• Kvinna1989

    Jysk, hur svårt kan de va?!

    Asså, någon annan som kan berätta sina erfarenheter av Jysk online butik?

    1. Vi beställde en soffa i Mars, och vi valde Jysk för att det var (eller skulle vara) kortast leveranstid och då var de 2 veckor som va lovat.

    2. Nästa dag efter att vi har beställt informerar dom på deras hemsida att leveranstiden är 6-8 veckor, fine tänkte jag i dessa tider, kan väll försöka leva med de.

    3. När vi tillslut får soffan, som kommer i 4 kartonger så är 1 av dom helt trasig, ser ut att va sönder riven. Tyget har rivit sig och de kommer "trä smulor" . Så de blir reklamation!

    4. Då säger dom att de tar 4 (FYRA?!) veckor för oss att få hem en ny hel del, men "bara två veckor" om VI betalar och hyr släp för att hämta i butik. Nej, glöm de , vi har betalt för hemleverans så butik får isåfall köra hem. Ja okej, dom går med på de tillslut men säger att "detta blir väldigt dyrt för oss" jaha och? Inte vi som gjort fel.

    5. Vi skulle få hem den på en fredag, men nej ingen kommer vi ringer och tydligen var de problem med komunikationen för butiken visste tydligen inte att kundtjänsten lovat oss detta, så ja.. vi kommer överens om att dom kommer på nästa måndag , ok.

    6. Dom kommer MEN med heeeelt fel del av soffan, asså är de sant?!?! Hur är de möjligt när vi skickat både bilder via mail och pratat i telefon med kundtjänsten och ändå beställer tjejen FEL del.

    7. Då pratar chauffören med butiks chefen i telefon som inte kan annat än beklaga, och säger att hon kontaktar kundtjänsten och dom får såklart skicka en ny och rätt!

    8. Idag Tisdag ringer dom ifrån kundtjänsten och säger att vi måste BETALA för hemleveransen för att få hem en ny , hel och rätt del. Vadå betala, när dom på kundtjänsten gjort fel?!?! Hon säger "kunden har alltid lite ansvar också och detta har blivit väldigt dyrt för Jysk med leveransserna"

    Asså va? Vi som kunder har ju inte gjort fel, utan kundtjänsten så varför ska vi behöva betala extra för de, vad är de vi inte förstår kan någon berätta de för mig?

    Efter tjat hit å dit så säger hon okej, ni kan få leveransen lite billigare för 250 kr. Okej, jag orkar inte vill bara ha en soffa eftersom vi vart utan soffa nu 2 månader. Då frågar jag "kan ni garantera då att vi får rätt del och en hel denna gången" då svarar hon "nää tyvärr, vi kan aldrig lova något" okej?

    Är gravid på köpet och tål inte stress just nu, hur kan de va så svårt att få hem en jäkla soffa? :'( kommer vi någonsin få klart hemmet innan bebisen :(

    Tack om någon orkade läsa, är helt slut, ont i magen av detta och ovisshet.. tacksam för komentarer..

  • Svar på tråden Jysk, hur svårt kan de va?!
  • Anonym (Möbelnisse)

    Går det att lämna tillbaka hela soffan och får pengarna tillbaka? Hade valt det som första alternativ som tack för deras urusla service och dåliga bemötande.

    Alternativt om ni vill ha just den soffan. Be att få prata med högsta chefen. Håll dej lugn och saklig och berätta vad som hänt och hur du blivit bemött av jyskpersonalen. Berätta att det kostat dej i tid och pengar för att ta ledigt när leveranserna inte kommit som utlovat och fel och trasiga saker levererats. Säg att du förstår att saker kan gå sönder i hanteringen när det skickas men att du förväntar dej att bli kompenserad för detta. Säg att det förslag som du fick i sista rundan är absolut inget du accepterar och ser det som ett grovt övertramp. Säg också att du vill ha klarhet i hur det här ska lösas utan att behöva drabbas av mer oförskämdheter och kostnader för din del.

    Är chefen lika otrevlig så finns det alltid en högre chef du kan be att få bli kontaktad av. Och sist men inte minst. En sån här historia älska Aftonbladet att göra rubriker av.

  • Anonym (Jysk)

    Visste ni inte innan hur kassa Jysk är? Samma sak med deras möbler, under all kritik. Finns inte så mycket att göra nu tyvärr, bara att vänta.

  • Anonym (Voine)

    Det här är så typiskt... Uttrycket i nöden prövas vännen passar så bra in på affärer också. Nästa allt man handlar funkar men man upptäcker hur bra eller dåligt det funkar när något skiter sig.

  • Kvinna1989
    Anonym (Möbelnisse) skrev 2021-05-18 17:32:43 följande:

    Går det att lämna tillbaka hela soffan och får pengarna tillbaka? Hade valt det som första alternativ som tack för deras urusla service och dåliga bemötande.

    Alternativt om ni vill ha just den soffan. Be att få prata med högsta chefen. Håll dej lugn och saklig och berätta vad som hänt och hur du blivit bemött av jyskpersonalen. Berätta att det kostat dej i tid och pengar för att ta ledigt när leveranserna inte kommit som utlovat och fel och trasiga saker levererats. Säg att du förstår att saker kan gå sönder i hanteringen när det skickas men att du förväntar dej att bli kompenserad för detta. Säg att det förslag som du fick i sista rundan är absolut inget du accepterar och ser det som ett grovt övertramp. Säg också att du vill ha klarhet i hur det här ska lösas utan att behöva drabbas av mer oförskämdheter och kostnader för din del.

    Är chefen lika otrevlig så finns det alltid en högre chef du kan be att få bli kontaktad av. Och sist men inte minst. En sån här historia älska Aftonbladet att göra rubriker av.


    Tack för svar! :)

    Vi diskuterade faktiskt detta idag att kanske det ända rätta är att lämna tillbaka skiten och få tillbaka pengarna. Den högsta chefen är tydligen på semester och kommer tillbaka om ca 1 vecka, butikschefen tyckte också att vi egentligen borde ta detta med henne.

    Angående soffan, de behöver inte va just den men vi vill ha en "U formad" och inte för mjuk och hellst mörk grå. Har vart jätte svårt att hitta en som man få levererat "snabbt" ,på andra ställen va leveranstiden upp till 8-12 veckor, sjukt ju.. Jysk skulle ju va snabba ,men nej.. :/
  • Kvinna1989
    Anonym (Jysk) skrev 2021-05-18 17:44:08 följande:

    Visste ni inte innan hur kassa Jysk är? Samma sak med deras möbler, under all kritik. Finns inte så mycket att göra nu tyvärr, bara att vänta.


    Faktiskt inte, aldrig köpt möbler från Jysk tidigare men nu vet vi! ;)
  • Anonym (Jadj)
    Anonym (Jysk) skrev 2021-05-18 17:44:08 följande:

    Visste ni inte innan hur kassa Jysk är? Samma sak med deras möbler, under all kritik. Finns inte så mycket att göra nu tyvärr, bara att vänta.


    Kan säga precis detsamma om mio. Totalt värdelösa.

    Tacka vet jag ikea... alternativt så får man köpa väldigt dyra möbler i någon annan butik
  • Anonym (FYI)

    Nänänä, ni ska inte betala 250:- i frakt alls!! Kontakta konsumentrådgivaren i er kommun, det är DE som ska betala när DE skickar fel jävla grejer. Om du inte orkar ta diskussionen får din partner ta det istället.

  • Anonym (FYI)

    Har förresten en egen historia. Morsan beställde hem några saker, när det kom så var det ett madrassöverdrag eller nåt som var i fel storlek. Ringer kundtjänst och får det mopsiga svaret att "hade du gjort rätt från början så hade det här aldrig hänt!". Ska ju inte tro att det blev mer handlat där.

    Har en polare som köpte små skåp som man sätter upp på väggen i köket typ, helt sneda och vinda, så klart. Det var ett bra tag sen nu, på den tiden var ALLA deras möbler helt åt h.... 

  • Jag är bara jag

    Fullt i klass med MediaMarkt alltså. Där handlar inte vi nåt mer för kundbemötandet och servicen var lika usel där. Jag tycker det är ett fenomen lite varstans jag...

  • Kvinna1989
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-18 18:29:04 följande:

    Nänänä, ni ska inte betala 250:- i frakt alls!! Kontakta konsumentrådgivaren i er kommun, det är DE som ska betala när DE skickar fel jävla grejer. Om du inte orkar ta diskussionen får din partner ta det istället.


    Jag håller med. Visst summan är inte stor, men ändå vi har ju inte gjort fel.. Hade jag fått soffan direkt för 250 kr hade jag till å med kanske nöjt mig med de, men av någon konstig anledning måste vi vänta flera veckor, förstår inte.. lagret ligget ju i Nässjö i Sverige så förstår inte vad som är problemet? Dock sa en vän att dom söker över 70 st medarbetare till lagret så kanske folk som sagt upp sig eller är sjuka bara...

    Jag har fått ta diskussionerna hittils, min sambo säger att han är så dålig på sånt här men jag tycker kanske de vore bättre med en mans röst? Kanske skulle funka bättre, vet inte..
  • Anonym (Voine)
    Jag är bara jag skrev 2021-05-18 19:23:46 följande:

    Fullt i klass med MediaMarkt alltså. Där handlar inte vi nåt mer för kundbemötandet och servicen var lika usel där. Jag tycker det är ett fenomen lite varstans jag...


    Det blir lätt så här när man blir för stor. Lite "gnäll" från någon promille av kunderna försvinner i det stora hela. Sopas dessutom bort när man har stora reor lite då och då.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Voine) skrev 2021-05-18 21:04:28 följande:
    Det blir lätt så här när man blir för stor. Lite "gnäll" från någon promille av kunderna försvinner i det stora hela. Sopas dessutom bort när man har stora reor lite då och då.
    Av det skälet försöker vi köpa från de mindre företagen istället. De har inte råd att göra bort sig.
  • Anonym (FYI)
    Kvinna1989 skrev 2021-05-18 20:55:46 följande:
    Jag håller med. Visst summan är inte stor, men ändå vi har ju inte gjort fel.. Hade jag fått soffan direkt för 250 kr hade jag till å med kanske nöjt mig med de, men av någon konstig anledning måste vi vänta flera veckor, förstår inte.. lagret ligget ju i Nässjö i Sverige så förstår inte vad som är problemet? Dock sa en vän att dom söker över 70 st medarbetare till lagret så kanske folk som sagt upp sig eller är sjuka bara...

    Jag har fått ta diskussionerna hittils, min sambo säger att han är så dålig på sånt här men jag tycker kanske de vore bättre med en mans röst? Kanske skulle funka bättre, vet inte..
    Ja men precis, det är mer en principsak att man inte ska behöva betala extra för en tjänst man redan betalat. Deras misstag, de betalar. "Åh, det kostar företaget så mycket - buhuuu!", precis som att det gör nån som helst skillnad för de anställda... Att hålla på som de gör nu kostar dem däremot ett rykte, som inte var så bra till att börja med ens. Även om de har brist på arbetare och det kan vara si och så med kollen från lagret så är det inte ert problem. Skicka karln du, han får börja träna sig på att ta såna där situationer också så det inte bara är du som ska behöva sköta sånt.

    Har ett exempel till kom jag på nu. Vi skulle köpa täcken, skickade partnern, känner på täcket innan vi ens tagit ut det riktigt ur förpackningen att det blir på tok för tjockt och går tillbaka. De gör inte återköp på täcken och kuddar!! Det finns ingen info om detta på kvittot eller i affären, ändå tjafsade de på ett bra tag om att det var hygienvaror och därför kunde de inte göra det, trots att jag förklarade situationen att vi inte ens lagt det på sängen men nej, de tjurade. Vi hade ju öppnat förpackningen. Jaha, sa jag och öppnade raskt en framför dem (de där med dragkedjor alltså) och tog i täckte som fanns inuti - nu kan ni inte sälja det här täcket heller då, för jag har ju tagit i det så nu är det lika förstört som det vi köpte. De fattade inte poängen och menade att det inte var samma sak, fast det var exakt samma sak.... Efter mååååånga om och men (och en kassörska som inte riktigt hängde med då hon inte var delaktig i diskussionen) fick jag pengarna tillbaka, fast det enda de egentligen tänkte sträcka sig till var ett tillgodokvitto (som att man nånsin mer vill köpa nåt där!).
  • Anonym (Voine)
    Jag är bara jag skrev 2021-05-18 21:19:37 följande:

    Av det skälet försöker vi köpa från de mindre företagen istället. De har inte råd att göra bort sig.


    Jo och oftast så mycket bättre service och kunskap om det de säljer
  • Anonym (Jag)

    Jag tycker att du ska säga att ni inte längre vill ha soffan och vill ha pengarna tillbaka.

    Be att få tala med chefen och hota med att kontakta högsta chefen om det blir invändningar. Naturligtvis ska de stå för hemleverans, dels med tanke på att ni redan betalt den + att det har blivit så mycket fel nu att det vore det minsta de kunde göra!

    Du har redan varit för tolerant. Stå på dig!

  • Anonym (FYI)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-18 21:19:45 följande:
    Har ett exempel till kom jag på nu. Vi skulle köpa täcken, skickade partnern, känner på täcket innan vi ens tagit ut det riktigt ur förpackningen att det blir på tok för tjockt och går tillbaka. De gör inte återköp på täcken och kuddar!! Det finns ingen info om detta på kvittot eller i affären, ändå tjafsade de på ett bra tag om att det var hygienvaror och därför kunde de inte göra det, trots att jag förklarade situationen att vi inte ens lagt det på sängen men nej, de tjurade. Vi hade ju öppnat förpackningen. Jaha, sa jag och öppnade raskt en framför dem (de där med dragkedjor alltså) och tog i täckte som fanns inuti - nu kan ni inte sälja det här täcket heller då, för jag har ju tagit i det så nu är det lika förstört som det vi köpte. De fattade inte poängen och menade att det inte var samma sak, fast det var exakt samma sak.... Efter mååååånga om och men (och en kassörska som inte riktigt hängde med då hon inte var delaktig i diskussionen) fick jag pengarna tillbaka, fast det enda de egentligen tänkte sträcka sig till var ett tillgodokvitto (som att man nånsin mer vill köpa nåt där!).
    PS - De menade alltså att täcket var osäljbart eftersom vi öppnat förpackningen öht och tagit i täcket.......
Svar på tråden Jysk, hur svårt kan de va?!