• Atocia

Väntetid IVF 2021

Hej!

Jag startar en tråd om väntetiderna för IVF-behandling 2021. Det verkar som att Corona har lett till att väntetiderna är längre än normalt.

Det vore intressant att veta hur lång tid det har tagit för er mellan remiss och första möte samt mellan första möte och behandling.

Vi började vår utredning i oktober förra året. Just nu står vi i kö för IVF till Uppsala akademiska och det är två månader sedan vår remiss skickades. Vi har inte hört någonting från mottagningen ännu. Vi har börjat fundera på att gå privat istället.

• Svar på tråden Väntetid IVF 2021
  • Editanna

Om ni har bra ekonomi och vill starta så tycker jag absolut att ni borde åka utomlands, gjorde mitt första ivf i Danmark och blev gravid på första gången.

• Veneria

För oss tog det 4 mån från remiss (i november 2020) till första läkarbesöket. Sedan ytterligare 1,5-2 mån innan behandlingsstart (förra veckan, maj 2021). Detta på Sahlgrenska i Göteborg.

Men hör av dig till kliniken vettja och fråga hur lång väntetid det är för närvarande. Kan också gå att skriva upp sig på väntelista för ifall de får tider med kort varsel. Håller tummarna!

• Bula2021

Vi hade första kontakt med klinik här i vår hemstad förra sommaren. De tog alla provet och allt såg bra ut. Fick besked att fortsätta prova till februari/mars i år. Då kontaktade jag dem igen och sa att vi inte lyckats på egen hand. Fick tid för återbesök i slutet av mars. Ivf görs inte i vår stad utan remiss skickas till Region Örebro eller Livio Falun som kliniken har utbyte med. Örebro var/är helt stängt för nya, men Falun svarade redan efter en vecka att de kunde ta emot oss direkt. Började med sprutor vid mens i början av april, äggplock drygt två veckor senare, sen återföring efter dag fem. Nu är jag gravid 5+3. Nu håller vi tummarna att allt går vägen framöver. Kan verkligen rekommendera Livio Falun oavsett. Så proffsiga!

• Bula2021
    Bula2021 skrev 2021-05-18 18:08:02 följande:

Vi hade första kontakt med klinik här i vår hemstad förra sommaren. De tog alla provet och allt såg bra ut. Fick besked att fortsätta prova till februari/mars i år. Då kontaktade jag dem igen och sa att vi inte lyckats på egen hand. Fick tid för återbesök i slutet av mars. Ivf görs inte i vår stad utan remiss skickas till Region Örebro eller Livio Falun som kliniken har utbyte med. Örebro var/är helt stängt för nya, men Falun svarade redan efter en vecka att de kunde ta emot oss direkt. Började med sprutor vid mens i början av april, äggplock drygt två veckor senare, sen återföring efter dag fem. Nu är jag gravid 5+3. Nu håller vi tummarna att allt går vägen framöver. Kan verkligen rekommendera Livio Falun oavsett. Så proffsiga!

Med andra ord - två veckor från skickad remiss till Livio Falun till sprutstart. Men så föll det ju så att min mens skulle starta precis då också :)
  • Anonym (S)
    För oss gick det väldigt fort. Minns inte exakt när remissen till Sahlgrenska skickades in men det tog nog bara 2-3 månader så var vi där på ett första besök (december). I mars satte vi igång med sprutor och äggplock. Nu väntar vi på nästa ägglossning och insättning av en fryst blastocyst. Hade det inte varit för jul, covid-19 och att jag hade några kilo kvar att gå ner så hade vi fått börja redan i januari.
  • Atocia

Tack för alla svar! :) Väntetiderna verkar variera väldigt mycket.

Nu har vi fått första besöket inbokat till mitten av juni så det känns bra. Jag antar dock att vi inte kommer hinna börja med någon behandling innan sommarstängningen ????

• Touma

Hej Glad
    Ska på läkarbesök i mitten av Juni då har vi väntat i 1 år men försökt över 2 år och det har ej lyckats och det är pga min PCOS. 

Så jag vet inget mer hur det blir men jag vet att det blir i Uppsala då Västerås Landssting gör inga IVF behandlingar . Så vi kommer nog vänta länge efter läkarträffen.Gråter

• Anonym (Lav2)
    Touma skrev 2021-05-18 23:28:39 följande:

Hej 

Ska på läkarbesök i mitten av Juni då har vi väntat i 1 år men försökt över 2 år och det har ej lyckats och det är pga min PCOS. 

Så jag vet inget mer hur det blir men jag vet att det blir i Uppsala då Västerås Landssting gör inga IVF behandlingar . Så vi kommer nog vänta länge efter läkarträffen.

Hej! Går du i Västerås alltså? Jag också. Vi ska dit om en vecka och får veta då om vi får ställa oss i kö för ivf eller om vi behöver försöka 1 år till. Vi ska försökt 1 år och 2 månader efter vårat ma.
  • Touma
    Anonym (Lav2) skrev 2021-05-20 07:33:53 följande:
    Hej! Går du i Västerås alltså? Jag också. Vi ska dit om en vecka och får veta då om vi får ställa oss i kö för ivf eller om vi behöver försöka 1 år till. Vi ska försökt 1 år och 2 månader efter vårat ma.
    Heej Glad
    Yes ska dit den 16/6 och får se när jag kan få börja behandligen.  
    Du får gärna uppdatera mig hur det gått och om du får böja behandlingen nu eller inte. 

Håller tummarna för dig att det går bra Oskyldig
  • Anonym (Lav2)
    Touma skrev 2021-05-20 16:02:57 följande:

Heej 

Yes ska dit den 16/6 och får se när jag kan få börja behandligen.  

Du får gärna uppdatera mig hur det gått och om du får böja behandlingen nu eller inte. 

Håller tummarna för dig att det går bra 

Åh då förstår jag! Hoppas ni får starta! Jag återkommer nästa vecka får vi inte via regionen så blir det privat ivf!
  • Vi2Ivf

Skickade remissen i februari till Rmc i Malmö och fick svar direkt efter 2 dagar väntetid till första besök var då 15-22 månader. Lite surt jag är endå 34 år detta året.

• Vi2Ivf

Skickade remissen i februari till Rmc i Malmö och fick svar direkt efter 2 dagar väntetid till första besök var då 15-22 månader. Lite surt jag är endå 34 år detta året.

• Memestar

Vi var igår på vårat första möte med fertilitetsutredning på livio kungsholmen. Enligt henne kunde ivf påbörjas till hösten om vi inte lyckas bli gravida tills dess

Svar på tråden Väntetid IVF 2021