• frokenannorlunda

    Var går gränsen för att man missköter sitt barn?

    Föreställ dig detta scenario.

    Du är vän med en barnfamilj. Det senaste året märker du en förändring i bland annat hur barnen kläs. Från att dom tidigare haft vanlig klädsel för att vara småbarn. Till att nu nästan alltid komma i smutsiga kläder. Oftast har dom inte ens sina kläder på sig, utan det som egentligen tillhör mamma och pappa.

    Förklaringen är att barnens kläder är smutsiga?

    Flertalet gånger har den lilla flickan i familjen, mammans trosor på sig i storlek XL, för inga av hennes är rena?!

    Är detta normalt eller bör man reagera? Hur hade du tänkt?

    Något som bör tilläggas är att barnen har flera aktiviteter i veckan, fysiska. Ändå tvättas barnens tränings kläder var 2 eller 3 vecka. För att inte slitas på?

    Som sagt ingen engångs händelse, utan återkommande ofta.

  • Svar på tråden Var går gränsen för att man missköter sitt barn?
  • Anonym (Inte normalt)

    Det är inte normalt alls! Fråga dina vänner hur dom mår och om du kan hjälpa till på något sätt då du märker att dom inte sköter barnen som tidigare. Är det "bara" otvättade kläder du lagt märke till eller även sämre städning i hemmet mm?

  • Anonym (Tea)

    Det låter ju som att något har hänt. Hör dig för försiktigt om hur de mår.

  • Anonym (Kvinna 39)

    Det är ju inte grund för en orosanmälan, som du verkar fundera på, men du borde fråga familjen hur de mår. Tydligen har nånting förändrats, de verkar stressade på nåt sätt om de inte orkar/hinner tvätta tillräckligt ofta. De kanske har det dåligt ställt ekonomiskt och inte haft råd att köpa kläder åt barnen. Det kan finnas alla möjliga förklaringar, men i nuläget så kallas det verkligen inte för misskötsel att klä barnen i andra storlekar än sin egen och vet du, barn blir smutsiga på våren och sommaren när de leker ute!

  • Anonym (OLIKA)

    1. Hur fan lyckas barnen bära föräldrarnas kläder? De borde ju trilla av?

    2. Mitt barns träningskläder torkas med trasa och tvättas nog var tredje vecka. De används bara tre timmar i veckan. Byxorna torkas från lera och tröjorna blir inte svettluktiga. Däremot vädrar jag alltid kläderna efter träning och våttork.

    3. Jag skäms när jag missar att ta bort vax ur öronen på min unge eller glömt att klippa barnets naglar. Det är snudd på vanvård i min värld, så gränserna dras nog olika.

    4. Den enda egentliga vanvården är misshandel, ingen ordentlig mat och riktigt, riktigt, riktigt kass hygien.

  • Friger
    Anonym (OLIKA) skrev 2021-05-18 08:45:36 följande:

    1. Hur fan lyckas barnen bära föräldrarnas kläder? De borde ju trilla av?

    2. Mitt barns träningskläder torkas med trasa och tvättas nog var tredje vecka. De används bara tre timmar i veckan. Byxorna torkas från lera och tröjorna blir inte svettluktiga. Däremot vädrar jag alltid kläderna efter träning och våttork.

    3. Jag skäms när jag missar att ta bort vax ur öronen på min unge eller glömt att klippa barnets naglar. Det är snudd på vanvård i min värld, så gränserna dras nog olika.

    4. Den enda egentliga vanvården är misshandel, ingen ordentlig mat och riktigt, riktigt, riktigt kass hygien.


    Instämmer med dina åsikter... Sen fick jag inte heller i hopp bilden i huvudet med kläderna. Låter märkligt...


  • Anonym (Barndoms kompis)

    Hade en barndoms kompis som först va normal och sedan kom hon i pappans kläder vi va runt 5-6 år då. Fick senare reda på att pappan hade börjat dricka och mamman stuckit. Vet inte vad som hände med henne sen..

  • SweeneyToad
    Anonym (OLIKA) skrev 2021-05-18 08:45:36 följande:
    1. Hur fan lyckas barnen bära föräldrarnas kläder? De borde ju trilla av?

    2. Mitt barns träningskläder torkas med trasa och tvättas nog var tredje vecka. De används bara tre timmar i veckan. Byxorna torkas från lera och tröjorna blir inte svettluktiga. Däremot vädrar jag alltid kläderna efter träning och våttork.

    3. Jag skäms när jag missar att ta bort vax ur öronen på min unge eller glömt att klippa barnets naglar. Det är snudd på vanvård i min värld, så gränserna dras nog olika.

    4. Den enda egentliga vanvården är misshandel, ingen ordentlig mat och riktigt, riktigt, riktigt kass hygien.
    Du har fel om punkt fyra. Vanvård är så mycket mer. 
  • Anonym (.....)
    SweeneyToad skrev 2021-05-19 18:01:17 följande:
    Du har fel om punkt fyra. Vanvård är så mycket mer. 
    Ja exakt, man kan vanvårda sitt barn på många fler sätt. Känslomässigt t.ex. Och brister i omtanke, uppsyn mm.  
  • Anonym (.....)
    Anonym (Barndoms kompis) skrev 2021-05-18 09:34:14 följande:

    Hade en barndoms kompis som först va normal och sedan kom hon i pappans kläder vi va runt 5-6 år då. Fick senare reda på att pappan hade börjat dricka och mamman stuckit. Vet inte vad som hände med henne sen..


    Va hemskt.. hur kan man bara överge sitt barn
  • Anonym (OLIKA)
    SweeneyToad skrev 2021-05-19 18:01:17 följande:

    Du har fel om punkt fyra. Vanvård är så mycket mer. 


    Anonym (.....) skrev 2021-05-19 18:23:23 följande:

    Ja exakt, man kan vanvårda sitt barn på många fler sätt. Känslomässigt t.ex. Och brister i omtanke, uppsyn mm.  


    Jag utgår från vår lagbok.
  • sextiotalist
    Anonym (OLIKA) skrev 2021-05-19 21:52:08 följande:

    Jag utgår från vår lagbok.


    Lagbok?

    Du får gärna relatera till var
  • Anonym (sss)
    Anonym (.....) skrev 2021-05-19 18:23:23 följande:
    Ja exakt, man kan vanvårda sitt barn på många fler sätt. Känslomässigt t.ex. Och brister i omtanke, uppsyn mm.  
    Fast sådana fall är oerhört svåra att upptäcka och det brukar gå många år innan sådant i så fall klarläggs via tex soc. Det är bra mycket lättare att se och sätta in åtgärder vid konkret synliga brister. Många sådana familjer upptäcks aldrig. Barnen kan se hela och rena ut men ingen kärlek i familjen tex. 
  • Anonym (OLIKA)
    sextiotalist skrev 2021-05-20 07:03:27 följande:

    Lagbok?

    Du får gärna relatera till var


    Vad som reglerar vad som anses vara vanvård. Finns x-antal fällande domar - men du bör kika på friande domar så ser du att smutsiga kläder, oklippta naglar och elaka ord inte räknas som vanvård.
Svar på tråden Var går gränsen för att man missköter sitt barn?