• Wed 19 May 2021 11:15
    2855 visningar
    6 svar
    6
    2855

    Tand luktar illa, tips!!

    Det är så här att jag har fått tid om två månader att operera bort en visdomstand. Det har bildats en ficka i tandköttet och det är omöjligt att få rent, inte ens tandläkaren kunde göra rent där så tanden måste bort. Detta resulterar i en riktigt äcklig lukt från tandköttsfickan. Skulle närmast beskriva lukten som bajslukt. Enligt tandläkaren är den där doften typisk när det blir ställen i munnen där bakterier kan börja härja och där matrester fastnar. 

    Jag står inte ut med att lukta såhär ur munnen i två månader till. Det spelar ingen roll att jag borstar tänderna, borstar på tandköttsfickan med en mellanrumsborste, har tandtråd och munskölj. Lukten försvinner inte eftersom källan till odören alltid är kvar. Håller på att dejta en kille som jag är väldigt intresserad av och jag vill inte träffa honom när det luktar så vidrigt ur munnen. 

    Är det någon som har tips på hur jag kan göra för att få bättre andedräkt tills jag får ta bort tanden? Nån som haft samma problem?

  • Svar på tråden Tand luktar illa, tips!!
  • AnnaZL
    Wed 19 May 2021 11:19
    #1

    Har du provat rengöring som sprutar vatten? Funkar för folk jag känner (vet inte om just detta märke är bra, men den principen):
    www.kronansapotek.se/Ekulf-Powerflosser-Cordless/p/779699/&gclsrc=aw.ds

  • Anonym (Eja)
    Wed 19 May 2021 11:58
    #2

    Prova corsodyl tandltäm eller munskölj. Det är bakteriedödande.

  • Anonym (G)
    Wed 19 May 2021 12:42
    #3
    -1 +1

    Manuka honung är naturligt effektivt bakteriedödande. Finns i sårsalvor osv tom. Drick te med den honungen i. 

  • Anonym (Ninni­)
    Wed 19 May 2021 12:44
    #4
    +1

    När jag hade samma problem så rekommenderade min tandläkare corsodyl munskölj och en sån tandborste med minihuvud (som man kan skruva av och skruva fast ett nytt när det är för slitet). Då ska man hälla upp lite munskölj i ett litet glass eller dylikt, doppa tandborsten och borsta och dutta på tanden så stråna kommer med runt och upprepa några gånger morgon och kväll efter den vanliga tandborstningen.

    Det fungerade för mig (men det var 15 år sedan nu). Jag fick senare problem med resterande 3 visdomständer och fick operera bort dem efterhand som de kom upp och skapade problem. Så jag fick använda metoden ovan varje gång jag fick problem.

  • Thu 20 May 2021 10:48
    #5

    Tack för era tips! Köpte corsodyl munskölj och en liten tandborste idag och doppade borsten i corsodyl och gnuggade mot tandköttsfickan. Det känns lovande än så länge!! Jättebra tips.

  • Anonym (glapp­käft)
    Thu 20 May 2021 18:25
    #6

    Jepp, corsodyl is da shit!

Svar på tråden Tand luktar illa, tips!!