• Anonym (Långt?)

Långt mellan besöken hos barnmoskan

Jag är gravid och mellan första och andra besöket hos barnmorskan är det över 4 månader, är detta normalt? Detta är i Stockholm.

Jag är halvsvensk och flyttade nyligen till Sverige så jag har inte så mycket erfarenhet av svensk vård.

Ungefär i vecka 8 var jag på första besöket hos barnmorskan och det var för två månader sedan, nästa besök är om två månader då är jag i vecka 26-27.
    Allltså tror jag, jag har inte fått nån information om vilken vecka jag är i.

Barnmorskan verkade också tycka att det var konstigt att jag hörde av mig och kom dig så tidigt, så jag fick sitta där och skämmas och komma med en förklaring till varför jag kom så tidigt i graviditeten.
    Dessutom har jag stort problem med illamående och kräkningar, barnmorskan viftade bort det och jag fick ingen medicin. Jag har ett äldre barn som är född i England där vi bodde förut. Där fick jag medicin utskriven och jag låg även på sjukhus. Barnmorskan vet om att jag inte har nån erfarenhet av svensk vård och inte har kontakter med vården och inte riktigt vet vart jag annars ska vända mig.

Så min fråga är alltså är det normalt med så få besök och så sällan? Hur gör man med jobbet? Jag kan ju inte säga nåt till jobbet innan jag fått nåt sorts "bevis" /undersökning som säger att jag är gravid.
    Hos barnmorskan vägde hon mig inte heller utan jag skulle gissa hur mycket jag väger (jag har ej våg) kändes också väldigt konstigt.

Har det gått till på liknande sätt för er hos barnmorskan? Jag känner mig väldigt orolig och förvirrad.

• Svar på tråden Långt mellan besöken hos barnmoskan
  • Hunny B

Det låter lite. Jag är gravid i v. 39 och var på första besöket i v. 9, andra i v. 16, tredje i v. 21, fjärde i v. 26 Däremellan gjorde jag KUB i v. 14 och RUL i v. 21. Du har väl fått tid för rutinultraljud i alla fall? På besöket i v. 21 fick jag ett moderskapsintyg av barnmorskan, man brukar få det efter RUL, som man sen skickar till försäkringskassan.

• syntharen

Ja efter inskrivning dröjer det oftast till v 25 eller där omkring tills man träffar sin barnmorska igen. Men du ska ju ha tid till olika ultraljud, t.ex rutinultraljud runt v 20 och ev kub/nipt runt v 12. Men sedan har du alltid rätt att få träffa din barnmorska om du känner dig orolig över nåt. T.ex med ditt illamående. Du ska också få träffa en läkare om du behöver mediciner för illamåendet. Nåt bevis får du för att du är gravid får du efter rutinultraljudet.

• Anonym (Märkligt)

Det låter väldigt märkligt. Bor du på en väldigt liten ort eller kan du byta mvc?

Vet inte ålder på dig osv, men du borde ju erbjudits kub runt v 13, moderskapsintyg runt v 20(?) och fler besök överhuvudtaget. Man kollar ju järnvärden, blodtryck och allt möjligt. Och jag hoppas att du fått åtminstone rutinultraljud? Låter nästan som ett fall för anmälan...

Svar på tråden Långt mellan besöken hos barnmoskan