• Bautatron

    Välja bort barnmorska

    Hej. I januari 2020 så födde jag vår son, och under den förlossningen blev jag otroligt irriterad på barnmorskan som skulle bistå oss. Hon tog sig friheter och skrattade åt mina rädslor. Hon sa även när jag rättade till min sambos tryck med kall handduk i pannan ?lilla mamma vet vad hon vill?. När min sons huvud började synas sa hon ?håret är lockigt!? Och ruskade honom i håret. Medan han fortfarande var helt i mig. Hon försökte övertala mig till EDA fast jag bestämt sagt nej och skrivit i förlossningsbrevet att det inte var något jag ville ha. Jag blev nekad att föda på knä. Hon sa att jag inte var bra på att hantera smärtan. Min förlossning började vid 17 och var slut vid 21, vilket är snabbt för en förstagångsföderska, och jag tycker tyder på att jag visst kunde hantera smärtan. Men hon gav mig dåligt självförtroende och jag mådde dåligt och kände att jag hade gjort en dålig insats efter förlossningen. Jag grät när jag tänkte på vad dåligt jag hade presterat. Även fast jag inte fått någon smärtlindring, och fött ett helt ostressat friskt barn. I efterhand tror jag det helt beror på allt hon sa. Jag kände att jag kunde hantera smärtan, men blev arg och stressad då hon skulle blanda sig in och säga att jag andades fel och stod fel. Tvingade mig att ligga under krystfasen..

    Nu till min fundering. Jag väntar barn i början av augusti och vill absolut inte ha den här kvinnan i närheten av min förlossningssal. Har någon av er skrivit i förlossningsbrev att ni inte vill ha någon särskild barnmorska? Eller undersköterska eller så?

  • Svar på tråden Välja bort barnmorska
  • Pimpinellan
    Jag bytte tom sjukhus av rädsla för att stöta ihop med idioterna jag hade vid min första förlossning. Tusen gånger bättre bemötande fick jag!
  • Bautatron

    Vi har bara ett sjukhus på min ort, så därför måste jag på nåt vis förmedla att jag inte vill ha samma bm

  • Lilant

    Det ända hon gjorde fel va att ruska honom i håret och vara nedlåtande. Vet inte hur en förlossning som är snabb visar att du är bra på att hantera smärta kan tala om att man inte hanterar smärtan speciellt bra när de går fort ta det från en som födde på en timme bara.. låg å skrek art jag ville bli sövd allt kom ju på en gång. Jag skulle bara upp å kissa och när jag ställde mig upp så startade allt. Men vill du veta en sak? Hon såg förmodligen tendenser till att du skulle spricka i anus och de va därför du va tvungen att ligga ner då att föda på knä ökar risken för den typen av skada och dom gör allt dom kan för att undervika sånt :)

  • Aryzza
    Lilant skrev 2021-05-20 09:00:35 följande:

    Det ända hon gjorde fel va att ruska honom i håret och vara nedlåtande. Vet inte hur en förlossning som är snabb visar att du är bra på att hantera smärta kan tala om att man inte hanterar smärtan speciellt bra när de går fort ta det från en som födde på en timme bara.. låg å skrek art jag ville bli sövd allt kom ju på en gång. Jag skulle bara upp å kissa och när jag ställde mig upp så startade allt. Men vill du veta en sak? Hon såg förmodligen tendenser till att du skulle spricka i anus och de va därför du va tvungen att ligga ner då att föda på knä ökar risken för den typen av skada och dom gör allt dom kan för att undervika sånt :)


    Men på allvar kan du Lilant sluta sprida ditt dravel i alla trådar? Nedvärdera inte TS upplevelse! Det är dessutom inte sant att det är högre risk att spricka vid knästående, tvärtom är det mindre risk.

    Ts jag hade absolut skrivit i mitt brev att jag inte ville ha den barnmorskan och kommer hon i närheten så får din man kasta ut henne. Men har rätt att välja vårdpersonal.
  • MoiA

    Förstår att du inte vill ha samma BM igen. Jag har ingen erfarenhet själv men tänker det kanske är lite sent om infon framkommer i förlossningsbrevet enbart (tänk så är det hon som tar emot). Kanske fråga din barnmorska hur hon tror det är bäst att göra? Kan nog vara en bra idee när ni ringer in att nämna "Vi hade en dålig upplevelse med X och önskar därför en annan BM"

Svar på tråden Välja bort barnmorska