• Fjäril 27

Skuldsanering

Hej!
    Någon som sökt, haft skuldsanering och kan ge lite tips. Hur gör man för att ansöka och hur räknar dom ekonomisk hur man ska klara sig. Går det att leva ett drägligt liv ekonomisk.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Skuldsanering
  • Jamesdio

Hur man göt och hur de räknar ut förbehållsbelopp finns på redan länkade sida.

Det går att leva drägligt om man har sagt upp alla onödiga abonnemang, prenumerationer etc och ställer in sig på att man inte kan konsumera mer än det nödvändiga. Dvs inga inköp förutom att ersätta sådant som går sönder (om man behöver), inga dyrare resor, inga lyxiga fester eller presenter till höger och vänster, inga utsvävningar såsom utelunch eller middagar ute annat än i undantagsfall. Inte köra bil (om man behöver bil) i onödan. Och så måste man ju spara ihop till det man vill ha och inte köpa på kredit. Har man redan levt med stora skulder och för lite inkomst för att kunna betala vet man och lever redan så.

• Hyacintia

Jag tog kontakt med en budget och skuldrådgivare på kommunen. Jag viste redan hur man skulle söka men tog fram underlag och tog hjälp av dem då jag fått uppfattningen att möjligheterna ökar en aning då.

Fyllde i en ansökan hemma och tog med och så fyllde vi i det som behövdes korrigeras.

Jag skrev ett personligt brev med hur det hade uppkommit och skickade med. Det vill de egentligen inte tydligen men det gick bra för min del.

Det tips som var mest värdefullt var att man inte ska ha tagit lån eller några större krediter närmaste 12 till 18 månader.

Jag hade tagit 13 månader innan och var nära att falla för det, de ringer och gör en intervju och kag förklarade att det var till mat och inte konsumtionsvaror.

• RodisDoris

Allt är ju beroende på hur mycket skulder man faktiskt har. Under 500k så kan man nog glömma det. 

• Jamesdio
    RodisDoris skrev 2021-05-18 15:31:30 följande:

Allt är ju beroende på hur mycket skulder man faktiskt har. Under 500k så kan man nog glömma det. 

Det handlar ju om ens återbetalningsförmåga i förhållande till skuldernas storlek och räntesatser, så visst förekommer det att skuldsanering beviljas för skulder lägre än 500000. Kan man inte betala inom överskådlig tid pga tex hög ålder, sjukdom, nedsatt arbetsförmåga och därmed en permanent låg inkomst kommer man ju i fråga om man uppfyller övriga kriterier.
Svar på tråden Skuldsanering