• Crossline

    Helammad tremånaders bajsar brunt

    Hej

    Min tremånaders bajsar ganska sällan. Oftast går det cirka 5 dagar mellan varje bajsblöja, ibland mer och ibland mindre. Hon får enbart bröstmjölk.

    Idag bajsade hon ganska mörkt brunt, med små bitar/flagor i. Tre dagar sedan senaste bajsblöjan. När jag googlar så låter det som ersättningsbajs? Annars brukar hon bajsa gul/orange och flytande.

    Någon som har erfarenhet av liknande?

  • Svar på tråden Helammad tremånaders bajsar brunt
  • syntharen

    Jag minns att mina helammande barn fick lite konstig färg på bajset ibland. Iblad tror jag det berodde på att dom hade nåt virus i kroppen, men ibland vet jag inte varför. Men jag hörde från BVC att allt är normalt så länge det inte är vitt bajs. Jag vet inte om det var till nån hjälp.

  • Anonym (om)
    Crossline skrev 2021-05-18 10:12:36 följande:

    Hej

    Min tremånaders bajsar ganska sällan. Oftast går det cirka 5 dagar mellan varje bajsblöja, ibland mer och ibland mindre. Hon får enbart bröstmjölk.

    Idag bajsade hon ganska mörkt brunt, med små bitar/flagor i. Tre dagar sedan senaste bajsblöjan. När jag googlar så låter det som ersättningsbajs? Annars brukar hon bajsa gul/orange och flytande.

    Någon som har erfarenhet av liknande?


    Färgen på bajset beror oftast på hur snabbt det gått genom tarmen  och det i sin tur påverkar hur mycket och vilka bakterier som får chans att påverka avföringen. Går det snabbt blir bajset ofta ljusare, gulare, tänk diarré. Går det långsammare blir det ofta mörkare och brunare. Amningsbajs går ofta snabbt och blir då lite ljusare, men inte alltid, så troligen är det helt normalt att det är mörkare och brunare om det går 5 dagar mellan gångerna.

    Om din bebis i övrigt mår bra och trivs med livet så kan du vara lugn.

    Precis som nån annan sa: alla färger på bajs utom vitt (och svart/blodtilblandat) är okej.
Svar på tråden Helammad tremånaders bajsar brunt