• Mammassmå

    Limma gardinskenor i taket

    Finns det någon här som provat det? Tänkte med tex glabete eller annat lim som klarar många kilo.

    Vi kan inte borra i taket här, men vill ha gardinerna från taket.

  • Svar på tråden Limma gardinskenor i taket
  • 100wfs

    Spontant låter det som en sjukt dålig idé. Om ni inte får borra i taket så lär ni inte heller få limma grejer i taket. Och ett lim som kan hålla gardinskenor på plats (om det ens finns ett sånt) lär orsaka större skada på taket än vad några skruvar med plugg kan. 

    Jag får inte heller borra i taket men det problemet var enkelt löst genom att sätta gardinskenorna i väggen högst upp närmast taket. Finns gardinskenor (alltså inte vanliga stänger, utan skenor) med väggfästen. 

  • Mammassmå
    100wfs skrev 2021-05-19 14:02:03 följande:

    Spontant låter det som en sjukt dålig idé. Om ni inte får borra i taket så lär ni inte heller få limma grejer i taket. Och ett lim som kan hålla gardinskenor på plats (om det ens finns ett sånt) lär orsaka större skada på taket än vad några skruvar med plugg kan. 

    Jag får inte heller borra i taket men det problemet var enkelt löst genom att sätta gardinskenorna i väggen högst upp närmast taket. Finns gardinskenor (alltså inte vanliga stänger, utan skenor) med väggfästen. 


    Det är vårt hus så vi får göra vad vi vill, men det ligger vattenledningar där så vi vågar inte chansa.
  • Gameofthrones
    Mammassmå skrev 2021-05-19 14:18:30 följande:

    Det är vårt hus så vi får göra vad vi vill, men det ligger vattenledningar där så vi vågar inte chansa.


    Varför är du hör då och frågar om råd, dit hus gör vad du vill. Enligt dig ditt hus då har man väl ritningar? Eller så hittar man det på rätt hemsida.

    Limma på taket ni och förstör ännu mer. Det kanske håller.

    Jag skulle borra sätta in plugg gardinstång med gardin.
  • Gameofthrones
    Mammassmå skrev 2021-05-19 14:18:30 följande:

    Det är vårt hus så vi får göra vad vi vill, men det ligger vattenledningar där så vi vågar inte chansa.


    Varför är du hör då och frågar om råd, dit hus gör vad du vill. Enligt dig ditt hus då har man väl ritningar? Eller så hittar man det på rätt hemsida.

    Limma på taket ni och förstör ännu mer. Det kanske håller.

    Jag skulle borra sätta in plugg gardinstång med gardin.
  • BuoBä

    Limmet håller säkert, men är taket målat eller putsat så lossnar färgen/putsen och allt rasar ner. Vi har testat, med såna tunna kanaler man drar lampsladdar i, det vill säga nästan ingen vikt. Det blev fina färglösa fläckar i taket...

    Ska gardinerna sitta vid ett fönster så finns det olika lösningar för att skruva skenor upp mot taket, fast i väggen. Kolla hos en riktig gardinaffär.

  • Mammassmå
    Gameofthrones skrev 2021-05-19 14:38:59 följande:

    Varför är du hör då och frågar om råd, dit hus gör vad du vill. Enligt dig ditt hus då har man väl ritningar? Eller så hittar man det på rätt hemsida.

    Limma på taket ni och förstör ännu mer. Det kanske håller.

    Jag skulle borra sätta in plugg gardinstång med gardin.


    Ehh... Jag frågar om råd för att höra om någon testat det? Bara för att det är mitt hus betyder väl inte det att jag vill riskera vattenskador?
  • Mammassmå
    BuoBä skrev 2021-05-19 15:32:09 följande:

    Limmet håller säkert, men är taket målat eller putsat så lossnar färgen/putsen och allt rasar ner. Vi har testat, med såna tunna kanaler man drar lampsladdar i, det vill säga nästan ingen vikt. Det blev fina färglösa fläckar i taket...

    Ska gardinerna sitta vid ett fönster så finns det olika lösningar för att skruva skenor upp mot taket, fast i väggen. Kolla hos en riktig gardinaffär.


    Hmm, det är sant. Får undersöka det.

    Visste inte att det fanns skenor att fästa i väggen, det får det nog bli då.
  • Noname00

    Hur gick det med detta?
    Har ni trä eller betong?
    Att fästa med plugg ska inte samma några vattenrör då pluggen är 2-3cm korta och man använder 5mm längre skruv, kommer man åt ett vattenrör så har ni centimetertjocka tak vilket det troligtvis inte är.

    Var ska ni fästa dem, intill väggen?

  • Mortiscia80
    Mammassmå skrev 2021-05-19 13:58:17 följande:

    Finns det någon här som provat det? Tänkte med tex glabete eller annat lim som klarar många kilo.

    Vi kan inte borra i taket här, men vill ha gardinerna från taket.


    Det kommer aldrig att hålla. Sätt skenorna på väggen som vanligt och se till att ha gardiner med kanaler och bred topp så att det räcker upp till taket.
  • Noname00
    Mortiscia80 skrev 2021-07-09 21:35:57 följande:
    Det kommer aldrig att hålla. Sätt skenorna på väggen som vanligt och se till att ha gardiner med kanaler och bred topp så att det räcker upp till taket.
    Det håller aldeles utmärkt med rätt lim problemet är att man får inte bort det sedan utan att skada taket.
  • Themis

    Limmet håller nog men ytskiktet gör det vanligtvis inte.

    I så fall måste ni nog ha rå betong i taket eller nåt.

    Men målarfärg funkar liksom inte att limma i och även puts kan vara tveksamt.


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
Svar på tråden Limma gardinskenor i taket