• morotskaka123

    stökiga föräldrar

    Hej!

    Jag fyller snart 18 och har märkt att jag mår ganska dåligt. Mina föräldrar har alltid varit stökiga av sig och haft ovanligt mycket prylar hemma vilket gör mig stressad och att jag aldrig riktigt kan slappna av i hemmet. 

    - Flera rum i vårt hus går inte att använda för att det fungerar som förvaringsutrymme för alla saker, så har det varit oberoende av var vi bott. 

    - Vi bor i ett större hus så det finns mer plats vilket gör att det inte är lika trångt som när vi bott mindre. Men trots det får inte sakerna plats i det rum i källaren som är tänkt för förvaring. Det finns överflödiga saker och möbler lite här och var, tex en lampa för mycket, flyttkartonger står kvar, garaget är helt överfyllt med lådor och olika verktyg och prylar så man knappt får plats med att ställa in cykeln.

    - De tar aldrig tag i att fixa sånt som behöver fixas (tex byta gammalt golv, sätta dit nya lister och trösklar, byta ut och köpa nytt av sånt som inte fungerar) de tar helt enkelt inte ansvar där det behövs utan ser bara till att det allra mest banala funkar (dusch, vatten, kylskåp, toalett) men annat som bör fixas för att man ska ha det bekvämt i huset tar de inte tag i.

    - Om något slutar fungera (ex en teve, köksmaskin, möbel, bilar) vägrar de slänga, utan låter den stå kvar eller flyttas till ett annat rum för att "de ska laga den senare". De tar emot gamla prylar av bekanta och släkt som kan vara "bra att ha" men som oftast aldrig används utan bara står och skräpar. 

    - Det är oftast inte direkt smutsigt eller ofräscht hemma, men jag kan knappt hjälpa till att städa osv eftersom det då krävs att flytta på massor av grejer som ligger i vägen för att tex dammsuga.

    - Om jag påpekar att något borde slängas blir de arga (i synnerhet min ena förälder). Om jag skulle slänga/sälja något utan deras tillstånd (som jag aldrig skulle få från första början) skulle de bli arga även om det jag slängde aldrig används eller är trasigt. 

    - De är överdrivet ekonomiska när det kommer till bekvämligheter, inredning och matvaror  trots att vi inte har brist på pengar över huvud taget. Jag menar inte att jag inte får mat eller blir mätt men att köpa tex juice eller en dyrare sort flingor är helt oacceptabelt om det inte typ är helg eller om vi har någon anledning att fira. 

    Jag vet att de har mycket att ta hand om som gör att hemmet inte blir prioriterat, därför känner jag inte att jag kan kräva av dem att ta tag i det som behövs. Men jag anser ändå att de borde ta ansvar nog att rensa och göra det möjligt att hålla rent eftersom de flera gånger sagt att jag borde ta mer ansvar, städa och hjälpa till. Jag gör så gott jag kan och försöker hjälpa till med disk, städning och tvätt men ibland är det helt enkelt för mycket och det kan ta flera timmar att städa till exempel köket för att det står så mycket saker framme som måste plockas bort först (vattenflaskor, tidningar, kläder på stolar, olika förpackningar, disk, verktyg, och div olika saker). Detta gör att den städning jag gör inte påverkar så mycket och det blir fort stökigt igen. 

    I ett års tid ska jag vara på utbytesår och då kommer jag slippa allt detta vilket är otroligt skönt. Jag är såklart jättetacksam att jag fått denna möjlighet av mina föräldrar, det är inget jag tar förgivet. Jag har jobbat ihop fickpengar själv men jag är otroligt tacksam för deras hjälp när det kommer till andra nödvändigheter och jag förstår att det är en möjlighet som inte alla har och som jag är oändligt tacksam för.

    Jag vill även säga att jag såklart vet att det finns större problem i världen och i andra familjer, jag vill inte påstå att jag är utsatt på något sätt, utan ville mest skriva av mig och kanske få lite hjälp och vägledning. 

  • Svar på tråden stökiga föräldrar
  • Redpilled

    Jag förstår dig någorlunda - har levt så i viss mån och lever ännu så. Närstående som samlar och/eller är ekonomiska. Det är vanligt mänskligt beteende och det är inte skönt när det blir så överdrivet som du beskriver (läs om hoarding på internet)

    Hade jag varit du så hade jag ordnat de ytor som du har påverkan på, ditt rum m m - töm det och inred det som du vill mer sparsmakat. Gör ingen stor sak av det nu, du är ungdom, ska ut i världen och om några år flyttar du ut.

    Du har annat att fokusera på nu som är roligare - utomlands, livet som ung vuxen med studenten och kanske vidare studier/jobb.

    Om di verkligen vill stötta dina päron bör du ta upp det milt. Överdrivet samlande tror jag är en sorts sjukdom? Inte ett tecken på omoral. Jobbigt

Svar på tråden stökiga föräldrar