. Ibland fastnar det.. och ja det är makabert att ha ett par ben som hänger utanför. Som såklart inte är uppdragna när de är utanför uterus. Det var just därför jag informerade om hur en sen abort KAN gå till och rättade dig när du påstod att hela fostret var 12 cm i v 16. Men du verkar ha problem med fakta?

    Träffar tyvärr för många som mår väldigt dåligt efteråt pga att de inte fått adekvat info just i syfte att skydda dom.
  • Anonym (Jag)
    Sun 16 May 2021 12:42
    #13
    Anonym (B) skrev 2021-05-16 12:19:49 följande:
    Jag vill bara informera ts. Har själv gjort abort och trots att jag sett hundratals foster så gjorde det väldigt ont att se mitt egna foster och det tog lång tid att komma över. Hade själv inte psykiskt klarat av att göra en sen abort pga detta. Hellre få all info innan än ångra sig och må dåligt efteråt. Sen finns det ju de som inte känner något alls.. och då behöver man ju inte oroa sig för att må dåligt efteråt.

    Många många råkar tyvärr se sitt foster ändå, vad du än tror och tycker om saken. Ibland fastnar det.. och ja det är makabert att ha ett par ben som hänger utanför. Som såklart inte är uppdragna när de är utanför uterus. Det var just därför jag informerade om hur en sen abort KAN gå till och rättade dig när du påstod att hela fostret var 12 cm i v 16. Men du verkar ha problem med fakta?

    Träffar tyvärr för många som mår väldigt dåligt efteråt pga att de inte fått adekvat info just i syfte att skydda dom.
    Som sagt, man behöver inte titta på fostret. Bara att vrida på huvudet och man kan så klart be personalen att lägga en handduk över det så snart det kommer ut, just då har man ju så mycket annat att tänka på ändå rent fysiskt. Jag förstår inte hur man skulle "råka" se ett par dinglande ben, jag kanske var en avvikelse men jag låg ner under min abort, det fanns inte en chans att jag hade kunnat se nånting alls. När jag födde barn var det likadant, jag såg inte ens en hudbit av mitt barn innan det lades på bröstkorgen.

    Jag har inte problem med fakta men tack för att du försöker dig på med onlinemobbning {#emotions_dlg.flower}  Hoppas du behandlar dina patienter bättre när du lägger fram fakta till dem.
  • Anonym (Barnm­orska)
    Fri 11 Jun 2021 23:13
    #14

    Ett foster i vecka 16 är litet om man tidigare har fött fullgångna barn. Med en önskan om att avbryta graviditeten på fri vilja brukar det dessutom inte kännas så tungt som hos de som behöver avbryta en önskad graviditet. 

    Om din oro är att du ska drabbas av samvetskval efteråt så ja..troligen...men gör vi inte nästan alltid det efter vi fattat tunga beslut? det betyder ju inte att det tunga beslutet är fel. 

    Lycka till du Hjärta

  • Anonym (Hallå­)
    Sat 19 Jun 2021 19:39
    #15
    Anonym (Jag) skrev 2021-05-16 12:42:30 följande:

    Jag har inte problem med fakta men tack för att du försöker dig på med onlinemobbning   Hoppas du behandlar dina patienter bättre när du lägger fram fakta till dem.


    Men snälla nån, den som mobbar är du. Det var ett informativt inlägg som hon skrev, sedan är TS vuxen och kan göra vad hon vill med informationen, det var inte fel på något sätt. Jag hade velat veta detta om det var jag i alla fall. Det behöver inte bli en debatt om det var onödig info eller inte, det får som sagt TS välja vad hon vill ta till sig av.
Svar på tråden Sen abort