• Inheaven

    Känsligt att berätta om graviditet till vännerna

    Jag sitter i en sits jag tycker är oerhört jobbig.

    Jag har alltid haft lätt för att bli gravid, men tyvärr väldigt lätt för att få missfall. Haft ca 11 graviditeter men "endast" 4 barn.

    Vi var efter de 3 första barnen klara, men så kom minstingen som en virvelvind.

    Jag är av den naturen att jag inte gör abort då jag har denna problematik med missfall samt att jag själv kommer från en stor släkt/familj så barn är en gåva bla bla, ja ni förstår.

    Jag har en bästa vän som tyvärr är ofrivilligt barnlös och som försökt sen jag startade för 15 år sen, men inte lyckats :( detta är så klart en stor sorg för henne vilket jag verkligen förstår. Hon har stöttat mig vid all min oro kring alla graviditeter och missfall.

    Sen har jag en till vän som har ett barn men som kämpar för ett syskon som inte blir till. De gör nu utredning och försöker febrilt att få ett syskon.

    Jag har nu upptäckt att jag är gravid igen och är nog i vecka 6 ungefär.

    Jag kan inte slänga detta i deras ansikten och vet verkligen inte vad jag ska göra. Än behöver jag inte säga något men jag kan inte undvika det hela graviditeten heller.

    Vad ska jag göra? Vad hade ni gjort?

    Alla vet ju att vi var klara med barnafödandet.

    Jag älskar mina vänner och det sista jag vill är att såra de.

  • Svar på tråden Känsligt att berätta om graviditet till vännerna
  • Anonym (Säkert)

    Vänta tills det är mer säkert att det kommer gå bra (hitta stöd hos någon annan person om du behöver stöd i din eventuella oro som kan uppstå med ditt bagage).

    Jag skulle sen försökt berätta lite lugnt om graviditeten. Och inte göra så stor sak av det just till de två vännerna. Om de sedan frågar om ni inte var klara så svara att det inte var planerat men att barnet är lika välkommet och att du med din historia inte önskar göra abort (oavsett).

    Alla har olika förutsättningar och olika bagage med sig. Alla har någon svårighet eller sorg. Man kan dock inte låta det blockera en själv eller ens vänner. Är det riktiga vänner så kommer de inte bli arga eller ledsna.

    Grattis till graviditeten!

  • Anonym
    Anonym (Säkert) skrev 2021-05-15 18:30:39 följande:

    Vänta tills det är mer säkert att det kommer gå bra (hitta stöd hos någon annan person om du behöver stöd i din eventuella oro som kan uppstå med ditt bagage).

    Jag skulle sen försökt berätta lite lugnt om graviditeten. Och inte göra så stor sak av det just till de två vännerna. Om de sedan frågar om ni inte var klara så svara att det inte var planerat men att barnet är lika välkommet och att du med din historia inte önskar göra abort (oavsett).

    Alla har olika förutsättningar och olika bagage med sig. Alla har någon svårighet eller sorg. Man kan dock inte låta det blockera en själv eller ens vänner. Är det riktiga vänner så kommer de inte bli arga eller ledsna.

    Grattis till graviditeten!


    Det är väl klart att de kan bli ledsna, för den skull behöver de inte missunna ts graviditeten.
  • Inheaven
    Anonym (Säkert) skrev 2021-05-15 18:30:39 följande:

    Vänta tills det är mer säkert att det kommer gå bra (hitta stöd hos någon annan person om du behöver stöd i din eventuella oro som kan uppstå med ditt bagage).

    Jag skulle sen försökt berätta lite lugnt om graviditeten. Och inte göra så stor sak av det just till de två vännerna. Om de sedan frågar om ni inte var klara så svara att det inte var planerat men att barnet är lika välkommet och att du med din historia inte önskar göra abort (oavsett).

    Alla har olika förutsättningar och olika bagage med sig. Alla har någon svårighet eller sorg. Man kan dock inte låta det blockera en själv eller ens vänner. Är det riktiga vänner så kommer de inte bli arga eller ledsna.

    Grattis till graviditeten!


    Tack snälla för ditt svar.

    Jag förstår vad du menar och jag håller med dig i det du skriver.

    Det är så jag får försöka göra när tiden är rätt.

    Jag vet att de kommer bli glada för min skull även om de inuti kommer kännas jobbigt för de.

    Tack igen. <3
Svar på tråden Känsligt att berätta om graviditet till vännerna