• Anonym (Bfjanuari)

Ni som är Överviktiga fick ni stora barn?

Hej

Jag är överviktig har ett ganska högt Bmi. Väger ca 91.5 till mina 178 cm. Har gått ner från 96 sen 3 veckor tillbaka. Gick upp mycket pga sköldkötel problem men äter nu levaxin.

Har 3 barn sen innan men vägde då mellan 69-79 och de har vägt mellan 3.4-3.9

Jag har hört att risken är stor att man går stora barn om man själv är överviktig och undrar om de stämmer. Ni som varit överviktiga när ni blev gravida fick ni stora barn? Och vilken vecka fick ni era bebisar och vad vägde dom?

• Svar på tråden Ni som är Överviktiga fick ni stora barn?
  • Anonym (ingen av dem)

Första graviditeten, gravt övervikt/fetma grad 3. Barnet kom 2 veckor innan BF och vägde 2600 g

Andra graviditeten, gravt överviktig/fetma grad 1. Barnet kom 2 dagar före BF och vägde 2700 g

Tredje graviditeten, överviktig. Barnet kom på dagen och vägde 2600 g.

Det jag har läst är att det är blodsockret som gör att barnen är större i första hand, inte moderns vikt direkt. 

• Anonym (Mia)

Nej. Hade ett BMI på 32 när jag blev gravid. Bebisen vägde 3300 g vid födseln. Jag hade dock gått ner från BMI 45 precis när jag blev gravid, så jag åt nyttigare än tidigare. Hade perfekta värden på allt under graviditeten. Nu är bebisen ett år och jag har ett BMI på 27.

• Anonym (Mimmi)

Jag låg på BMI 29 innan graviditeten med mitt första barn. Hon vägde 3100, trots att jag gick över tiden.

Nu har jag BMI 31 och på TUL tror de att detta också blir ett litet barn. Men det återstår att se.

Mitt blodsocker har sett bra ut båda graviditeterna.

• Anonym (Diabetes)

Jag har BMI 35, fick mitt första barn för sex år sen. Ingen diabetes då men vid min andra graviditet (född november 2020) hade jag redan diabetes som blev diagnostiserad 2018. Det visade sig då att de numera har ändrat riktlinjerna och 2020 hade min glukosbelastning gett mig diagnosen graviditetsdiabetes redan 2014.

Mina barn har fötts i vecka 38+0, 3 800 g (obehandlad graviditetsdiabetes) och mitt andra barn i vecka 40+0, 4 000 g. Mitt BMI har varit 35 båda gångerna jag blev gravid. Ökade ungefär nio kilo i vikt med båda.

Så nej, mina barn har inte varit särskilt stora trots min övervikt och diabetes (välbehandlad andra graviditeten). De är stora nu dock, båda ligger 2-3 över medelkurvan både i vikt och längd. Men deras pappa är 2 meter lång så de har att brås på.

Viktigast är bra blodsocker, se till att få mäta det under graviditeten, inte bara göra en glukosbelastning.

• Anonym (Mamma till 5)

Ja det fick jag. Fick 4 barn när jag vägde mellan 55-65kg till mina 171cm, de vägde mellan 3.4-3.6kg med 5e barnet vägde jag 91kg och hon vägde 4.5kg ca 1kg mer än sina syskon och alla har samma pappa och de flesta födda i ungefär samma vecka

38+5, 38+6, 40+1, 38+3 och 39+1

• Anonym (Okrr)

BMI på 30.

Första barnen vägde 2200gr (föddes i vecka 35+5, och var även då lite liten för sin vecka.)

Andra barnet föddes i vecka 39 och vägde 2800gr

• Anonym (H)

Vägde 75 kg på inskrivningen till mina ca 165 cm.

Fick ett litet barn, nästan på pricken 3 kg.

• Anonym (Ja)

Minns inte bmi men kanske 29, födde ett barn på 4200 och det tycker jag är rätt stort.

Svar på tråden Ni som är Överviktiga fick ni stora barn?