• Anonym (fundersam)

Mitt barn tappar tänder i helt fel ordning

Jag har en pojke på 7 år och som precis nu har börjat tappa sina mjölktänder. Jag arbetar själv på förskola och har genom åren sett hur hundratals barns tänder trillar ut: först är det de två tänderna längst fram i underkäken och sedan de två tänderna längst fram i överkäken.

Bortsett från att mitt barn verkar vara sen med att tappa sina tänder, så har han gjort precis tvärt om: först tappade han tänderna i överkäken, och idag tappade han en tand i underkäken, men inte framtänderna, utan den tanden som är närmast en av hörntänderna i underkäken. Allt verkar vara helknasigt här.

Ikväll slog det mig att det här kanske är någonting som jag kanske bör ringa en tandläkare kring. Har någon annan erfarenhet av helt fel ordning kring tappade tänder? Händer det här fler barn eller kan det bero på någonting mer allvarligt?

• Svar på tråden Mitt barn tappar tänder i helt fel ordning
  • Anonym (Framtand)

Min första tand som jag tappade var ena framtanden uppe. Jag trodde det var det vanliga?

• Anonym (Variation)

Jag tappade inte mjölktänderna alls. Ett par stycken bara och resten fick jag dra ut. Så det finns nog alla varianter och han tappar dom ju faktiskt. Man kan ju få tänder i "fel" ordning också så då borde det vara lika med tappandet. Mitt äldsta barn fick en hörntand uppe vid 4 månader som första tand!  Både vi och Bvc var förvånade. men resten kom och alla sitter där de ska.

• Anonym (Framtand)
    Anonym (Variation) skrev 2021-05-15 22:24:07 följande:

Jag tappade inte mjölktänderna alls. Ett par stycken bara och resten fick jag dra ut. Så det finns nog alla varianter och han tappar dom ju faktiskt. Man kan ju få tänder i "fel" ordning också så då borde det vara lika med tappandet. Mitt äldsta barn fick en hörntand uppe vid 4 månader som första tand!  Både vi och Bvc var förvånade. men resten kom och alla sitter där de ska.

Var det hörntanden ditt barn sedan tappade som första mjölktand? Eller det finns kanske inte ett sånt samband?

Det låter lite traumatiskt att du behövde dra ut de flesta mjölktändernas. Stackare. :,(
  • Anonym (Förskollärare)

Nej det är inget att oroa sig för , även om majoritieten av barn tappar de fyra framtänderna först gör inte alla det. När de börjar tappa tänder beror på när de fick sina tänder - ett barn som får sin första tand innan 1 års dagen tappar sin första tand innan 6 års dagen ett barn som får sin första tand efter 1 års dagen tappar sin första tand runt 7 års dagen ... lite generaliserat.. De tappar också ofta tänderna i den ordning de fick dem..så ett barn vars första tänder var framtänderna i överkäken tappar ofta de tänderna först...är den första tanden i underkäken tappar de oftas den tanden i underkäken först . ( mina egna barn var alla över 7 innan de tappade sina första tänder ...jag tyckte det vara bra... De hann bli äldre innan de hade en full uppsättning av " vuxentänder" och därmed även mer mogna i att förstå vikten av att borsta sina tänder )

• Anonym (fundersam)
    Anonym (Variation) skrev 2021-05-15 22:24:07 följande:

Det är just det här jag har i åtanke, att han kanske inte tappar vissa mjölktänder och att jag därför måste vara uppmärksam ifall han behöver hjälp, frågan är när man måste oroa sig? I vår sons fall, så fick han tänder ganska tidigt: vid 3,5-4,5 månad, och då kom både över- och underkäkens tänder ungefär samtidigt,
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2021-05-15 22:32:25 följande:

Nej det är inget att oroa sig för , även om majoritieten av barn tappar de fyra framtänderna först gör inte alla det. När de börjar tappa tänder beror på när de fick sina tänder - ett barn som får sin första tand innan 1 års dagen tappar sin första tand innan 6 års dagen ett barn som får sin första tand efter 1 års dagen tappar sin första tand runt 7 års dagen ... lite generaliserat.. De tappar också ofta tänderna i den ordning de fick dem..så ett barn vars första tänder var framtänderna i överkäken tappar ofta de tänderna först...är den första tanden i underkäken tappar de oftas den tanden i underkäken först . ( mina egna barn var alla över 7 innan de tappade sina första tänder ...jag tyckte det vara bra... De hann bli äldre innan de hade en full uppsättning av " vuxentänder" och därmed även mer mogna i att förstå vikten av att borsta sina tänder )

Jag har också läst att det är så här, men det stämmer inte på min pojke. Han fick sin första tand när han var 3,5 månad, så under alla år har jag räknat med att han ska tappa sina mjölktänder tidigt, vilket inte har skett alls. Ordningen kring hur han fick sina första tänder, kontra hur de nu tappas, stämmer heller inte över huvud taget.
  • Anonym (Variation)
    Anonym (Framtand) skrev 2021-05-15 22:31:20 följande:
    Var det hörntanden ditt barn sedan tappade som första mjölktand? Eller det finns kanske inte ett sånt samband?

Det låter lite traumatiskt att du behövde dra ut de flesta mjölktändernas. Stackare. :,(
    Han är bara 4 så han har inte börjat tappa tänderna än. Glad Men vi får väl se vilken ordning det blir.

Det var fruktansvärt att behöva dra ut alla dom tänderna. Tandläkaren var usel på att handskas med barn nämligen...
  • Anonym (Svenja)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2021-05-15 22:32:25 följande:

Det har jag aldrig hört. Mina barn fick sina första tänder vid 6,5 respektive 8 månader och har inte tappat någon tand innan sex års ålder. Den äldsta tappade sin första i samband med att han fyllde sju, den yngste är sex år och har fortfarande inte tappat någon.
Svar på tråden Mitt barn tappar tänder i helt fel ordning