• Anonym (TS)

Skäms för att jag inte vågar vaccinera mig.

Har den senaste tiden, efter att ha läst här och läst kvällstidningarnas chattar, fått såna skuldkänslor för att jag inte törs vaccinera mig mot covid19 under graviditet. Jag vågar verkligen inte just nu innan det finns mer studier och tydligare rekommendationer.

Men känslan jag har är att jag riskerar mitt barn genom min rädsla att ta vaccinet som gravid. Att det säkert kommer födas tidigt nu, få problem och att jag inte ger det antikroppar första månaderna. Att jag är dålig och feg. Jag är också normalt så väldigt pro-vaccin, har aldrig tvekat för en vaccination i hela livet, innan nu, vilket gör att min oro nu är helt ny för mig. Men då har det alltid rört beprövade vaccin och bara mig själv.

Känner nu en press att jag borde ta vaccin för att inte bli ansedd som vaccinmotståndare och osolidarisk i en pandemi, vilket inte gör något enklare. Är också oroad för att komma till en förlossning ovaccinerad, om vården kommer se ned på mig där, och om jag kommer ses som en dålig förälder om mitt barn inte fått med sig antikroppar som spädbarn för att jag inte vaccinerat mig. Så det känns som trycket att jag borde vaccinera mig trots hur jag känner det för att också vara duktig och hjälpa till. (Duktig är nog fel uttryck. Men för att inte ses som en antivaxxer.)

Om jag någonsin blir gravid igen hoppas jag det inte är i en pandemi med den här typen av val, det är då ett som är säkert...

• Svar på tråden Skäms för att jag inte vågar vaccinera mig.
  • Anonym (Jojo)

Du får väl inte ens vaccinera dig under graviditeten?

Jag vet många som inte vaccinerat sig pga graviditet eller allergier och ingen av dem har blivit dömda för det, alla förstår varför. Jag jobbar i vården.

• Fjäril kär
    Anonym (Jojo) skrev 2021-05-18 10:44:34 följande:

Jag vet många som inte vaccinerat sig pga graviditet eller allergier och ingen av dem har blivit dömda för det, alla förstår varför. Jag jobbar i vården.

Tvärtom, gravida räknas som en riskgrupp och bör därför vaccineras.

Självklart finns det många gravida som inte tar vaccin men då för att de har komplikationer av olika slag och inte kan ta det. Och givetvis för att en del frivilligt avstår.
  • Anonym (Jo)

Jo, nu ska gravida över 35 plötsligt vaccinera sig. Eller gravida med övervikt. Från att ena dagen ska gravida INTE vaccinera sig, inte konstigt man inte vågar...
  • Anonym (Jojo)
    Fjäril kär skrev 2021-05-18 10:50:00 följande:

Självklart finns det många gravida som inte tar vaccin men då för att de har komplikationer av olika slag och inte kan ta det. Och givetvis för att en del frivilligt avstår.

Ok, jag blev vaccinerad i januari-februari och då skulle gravida inte bli det.
    Anonym (Jo) skrev 2021-05-18 10:50:59 följande:

Jo, nu ska gravida över 35 plötsligt vaccinera sig. Eller gravida med övervikt. Från att ena dagen ska gravida INTE vaccinera sig, inte konstigt man inte vågar...

Då har det nog gjorts studier på gravida och så kommit fram till att det inte är farligt. Rekommendationerna ändras ju hela tiden med nya uppgifter.
  • Anonym (Anonym)

Gravida rekommenderas inte att ta vaccinet om man inte har ytterligare en riskfaktor (diabetes, högt bmi, ålder etc.). Det finns inte tillräckligt med färdiga studier för att gravida ska rekommenderas vaccinet ännu. Men det är på gång, preliminära studier visar på att det inte innebär ökad risk för barn eller mor. Tvärtom är det positivt att bebisen får antikroppar :)

Jag är själv i v 36 och är inte erbjuden vaccin ännu (ej ökad riskfaktor i graviditeten).

• Anonym (TS)

Fjäril kär skrev 2021-05-18 10:50:00 följande:

Varken eller (eller båda och) gäller ju idag. Gravida som inte är i utpekad grupp avråds i dagsläget. Gravida i utpekade grupper är placerade i fas3.
  • Anonym (TS)

De studier jag sett har bara rört mammor som vaccinerats i tredje trimestern (nästan uteslutande iaf) och inget uppföljande på barnen senare. Det är ju för att man inte haft data på det eftersom vaccinerna kommit för användning så nyligen. Men det är ju precis det som får mig att känna att jag inte vågar, till skillnad mot hur jag upplevt det för alla andra vaccin jag nåconsin erbjudits. Tror jag är fullvaccinerad mot det mesta man kan vara det mot...

• Anonym (Jo)
    Anonym (Jojo) skrev 2021-05-18 10:54:07 följande:

Ok, jag blev vaccinerad i januari-februari och då skulle gravida inte bli det.Då har det nog gjorts studier på gravida och så kommit fram till att det inte är farligt. Rekommendationerna ändras ju hela tiden med nya uppgifter.

Enligt min bm är det mer att det hittills inte framkommit några dåliga bieffekter. Inte just att det bevisats ofarligt. Lite som Astras vaccin innan biverkningarna uppdagades, tänker jag. :/
  • Anonym (Jo)

Ts, jag känner samma. Efter två uteblivna missfall vågar jag definitivt inte ta ett vaccin som bara hunnit testas på gravida i, hur lång tid? Ett år? Klarar inte av att förlora en till graviditet, om det skulle gå illa. Möjligtvis att jag skulle kunna göra det i typ vecka 30.

• Anonym (Samma?)

Är du samma person som i den andra tråden kring en gravid som inte vet om hon vågar vaccinera sig?

Svar på tråden Skäms för att jag inte vågar vaccinera mig.