• Anonym (Farlund)

    Planerad graviditet men lutar mot abort ?

    Detta kommer bli rörigt , ber om ursäkt på förhand.

    30 år. Gravid i vecka 5+0. Planerat.

    Bakgrund : har två underbara pojkar i ålder 2 och 6 år med mitt ex. Livet med mitt ex var oerhört traumatiskt och psykisk / fysisk våld förekom mot mig. Blev kvävd, strypt, dragen i håret, fick inte tala mitt andra språk med barnen. Isolerad. Nedtryck pga mitt ursprung, spottad på osv osv Jag var kvar i den relationen i tolv år. En dag från ingenstans tog jag mod till mig och lämnade. Det svåraste jag gjort men också mitt absolut bästa val! Friheten är fantastisk.

    Kort efter jag lämnade honom så blev mitt psykiska mående 120% bättre. (Ingen överraskning) och nu snart två år efter separationen känns det verkligen som att jag fått livet tillbaka. Jag är åter på jobbet efter lång tids sjukskrivning pga svår depression. Har träffat en speciell människa som får mitt hjärta att slå volter. Som är mjuk, empatisk, hjälpsam, spontan och en underbar bonus åt mina två barn. Jag har vänner igen!! Fått egna intressen som jag kan ägna mig åt dagar barnen är hos exet. För första gången i mitt liv behöver jag inte leva dag för dag för att tanken på morgondagen är svart. Livet är här, jag har planer, kärlek, energi, stabil ekonomi, ett gulligt hus som vi just köpt. Tänk att det skulle hända mig, det underbara Svensson livet jag drömt om. Och då pang. Gravid.

    Det värsta är att, graviditeten var planerad. Min nya har inga barn, jag var sugen på en sista, den sista trean. Han var inte emot idén. Och så bara ska allt funka och nu ligger det ett potentiellt liv i magen. Varför känner jag då så mycket ångest när jag ville detta. Jag ser bara framför mig hur bebisen kommer vara en fotboja. Varken jag eller min man har något nätverk. Min mamma bort 60 mil bort och hans mamma är närmare 70 år. Så ingen avlastning finns. När mina två andra barn är hos exet så är ju bebisen kvar. Ingen mer egentid, ingen mer sömn. Inga mer kvällspromenader ihop med mannen, bara han och jag, Måste ta föräldraledigt från ett jobb där jag trivs. Allt som går igenom mitt huvud är att ta bort den. Blir äcklad av min kropp, av att jag gjort såhär mot mig själv. Inte nog med detta, så är också mitt ex nya gravid. Fick reda på det efter jag plussade. Hon är beräknad före mig. Är rädd att mina två söner kommer må dåligt över att på kort tid få två halvsyskon på vardera sida. Speciellt äldsta pojken som haft det lite tufft med att jag och exet separerat.

    Vill också tillägga att min man är oerhört stöttande, han har inte på något vis dömt eller uppmuntrat till varken behålla eller ta bort utan han är inkännande och lyssnande. Han säger att oavsett beslut jag tar så blir det bra och allt han vill är att leva ett liv med mig.

    Är det någon som varit med om detta? Som valde att behålla ? Ta bort?

  • Svar på tråden Planerad graviditet men lutar mot abort ?
  • Anonym (Lisa)

    Tror du att du kommer att ångra om du väljer abort nu?Det var planerad,men plötsligt känns det lite fel.Ni borde fundera hur ni vill ha erat liv ihop.

  • Anonym (Farlund)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-16 15:42:58 följande:

    Tror du att du kommer att ångra om du väljer abort nu?Det var planerad,men plötsligt känns det lite fel.Ni borde fundera hur ni vill ha erat liv ihop.


    Just nu känns det som att jag kommer ångra mig oavsett vilket val. Vet inte om traumat från exet blossat upp också, då jag var så isolerad med honom och helt plötsligt känns det som att jag ska bli isolerad igen? Kände inte så medan vi försökte bli gravida.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Farlund) skrev 2021-05-16 15:51:08 följande:

    Just nu känns det som att jag kommer ångra mig oavsett vilket val. Vet inte om traumat från exet blossat upp också, då jag var så isolerad med honom och helt plötsligt känns det som att jag ska bli isolerad igen? Kände inte så medan vi försökte bli gravida.


    Försök att tänka här och nu och hur vill du eran framtid.
  • Tow2Mater

    Din man säger varken bä eller bu fast graviditeten var planerad, men eftersom du redan hade 2 och han inget, kan man ju anta han faktist vill ha ett eget barn. Du kan låta honom ta i princip hela fl-ledigheten, du behover inte vara borta från jobbet mer än vad som krävs for dig att läka.

  • Anonym (...)

    Be att få prata med en kurator eller psykolog, det är nog många som känner lite panik trots att det varit planerat, och med din bakgrund är det inte konstigt!

  • Anonym (M)
    Anonym (Farlund) skrev 2021-05-16 15:35:16 följande:

    Detta kommer bli rörigt , ber om ursäkt på förhand.

    30 år. Gravid i vecka 5+0. Planerat.

    Bakgrund : har två underbara pojkar i ålder 2 och 6 år med mitt ex. Livet med mitt ex var oerhört traumatiskt och psykisk / fysisk våld förekom mot mig. Blev kvävd, strypt, dragen i håret, fick inte tala mitt andra språk med barnen. Isolerad. Nedtryck pga mitt ursprung, spottad på osv osv Jag var kvar i den relationen i tolv år. En dag från ingenstans tog jag mod till mig och lämnade. Det svåraste jag gjort men också mitt absolut bästa val! Friheten är fantastisk.

    Kort efter jag lämnade honom så blev mitt psykiska mående 120% bättre. (Ingen överraskning) och nu snart två år efter separationen känns det verkligen som att jag fått livet tillbaka. Jag är åter på jobbet efter lång tids sjukskrivning pga svår depression. Har träffat en speciell människa som får mitt hjärta att slå volter. Som är mjuk, empatisk, hjälpsam, spontan och en underbar bonus åt mina två barn. Jag har vänner igen!! Fått egna intressen som jag kan ägna mig åt dagar barnen är hos exet. För första gången i mitt liv behöver jag inte leva dag för dag för att tanken på morgondagen är svart. Livet är här, jag har planer, kärlek, energi, stabil ekonomi, ett gulligt hus som vi just köpt. Tänk att det skulle hända mig, det underbara Svensson livet jag drömt om. Och då pang. Gravid.

    Det värsta är att, graviditeten var planerad. Min nya har inga barn, jag var sugen på en sista, den sista trean. Han var inte emot idén. Och så bara ska allt funka och nu ligger det ett potentiellt liv i magen. Varför känner jag då så mycket ångest när jag ville detta. Jag ser bara framför mig hur bebisen kommer vara en fotboja. Varken jag eller min man har något nätverk. Min mamma bort 60 mil bort och hans mamma är närmare 70 år. Så ingen avlastning finns. När mina två andra barn är hos exet så är ju bebisen kvar. Ingen mer egentid, ingen mer sömn. Inga mer kvällspromenader ihop med mannen, bara han och jag, Måste ta föräldraledigt från ett jobb där jag trivs. Allt som går igenom mitt huvud är att ta bort den. Blir äcklad av min kropp, av att jag gjort såhär mot mig själv. Inte nog med detta, så är också mitt ex nya gravid. Fick reda på det efter jag plussade. Hon är beräknad före mig. Är rädd att mina två söner kommer må dåligt över att på kort tid få två halvsyskon på vardera sida. Speciellt äldsta pojken som haft det lite tufft med att jag och exet separerat.

    Vill också tillägga att min man är oerhört stöttande, han har inte på något vis dömt eller uppmuntrat till varken behålla eller ta bort utan han är inkännande och lyssnande. Han säger att oavsett beslut jag tar så blir det bra och allt han vill är att leva ett liv med mig.

    Är det någon som varit med om detta? Som valde att behålla ? Ta bort?


    Det är nog bara hormoner som spökar. Göra abort när det var planerat är väl dumt, och allt runtomkring borde ni väl tänkt på innan?
  • Anonym (L)

    Fast allt det här har ni väl tänkt igenom innan ni började planera barn.. så varför börjar du noja först nu?

    Vad säger din man? Något måste han väl tycka och tänka? Jag tänker att eftersom att han inte har barn sedan tidigare så bör ni prata om vad han vill. Är det viktigt för honom att skaffa barn eller kan han tänka sig att förbli barnlös? Jag tänker att det är väldigt viktigt att veta, ifall du väljer abort. Då kan han få chansen att träffa någon annan som vill ha barn, om det är viktigare för honom än att vara med dig och förbli barnlös om du väljer abort.

    Vad känner du innerst inne? Vill du ha barnet? Gör en lista med fördelar samt nackdelar. Du är den som ska ta det slutgiltiga beslutet och ingen annan än du kan veta vad du känner och vad som faktiskt är rätt att göra nu.

    Fundera lite till men sätt upp en gräns och boka in en tid för abort ifall att du beslutar dig för det. Blir bara jobbigare att göra abort ju längre man väntar.

  • Anonym (Kände lika)

    Jag har inte vart i närheten av din situation, men tänkte bara skriva att det är normalt att bli rädd när livet tar så stor vändning.

    Jag har inga egna barn utan två bonusbarn, och min sambo ville så gärna ha en till, med mig. Jag hade också barnlängtan och vi planerade den här graviditeten men från vecka 7-14 så tvekade jag så mycket. Mest för min oro att "klarar jag verkligen det här?" Eller "kommer jag bli en bra mamma?". Tror som sagt att det är normalt att känna sig rädd, min sambo var stöttande även om han såklart ville behålla bebisen eftersom han längtade efter en liten som var våran egen.

    Jag är nu i vecka 28 och tänkte bara säga att jag behöll (uppenbarligen) och till och från kan jag fortfarande känna att jag inte är redo, att jag är rädd att min egentid ska tas ifrån mig. Ta itu med dina tankar och försök därefter ta ett val som du vill.

  • Anonym (lika)

    Samma lika här. Vi försökte aktivt bli gravida, det kändes fint. Nu när jag eventuellt är gravid, så får jag panik och vill inte! Men samtidigt vill jag ju, men ändå inte. 

  • Anonym (Anonym)

    Det kan vara att beslutet redan är fattat, men tänkte vara kort svara i alla fall...Jag var tidigare i vår i samma situation. Paniken slog till och bara ökade, vad skulle detta bli till, hur påverkar det livet, blir jag ensam o isolerad, hur påverkar det jobbet, de andra barnen...Efter många speciellt nätters panik gick jag och tog tabletten. Och sedan dess har jag gråtit och mått så illa att jag inte vet vad jag ska ta mig till eller hur jag ska orka vidare. Känslan när man inser vad man gjort och inte kan backa är grym. Jag säger inte det blir samma för dig, men vill bara påpeka att det är många som får panik, det är helt vanligt och ok, och hormonerna förändrar ens tankar så man inte känner igen sig mera. Men det man går igenom efteråt (eller jag då) är en verklig sorgeprpcess, och det värsta är att man inte kan säga "det är inte ditt fel" för det är det ju och det håller på att bryta sönder mig. Du har ju tur när du är yngre, själv är jag över 40 och det var ju sista chansen jag sabbade där... Ursäkta för ett deprimerande svar, men satsa på att tala med någon innan du tar tabletten, det gjorde inte jag...

Svar på tråden Planerad graviditet men lutar mot abort ?