• imp

kan arbetsförmedlingen o akassan tvinga en

kan arbetsförmedlingen o a-kassan tvinga en att söka jobb på annan ort än där man bor eller rättare sagt ett annat län. ex bor i skåne kan de tvinga mig att söka ett jobb i kiruna eller stockholm. osv.

vilka regler gäller jag har hört en sak om det o min kompis har hört en annan. nu frågar jag er vad gäller när man söker jobb o måste man tacka ja till första bästa jobb de hittar till en. får man nejka o i så fall av vilken anledning. kan de tvinga en att flytta o jobba på annan ort o lämna sambo barn här där man bor.
    är det olika regler för familjer med barn i som för familjer utan barn osv.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-21 13:18:50:
    får man tacka nej till ett deltidsjobb om de hittar det när man vill ha ett heltid. eller hur är det med det?
  • Svar på tråden kan arbetsförmedlingen o akassan tvinga en
  • Nathalie32

Tyvärr så är det så....

• Danbala

De kan tvinga en att flytta, eller pendla, jo.

"Beredd att ta lämpligt arbete
    Grundkravet är att du ska vara beredd att ta alla arbeten som du har möjlighet att utföra. Finns det hinder för dig att ta vissa arbeten, är det viktigt att dessa hinder dokumenteras i din handlingsplan. Du måste också göra vad du kan för att åtgärda sådana hinder. Under de första 100 ersättningsdagarna har du möjlighet att begränsa ditt arbetssökande till de yrkesområden du har utbildning för eller erfarenhet från, och till ett geografiskt begränsat område. En förutsättning för att du ska kunna begränsa dig i ditt arbetssökande är att det finns lediga arbeten att söka inom ditt begränsade yrkesområde och geografiska sökområde. Efter 100 ersättningsdagar måste du vara beredd att söka arbete även inom andra yrkesområden och/eller att söka arbete längre bort från din bostad. Det kan betyda att du måste veckopendla eller flytta. Detta gäller redan under de första 100 ersättningsdagarna, om det inte finns lediga arbeten att söka inom ditt yrkesområde och geografiska sökområde."

• noname

de kan inte tvinga dig ta ett jobb i sthlm,flytta osv, men närliggande orter kan de tvinga dig till pendlnigsavstånd liksom....(tvinga å tvinga)

som jag tex bor i uppsala,då kna jag pendla till gävle lr sthlm,lr enköping..närliggande orter bara

Halvtomt eller halvfullt??
  • Jefa

Har du barn eller sambo/man med fast jobb där du bor behöve rman INTE söka så långt som i hela Sverige. Annars är man illa tvungen. Det var va de sa till mig iaf.

Sen måste du ta de jobb de erbjuder. Du kan tacka nej, men måste ha en helskota bra förklaring till varför du tacka nej
    Annars kan du bli avstängd och får ingen akasseersättning

• Jefa

Noname
    Jo, de kan tvinga dig! Eller ja, man får ju välja då. Antingen tar man det och flyttar eller så får man ingen a-kasseersättning

• Matisse

Första tiden får man söka jobb på sin hemort. Efter viss tid måste man utöka sökandet till närliggande områden. Var gränserna går vet jag inte. Jag tror att de är "snällare" mot de som har barn av praktiska och humana skäl, ex lämning och hämtning på dagis och att barnen ska ha möjlighet att träffa föräldrarna så många timmar om dagen som möjligt. Annat vore ju inte rimligt.

• klurifax

Jag har en son på tre år och jag behöver inte söka jobb på längre avstånd än att det tar 1,5-2 timmar enkel resa att åka.

• Danbala

Jefa:

Barn duger inte som ursäkt för att inte veckopendla, sa de här... Men det är klart att varje fall behandlas så lämpligt det bara går.

• Lilla Linnéa

Har för mig att när man gått på a-kassa i 100 dagar och inte hittat ngn jobb måste man söka i hela landet. Vet dock inte säkert om detta stämmer.

När jag var arbetslös ville jag bara söka jobb i min stad men jag var tvungen att söka i hela länet. Frågade om det var schysstare regler om man hade familj men så var det inte.

• Jefa

Ts skrev "kan de tvinga en att flytta o jobba på annan ort o lämna sambo barn här där man bor"
    Jag svarade på om de kan tvinga en att flytta kanske 40 mil.
    Men till MIG har de iaf sagt att 8 milsgränsen är vad som gäller för mig då jag har barn och man med fast jobb. Men det verkar ju vara väldigt olika vad de säger och har för regler

• Danbala

Jefa:

Jepp, olika arbetsförmedlingar beter sig ju väldigt olika.

• Jefa

Danbala
    Vilket är helt korkat!! Varför ska en familj få bryta upp allt de har, ta barnen från skolan, ifrån sina vänner osv för att flytta 100 mil till ett jobb, medan jag inte ens behöver tänka i de banorna?

• imp

ja det verkar väldigt olika var man bor jag har själv hört det med 100 dagar. o att man inte kan nejka jobb utan en väldigt bra anledning.  o göör man inte vad de säger så blir man avstängd o ersättningslös.

måste ju vara svårt för de med yrke som det inte finns så många av jag är undersköterska o jag kan välja lite mer o det finns ju nära mig. men har inte fått något napp ännu men sen har jag ju en timanställning på det gamla jobbet o har inte varit arbetslös så många dagar o nu får jag snart ett nytt vikariat så det lär väl ordna sig.

• Danbala

Jefa:

Helkorkat är just vad det är!

• klurifax

Jag fick veta att eftersom min sambo har fast jobb och vi har barn, så ses det som en av de omständigheter som gör att man inte behöver söka i hela landet.

Både min a-kassa och AF har gett mig det svaret. Jag är dessutom inne på min andra 300-dagars period. Nu vikarierar jag iofs en hel del så jag räknas väl inte som heltidsarbetslös...

• Lilldetta

En kompis till mig har varit arbetslös länge men eftersom hon har barn boende på ½ tid så behövde hon inte söka över hela landet men inom de närliggande kommunerna. Men man kan ju som hon också sa till mig " att man behöver ju inte skriva sitt bästa CV när man söker nått man inte vill ha"

Svar på tråden kan arbetsförmedlingen o akassan tvinga en