• Anonym (Orolig)

Herpesutbrott under graviditeten?

Jag är gravid i v.9. Har nu fått ett herpesutbrott (genital) (har det sedan tidigare). Är väldigt orolig för att detta på något sätt ska skada barnet då jag är så tidigt gravid. Har bland annat läst att barn kan födas med autism om mamman haft herpes under graviditeten. 
    Finns det någon här som haft herpesutbrott under tidig graviditet och fött friska barn?

• Svar på tråden Herpesutbrott under graviditeten?
  • Anonym (se upp)

Hej! Barn kan bli jättesjuka om de smittas under födseln, men om man informerar förlossning så har de metoder för att förhindra att barnet smittas. Se till att informera dem ingod tid om din herpes!!!

• Anonym (Hortensia)

Bra du uppmärksammade detta i tid! Du måste berätta om detta för bm. Kanske du kommer behöva göra snitt pga detta. Tror det är vid förlossningen barnet brukar smittas.

• FtS70

Och vi tar det en gång till: det finns INGEN länk till autism.

• Anonym (Hortensia)
    FtS70 skrev 2021-05-16 17:38:27 följande:

Och vi tar det en gång till: det finns INGEN länk till autism.

Barnet kan bli väldigt hjärnskadat
  • anonym2005

Aldrig hört något om att det skulle finnas risk för autism, men barnets utveckling av hjärnan kan ju påverkas grovt om barnet smittas och det leder ju i sin tur till funktionsnedsättningar och utvecklingsstörningar.

Så var noga med att informera, skrik hellre ut det till alla än anta att vårdpersonalen pratar med varandra och delar denna viktiga information.

Lycka till!

• Anonym (Emma)

Jag har också hört att det kan vara jättefarligt för barnet. Kontakta barnmorskan

• Anonym (Orolig)

Jag vet att barnet kan skadas under förlossningen om man har utbrott. Även att det är risk för missfall om man får herpes första gången. Jag var mest intresserad av att veta andra som haft herpes under graviditeten och hur det gick för barnet

• Anonym (Två)

Jag har två barn och hade herpesutbrott under graviditeten (om jag minns rätt var det senare in i graviditeten). Jag hade primärinfektionen 2009 (fler år innan barnen kom). Båda barnen mår bra och har inga men, är tidiga i utvecklingen och samspelar bra socialt med vuxna, barn och djur. Jag hade inte utbrott vid de vaginala förlossningarna.

• Anonym (Hortensia)
    Anonym (Två) skrev 2021-05-16 20:30:48 följande:

Jag har två barn och hade herpesutbrott under graviditeten (om jag minns rätt var det senare in i graviditeten). Jag hade primärinfektionen 2009 (fler år innan barnen kom). Båda barnen mår bra och har inga men, är tidiga i utvecklingen och samspelar bra socialt med vuxna, barn och djur. Jag hade inte utbrott vid de vaginala förlossningarna.

Skönt att höra

Dock ska man vara försiktig och rådgöra med sjukvårdspersonal ändå. Det finns förekommer att barn blir allvarligt hjärnskadade. Det var inte längesedan en mamma var med sin son i Malou efter tio. Han var gravt hjärnskadad och kunde inte prata bland annat.
  • Anonym (Å)

Du är bara i v.9 så just nu är det ingen fara alls. Bara berätta om detta för barnmorskan vid inskrivningssamtalet. Det är om man har utbrott vid förlossningen man kan behöva äta medicin ngn vecka innan/ev. snittas/ev. ha plåster på om det bara är ngn enstaka blåsa. Inget o oroa sig över nu dvs

Svar på tråden Herpesutbrott under graviditeten?