Långt mellan besöken hos barnmoskan
Jag är gravid och mellan första och andra besöket hos barnmorskan är det över 4 månader, är detta normalt? Detta är i Stockholm.
Jag är halvsvensk och flyttade nyligen till Sverige så jag har inte så mycket erfarenhet av svensk vård.
Ungefär i vecka 8 var jag på första besöket hos barnmorskan och det var för två månader sedan, nästa besök är om två månader då är jag i vecka 26-27.
Allltså tror jag, jag har inte fått nån information om vilken vecka jag är i.
Barnmorskan verkade också tycka att det var konstigt att jag hörde av mig och kom dig så tidigt, så jag fick sitta där och skämmas och komma med en förklaring till varför jag kom så tidigt i graviditeten.
Dessutom har jag stort problem med illamående och kräkningar, barnmorskan viftade bort det och jag fick ingen medicin. Jag har ett äldre barn som är född i England där vi bodde förut. Där fick jag medicin utskriven och jag låg även på sjukhus. Barnmorskan vet om att jag inte har nån erfarenhet av svensk vård och inte har kontakter med vården och inte riktigt vet vart jag annars ska vända mig.
Så min fråga är alltså är det normalt med så få besök och så sällan? Hur gör man med jobbet? Jag kan ju inte säga nåt till jobbet innan jag fått nåt sorts "bevis" /undersökning som säger att jag är gravid.
Hos barnmorskan vägde hon mig inte heller utan jag skulle gissa hur mycket jag väger (jag har ej våg) kändes också väldigt konstigt.
Har det gått till på liknande sätt för er hos barnmorskan? Jag känner mig väldigt orolig och förvirrad.