• Jordgubbsmynta

    Ångest över nytt jobb

    Hoppas någon kan hjälpa mig att bli av med ångesten över detta...

    Jag har jobbat i ca 10 år på samma arbetsplats med ett bra jobb men valde att sluta då jag tyckte företagskulturen ändrat sig. Fastän jag egentligen ville vara arbetslös ett tag och se ifall jag blev headhuntad, blev jag stressad över att inte ha ett jobb.

    Lyckades få tag på ett säsongsjobb som slutar i november och de var verkligen kort med folk så fick jobbet med detsamma. På arbetsintervjun kändes det bra fastän lönen är rätt mycket lägre än tidigare. Jag vet redan nu att det inte är vad jag vill göra resten av livet men tänkte att jag skulle prova på en ny bransch, vilket jag nämnde på intervjun.

    Skrev papperna en vecka senare och i samma veva hör ett annat företag av sig och frågar om jag vill börja hos dem till hösten. Det är ett jobb jag skulle kunna tänka mig att jobba med länge och ett bra företag som jag känner till väl.

    Helt plötsligt vill jag sluta innan jag har börjat.

    Funderar på att jobba med detta och se hur det är och efter en tid ringa det andra företaget och kolla med dem hur det ser ut senare i höst och när de kan tänkas anställa mig. Chefen på säsongsjobbet medgav att han tyckte lönen var låg, så om jag säger upp mig senare i sommar med anledning att jag fått ett bättre erbjudande, borde det inte göra dem sura?

    Det känns som att jag gör detta jobbigare än vad det egentligen är...

  • Svar på tråden Ångest över nytt jobb
  • Fosse

    Jag tycker absolut att det är ok att tacka nej eller säga upp sig om man fått ett erbjudande om ett jobb man hellre vill ha. Och gäller det dessutom en mer välbetald permanent tjänst mot ett sommarjobb så är det väl inte så mycket att fundera över.
    I slutändan handlar det om att du måste trivas med ditt jobb, inte att det blir jobbigt för arbetsgivaren att hitta någon annan. 

Svar på tråden Ångest över nytt jobb