• Mon 17 May 2021 14:08
    1190 visningar
    14 svar
    14
    1190

    Hur mycket måste man utnyttja sin förskoleplats?

    Vad är minsta antalet timmar ett barn kan gå förskola?

    Högsta antalet timmar att ha barnet är ju 15 timmar om föräldrarna är hemma.

    Men måste man utnyttja dessa 15.timmar för att få ha en plats. Eller kan man utnyttja den mindre och lite som man känner?

  • Svar på tråden Hur mycket måste man utnyttja sin förskoleplats?
  • Mon 17 May 2021 14:09
    #1
    +2

    Det är inte bra för barnet att ha för lite timmar, det blir som en ny inskolning varje gång om barnet är litet.

  • Mon 17 May 2021 14:22
    #2
    Långbenopluto skrev 2021-05-17 14:09:09 följande:

    Det är inte bra för barnet att ha för lite timmar, det blir som en ny inskolning varje gång om barnet är litet.


    Jo det förstår jag. Men mitt barn kommer vara runt 3 år.
  • Mon 17 May 2021 14:26
    #3
    +1
    Kaga skrev 2021-05-17 14:22:36 följande:
    Jo det förstår jag. Men mitt barn kommer vara runt 3 år.
    Ja, och då är det för lite om det blir mindre än 15 timmar (för barnets skull).

    Det är därför det är just 15 timmar som är regeln.
  • Mon 17 May 2021 14:32
    #4

    För att få behålla sin förskoleplats måste barnet nyttja sina 15 timmar. Annars sägs platsen upp.

  • Anonym (Snus)
    Mon 17 May 2021 14:44
    #5

    Jag väntar barn i juli. Barnen blir 15-timmars när de kommer tillbaks från sommarlovet i slutet av augusti.

    Pappan kommer då vara fl till vår 2.5-åring måndag o fredag. Pga. speciella covid-regler är dock 15-timmarsbarn endast välkomna (i vår kommun) mellan 8:30-11:30. Så vi hade möte med fsk förra veckan o det var helt ok att de går 9 timmar istället för.

    Vi har aldrig kunnat välja egna tider vid fl. Det har varit 9-14 tis-tors som gällt innan covid.

  • Tue 18 May 2021 12:58
    #6
    Fjäril kär skrev 2021-05-17 14:32:28 följande:

    För att få behålla sin förskoleplats måste barnet nyttja sina 15 timmar. Annars sägs platsen upp.


    Ok. Det var mer det jag undrade över.

    Tycker man hört folk som.sagt " mitt barn gick lite förskola ett år, ibland bara en dag i veckan"
  • Tue 18 May 2021 17:12
    #7

    Jag vet inte om det är samma i alla kommuner, men i min kommun är det två tillfällen i månaden som är minimum om man inte vill förlora sin förskoleplats. Man kan få dispens från rektor om man ska ut och resa eller vid längre sjukdom.

  • Tue 18 May 2021 17:14
    #8
    Kaga skrev 2021-05-18 12:58:47 följande:
    Ok. Det var mer det jag undrade över.

    Tycker man hört folk som.sagt " mitt barn gick lite förskola ett år, ibland bara en dag i veckan"
    Nej, det stämmer inte. Jag arbetar själv i förskola och har haft barn som har gått färre timmar än 15 i förskolan. Det viktigaste är att man meddelar förskolan kring vilka tider man har. Två tllfällen i månaden har varit minimum både i den kommun jag arbetar i nu och en kommun 40 mil bort från min stad.
  • Tue 18 May 2021 19:19
    #9
    Hyllemor skrev 2021-05-18 17:14:06 följande:

    Nej, det stämmer inte. Jag arbetar själv i förskola och har haft barn som har gått färre timmar än 15 i förskolan. Det viktigaste är att man meddelar förskolan kring vilka tider man har. Två tllfällen i månaden har varit minimum både i den kommun jag arbetar i nu och en kommun 40 mil bort från min stad.


    Blev det jobbigt för de barnen som gick väldigt få timmar då? Så som någon skrev att det nästan hade behövts ny inskolning varje gång?
  • Tue 18 May 2021 22:25
    #10
    Kaga skrev 2021-05-18 19:19:39 följande:
    Blev det jobbigt för de barnen som gick väldigt få timmar då? Så som någon skrev att det nästan hade behövts ny inskolning varje gång?

    Det KAN givetvis bli jobbigt för vissa barn. Om inte föräldrarna själv har en dialog med personalen och inte vill prata alls om det, så skapar ju personalen en dialog - det finns förvisso ytterst enstaka fall då föräldrarna verkligen inte vill lyssna - men de fallen är så pass få och extrema att de inte är värda att nämna här,


    Oftast har man en dialog i alla fall och löser det utefter det enskilda barnets förutsättningar. De allra flesta som arbetar inom förskola är inte idioter, även om vissa tycks tro det. Om barnet behöver sitta i ett knä under fyrtio minuter under en period varje förmiddag, då de väl kommer till förskolan efter längre tids ledighet, så löser man det. Om barnet vill gå in en annan ingång under en period för att komma bakvägen in på förskolan så att barnet slipper frågor om varför den kommer sent eller varför är här just nu, så löser man det. Om barnet behöver en mindre grupp när den kommer till förskolan så fixar man det. Vi är verkligen inte robotar; vi som arbetar inom förskolan.

  • Tue 18 May 2021 22:29
    #11
    Hyllemor skrev 2021-05-18 22:25:28 följande:

    Det KAN givetvis bli jobbigt för vissa barn. Om inte föräldrarna själv har en dialog med personalen och inte vill prata alls om det, så skapar ju personalen en dialog - det finns förvisso ytterst enstaka fall då föräldrarna verkligen inte vill lyssna - men de fallen är så pass få och extrema att de inte är värda att nämna här,


    Oftast har man en dialog i alla fall och löser det utefter det enskilda barnets förutsättningar. De allra flesta som arbetar inom förskola är inte idioter, även om vissa tycks tro det. Om barnet behöver sitta i ett knä under fyrtio minuter under en period varje förmiddag, då de väl kommer till förskolan efter längre tids ledighet, så löser man det. Om barnet vill gå in en annan ingång under en period för att komma bakvägen in på förskolan så att barnet slipper frågor om varför den kommer sent eller varför är här just nu, så löser man det. Om barnet behöver en mindre grupp när den kommer till förskolan så fixar man det. Vi är verkligen inte robotar; vi som arbetar inom förskolan.


    Jag vill dock tillägga att dessa extremfall (alltså barn som är borta mycket) alltid kräver dialog med förskolan och då gärna ett par dagar tidigare eller hellre enligt ett schema som lämnas in helst två veckor tidigare. Om barnet väljer en pedagog, så är det väldigt frustrerande om barnet kommer 8 pedagogen kommer 9.30. Det gör ju inte barnet glad. Och enligt lag så har vi som arbetar inom förskola 2 veckors schemaändring. För det mesta så brukar vi ordna det ändå, men alla kan inte pga lämning-hämtning på skola eller någonting annat.
  • Tue 18 May 2021 22:29
    #12
    Hyllemor skrev 2021-05-18 22:25:28 följande:

    Det KAN givetvis bli jobbigt för vissa barn. Om inte föräldrarna själv har en dialog med personalen och inte vill prata alls om det, så skapar ju personalen en dialog - det finns förvisso ytterst enstaka fall då föräldrarna verkligen inte vill lyssna - men de fallen är så pass få och extrema att de inte är värda att nämna här,


    Oftast har man en dialog i alla fall och löser det utefter det enskilda barnets förutsättningar. De allra flesta som arbetar inom förskola är inte idioter, även om vissa tycks tro det. Om barnet behöver sitta i ett knä under fyrtio minuter under en period varje förmiddag, då de väl kommer till förskolan efter längre tids ledighet, så löser man det. Om barnet vill gå in en annan ingång under en period för att komma bakvägen in på förskolan så att barnet slipper frågor om varför den kommer sent eller varför är här just nu, så löser man det. Om barnet behöver en mindre grupp när den kommer till förskolan så fixar man det. Vi är verkligen inte robotar; vi som arbetar inom förskolan.


    Jag vill dock tillägga att dessa extremfall (alltså barn som är borta mycket) alltid kräver dialog med förskolan och då gärna ett par dagar tidigare eller hellre enligt ett schema som lämnas in helst två veckor tidigare. Om barnet väljer en pedagog, så är det väldigt frustrerande om barnet kommer 8 pedagogen kommer 9.30. Det gör ju inte barnet glad. Och enligt lag så har vi som arbetar inom förskola 2 veckors schemaändring. För det mesta så brukar vi ordna det ändå, men alla kan inte pga lämning-hämtning på skola eller någonting annat.
  • Anonym (föräl­der)
    Tue 18 May 2021 23:30
    #13

    Kan det bero på hur lång kö det är till förskoleplatserna där ni bor?
    När jag ställde dottern i kön till den förskola vi ville ha fick hon kö plats 162.
    Vi fick plats när hon var 1 år och 9 månader eftersom många i samma ålder inte kunde vänta så länge och tackat ja till andra förskolor inte vill byta efter några månader.
    Då kunde man inte ta platsen och bara utnyttja få timmar då platsen annars behövdes till barn i kön.
    Om det inte fanns speciella skäl förstås.
    Det gäller en kommun i Stockholms län dock inte Stockholm.

  • Elin P
    Tue 25 May 2021 18:10
    #14

    Varför vill du ha en plats och sen nyttja den så lite? Det är säkert olika regler i olika kommuner. Men eftersom det ofta är kö till förskola så känns det ju inte okej att uppta en plats om barnet knappt är där. Ofta är det ju bra för ett barn att gå regelbundet, tex 3 dagar i veckan åtminstone. Sen kan man ju då hellre ha korta dagar om man vill det. För många barn är det ju svårt att få det att fungera bra om vistelsen blir väldigt sporadisk. En 3-åring kommer ju in i gruppen och får kompisar.

Svar på tråden Hur mycket måste man utnyttja sin förskoleplats?