• Anonym (Liv)

    Chefen trakasserar mig när jag är hemma och är sjuk

    Hej,
    jag vet inte var jag ska ta mig till. Det har varit mycket vabb och sjukdagar den här året. Men nu har jag drabbats av Koronaviruset också och kämpat för livet i två veckor med 40 graders feber. Det är lite bättre nu, men ligger som en död fisk och kippar efter andan varje dag. Min chef skickar långa sms varje dag med listor på allt som jag skulle göra och kräver nästan att jag ska börja jobba hemifrån.
     Jag är mest glad över att överleva varje dag och vet inte hur jag ska få stopp på honom.

  • Svar på tråden Chefen trakasserar mig när jag är hemma och är sjuk
  • BuoBä

    Finns det en HR-avdelning, eller en chef över chefen som du kan kontakta med ett kort och sakligt mail om att din chef inte beter sig OK?

  • Mimosa86

    1. Radera smsen. Läs dem inte. Du är sjuk.

    2. Komma med sjukvården så du har ett korrekt sjukintyg. Knorrar chefen så hänvisar du till intyget bara.

  • Anonym (Liv)
    BuoBä skrev 2021-05-19 10:17:56 följande:

    Finns det en HR-avdelning, eller en chef över chefen som du kan kontakta med ett kort och sakligt mail om att din chef inte beter sig OK?


    Vi har redan varit där förra året när han betedde sig likadant. Det var några meningslösa möten on-line med dem.
  • Anonym (Liv)
    BuoBä skrev 2021-05-19 10:17:56 följande:

    Finns det en HR-avdelning, eller en chef över chefen som du kan kontakta med ett kort och sakligt mail om att din chef inte beter sig OK?


    Vi har redan varit där förra året när han betedde sig likadant. Det var några meningslösa möten on-line med dem.
  • BuoBä
    Anonym (Liv) skrev 2021-05-19 10:23:30 följande:

    Vi har redan varit där förra året när han betedde sig likadant. Det var några meningslösa möten on-line med dem.


    Suck! Ja då är det inte mycket hjälp att få där låter det som.

    Men det borde innebära att chefen egentligen vet att beteendet är fel, så då skulle jag bara ignorera. Eventuellt skicka _ett_ meddelande "Jag är fortfarande sjuk och sjukskriven tom XX." och sen inget mer förrän du är frisk igen.
  • Jonnynilsson
    Anonym (Liv) skrev 2021-05-19 10:11:53 följande:

    Hej,
    jag vet inte var jag ska ta mig till. Det har varit mycket vabb och sjukdagar den här året. Men nu har jag drabbats av Koronaviruset också och kämpat för livet i två veckor med 40 graders feber. Det är lite bättre nu, men ligger som en död fisk och kippar efter andan varje dag. Min chef skickar långa sms varje dag med listor på allt som jag skulle göra och kräver nästan att jag ska börja jobba hemifrån.
     Jag är mest glad över att överleva varje dag och vet inte hur jag ska få stopp på honom.


    Jag tycker du skall överväga att se dig om efter en annan arbetsgivare så snart du tillfrisknat. Det du beskriver är inte ok alls.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Liv) skrev 2021-05-19 10:23:14 följande:
    Vi har redan varit där förra året när han betedde sig likadant. Det var några meningslösa möten on-line med dem.
    Jättebra förslag från Jonny där! Ts, är du med i facket så är det läge att kontakta dem när du mår bättra, spara alla sms för det är dina bevis på hur chefen beter sig!
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-05-19 11:11:31 följande:
    Jättebra förslag från Jonny där! Ts, är du med i facket så är det läge att kontakta dem när du mår bättra, spara alla sms för det är dina bevis på hur chefen beter sig!
    Oj! Jag menade förslaget från Buobä :D Men Jonny har också rätt.
  • LFF
    Mimosa86 skrev 2021-05-19 10:20:40 följande:

    1. Radera smsen. Läs dem inte. Du är sjuk.

    2. Komma med sjukvården så du har ett korrekt sjukintyg. Knorrar chefen så hänvisar du till intyget bara.


    Inte radera. Spara och visa för chefens chef etc när TS är i skick för det. Så beter man sig inte, som TS chef gör!
  • LFF
    Anonym (Liv) skrev 2021-05-19 10:11:53 följande:

    Hej,
    jag vet inte var jag ska ta mig till. Det har varit mycket vabb och sjukdagar den här året. Men nu har jag drabbats av Koronaviruset också och kämpat för livet i två veckor med 40 graders feber. Det är lite bättre nu, men ligger som en död fisk och kippar efter andan varje dag. Min chef skickar långa sms varje dag med listor på allt som jag skulle göra och kräver nästan att jag ska börja jobba hemifrån.
     Jag är mest glad över att överleva varje dag och vet inte hur jag ska få stopp på honom.


    Ta en skärmdump på meddelandena och skicka till chefens chef och HR. Är du med i facket, involvera även dem (har ni någon lokal klubb så är de en bra början). Radera absolut INTE meddelandena från chefen.

    Och se dig om efter ett annat jobb så snart du orkar!
Svar på tråden Chefen trakasserar mig när jag är hemma och är sjuk