• Mortiscia80

    Var hittar man "sällskapsresor"?

    Efter så lång tid med pandemi längtar kroppen efter att få åka ut och resa, och hur mysigt är det inte då att ge sig iväg på något i stil med Stig-Helmers eskapader i Sällskapsresan-filmerna! När jag var barn åkte vi på bussresor inom Europa, men efter att ha flyttat från mina hemtrakter är de bolagen inte aktuella längre. Jag har så klart gjort lite eftersökningar online men det känns som en hel snårskog av information så det är mest bara förvirrande. Finns det några kända bolag i trakterna av Mellansverige och lite längre söderut som gör sådana resor, inkl resevärdar och allt? Både buss- och flygbolag skulle vara intressanta i så fall.

    (Och jag ska så klart invänta lite säkrare tider innan jag ger mig iväg på resa någonstans, men det är bra att börja planera i tid.)

    Var vill ni resa förresten när pandemin lugnat ner sig? :)

  • Svar på tråden Var hittar man "sällskapsresor"?
  • Anonym (Singelresenär)

    Hur gammal är du? Jag var/år i samma sits - har ingen att resa med, men vill inte resa ensam, utan i grupp, lära känna andra, umgås, ha gemensamma aktiviteter, osv. Jag letade en hel del, och kom fram till att de jag hittade vände sig främst till pensionärer, eller åtminstone 60+.

    Det enda jag hittade som attraherar lite yngre resenärer är Rosa bussarna, som (normala år) har resor både inom Europa och i resten av världen. Det är dock ganska primitivt, i alla fall då resan/boendet är i bussen. Kolla lite, och se om du tror att det passar dig.

    Kommer du på något annat företag får du gärna uppdatera - jag är också sugen på någon trevlig resa! 

  • Mortiscia80
    Anonym (Singelresenär) skrev 2021-05-17 21:13:51 följande:

    Hur gammal är du? Jag var/år i samma sits - har ingen att resa med, men vill inte resa ensam, utan i grupp, lära känna andra, umgås, ha gemensamma aktiviteter, osv. Jag letade en hel del, och kom fram till att de jag hittade vände sig främst till pensionärer, eller åtminstone 60+.

    Det enda jag hittade som attraherar lite yngre resenärer är Rosa bussarna, som (normala år) har resor både inom Europa och i resten av världen. Det är dock ganska primitivt, i alla fall då resan/boendet är i bussen. Kolla lite, och se om du tror att det passar dig.

    Kommer du på något annat företag får du gärna uppdatera - jag är också sugen på någon trevlig resa! 


    Född -80 ;) Det är ju så mycket roligare om man reser tillsammans! Även om man åker själv i en grupp :) Och med anordnade utflykter, turguide osv.

    Tui säljer all inclusive, men då reser man fortfarande ensam/i eget sällskap. För den typen av resor som vi båda verkar vara ute efter är buss fortfarande det som verkar vara mest framgångsrikt. Jag ska lista några som jag hittade, har inte lusläst än men det verkar vara åt rätt håll åtminstone!

    www.scandorama.se/
    www.rolfsbuss.se/
    www.hogbergsbuss.se/
    www.jorns.se/buss-resor
    www.vikingbuss.com/
    www.flixbus.se/upptaeck/resmal (osäker på upplägget)
    www.omio.se/buss (verkar vara ensamresande)
  • Anonym (D)

    Om du inte vill resa runt men göra en del aktiviteter på stället i sällskap av andra kan UCPA vara en möjlighet. 

    Vill du resa runt så kan du kolla Albatross och Temaresor. 

    Vill man åka runt i t.ex USA eller Sydafrika finns det massvis med olika turbolag som erbjuder runtresor av varierande standard. Har själv testat en budgetvariant i USA, Green tortoise, och en mellanvariant för en resa från Sydafrika till Kenya där vi sov i tält en stor del av tiden och några nätter i hotell. Båda resorn var riktia upplevelser. 

    Lycka till!

  • Mortiscia80
    Anonym (D) skrev 2021-05-17 22:41:06 följande:

    Om du inte vill resa runt men göra en del aktiviteter på stället i sällskap av andra kan UCPA vara en möjlighet. 

    Vill du resa runt så kan du kolla Albatross och Temaresor. 

    Vill man åka runt i t.ex USA eller Sydafrika finns det massvis med olika turbolag som erbjuder runtresor av varierande standard. Har själv testat en budgetvariant i USA, Green tortoise, och en mellanvariant för en resa från Sydafrika till Kenya där vi sov i tält en stor del av tiden och några nätter i hotell. Båda resorn var riktia upplevelser. 

    Lycka till!


    Vad bra, tack så mycket för tipsen! :) Rundresor låter som en kul sak att testa så man ser mer under en och samma semester.
  • Mortiscia80
    Anonym (Singelresenär) skrev 2021-05-17 21:13:51 följande:

    Hur gammal är du? Jag var/år i samma sits - har ingen att resa med, men vill inte resa ensam, utan i grupp, lära känna andra, umgås, ha gemensamma aktiviteter, osv. Jag letade en hel del, och kom fram till att de jag hittade vände sig främst till pensionärer, eller åtminstone 60+.

    Det enda jag hittade som attraherar lite yngre resenärer är Rosa bussarna, som (normala år) har resor både inom Europa och i resten av världen. Det är dock ganska primitivt, i alla fall då resan/boendet är i bussen. Kolla lite, och se om du tror att det passar dig.

    Kommer du på något annat företag får du gärna uppdatera - jag är också sugen på någon trevlig resa! 


    Skicka gärna ett pm förresten! :) Vem vet, vi kanske kan lära känna varandra lite och hitta en gemensam resa framöver.
Svar på tråden Var hittar man "sällskapsresor"?