Skäms för att jag inte vågar vaccinera mig.
Har den senaste tiden, efter att ha läst här och läst kvällstidningarnas chattar, fått såna skuldkänslor för att jag inte törs vaccinera mig mot covid19 under graviditet. Jag vågar verkligen inte just nu innan det finns mer studier och tydligare rekommendationer.
Men känslan jag har är att jag riskerar mitt barn genom min rädsla att ta vaccinet som gravid. Att det säkert kommer födas tidigt nu, få problem och att jag inte ger det antikroppar första månaderna. Att jag är dålig och feg. Jag är också normalt så väldigt pro-vaccin, har aldrig tvekat för en vaccination i hela livet, innan nu, vilket gör att min oro nu är helt ny för mig. Men då har det alltid rört beprövade vaccin och bara mig själv.
Känner nu en press att jag borde ta vaccin för att inte bli ansedd som vaccinmotståndare och osolidarisk i en pandemi, vilket inte gör något enklare. Är också oroad för att komma till en förlossning ovaccinerad, om vården kommer se ned på mig där, och om jag kommer ses som en dålig förälder om mitt barn inte fått med sig antikroppar som spädbarn för att jag inte vaccinerat mig. Så det känns som trycket att jag borde vaccinera mig trots hur jag känner det för att också vara duktig och hjälpa till. (Duktig är nog fel uttryck. Men för att inte ses som en antivaxxer.)
Om jag någonsin blir gravid igen hoppas jag det inte är i en pandemi med den här typen av val, det är då ett som är säkert...