• Anonym (TS)

Avundsjuka kvinnor

Jag är en tjej strax över 30 som titt som tätt upplever att folk är avundsjuka på mig. Jag tycker det är så jobbigt och det ger mig dåligt samvete! Jag brukar därför förminska mig själv lite och verkligen försöka dämpa ner mig. Följer jantelagen väldigt mycket kan man säga, tar inte åt mig äran för saker jag gjort, vill absolut inte framstå som att jag skryter osv. Nu inser jag att det kanske stör folk ännu mer... Utåt sett tror väl folk att jag är något att vara avundsjuk på. Om jag inte ska förminska mig utan bara ärlig: Jag är ofta glad, snäll och socialt kompetent. Jag ser bra ut för min ålder. Jag har hus, familj, bra jobb, vänner, intressen... Jag verkar lycklig, Men självklart har jag gått igenom massor av jobbiga saker, som alla andra! Jag brukar vara öppen med det också. Men det är ändå något hos mig som vissa människor stör sig på... Alltid andra tjejer. Män brukar jag komma bra överens med och ha roligt ihop med. Jag känner ofta att jag kan vara avslappnad och mig själv med tex manliga kollegor. Jag är inte alls rädd för att de ska tycka att jag skryter eller är för mycket... Tyvärr vill jag vara omtyckt av andra... Och tar illa vid mig när jag märker att vissa kvinnor inte tycker om mig. Jag vill ju inte folk ska konkurrera med mig! Har ni tips på konkreta grejer för att sluta bry sig? För att våga vara sig själv fullt ut??!

• Svar på tråden Avundsjuka kvinnor
  • Anonym (X)

Hur yttrar sig den här avundsjukan?
    Är det konkreta saker och händelser, eller är det mer subtilt så det kan vara enbart din tolkning av det?

• Anonym (kkuen)

Vissa kvinnor(som går bra ihop med män) drar på sig avundsjuka från andra kvinnor. Känner en sådan själv, tror att det kan handla om att dom känner sig hotade.

• Anonym (Gdh)
    Anonym (X) skrev 2021-05-19 23:53:22 följande:

Hur yttrar sig den här avundsjukan?

Är det konkreta saker och händelser, eller är det mer subtilt så det kan vara enbart din tolkning av det?

Bra fråga, det undrar jag med
  • Anonym (En till)

Hej. Jag vet precis hur det är, jag har haft det så i hela mitt vuxna liv. Det är jättetråkigt och sorgligt att nästan bli utfryst. Det har varit svårt att få vänner men även att komma in i arbetsgrupper.

Jag vet inte vad jag gör för fel, jag försöker alltid att vara trevlig och inkludera alla.... men men, jag skiter i det nu. Jag är jag liksom..

• sextiotalist

Troligen inte det minsta avundsjuka. I de flestas ögon är du nog rätt ointressant. De har fullt upp med sina liv och struntar fullständigt i din villa etc

• Anonym (O)

Eller så är det några störande drag du har. Kanske är du omedveten om det, eftersom du verkar tycka att du är väldigt förträfflig. Kanske är det din iver att bli omtyckt som ger dåliga vibbar.

• Anonym (H)

Hur kan du ta för givet att de är avundsjuka? De kan vara något annat.

• Anonym (imponerande)

Hur yttrar sig avundsjukan?

Att vara i 30 års ålder ha familj/barn, hus, arbete är inget ovanligt utan snarare rätt standard?

Jag är själv 32 år, har precis byggt nytt hus utan lån, tre barn, make, är egenföretagare, vi kör två nya bilar utan belåning, reser varje sommar (innan corona), har sommarstuga, båt bor i ett idylliskt område ett stenkast från sjön osv. Och jag har faktiskt aldrig stött på avundsjuka på ett negativt sett. Klart att folk kan fråga hur man lyckas och jag säger som det är, man jobbar för det. Dem som känner mig vet att jag kämpat och ibland bollat både småbarn, företag och studier under samma period. Jag ser snarare att det finns ett intresse att ta in information och inspireras. Precis som jag kan bli riktigt imponerad av andra karriärskvinnor, och jag ger dom gärna den positiva respons.

Har en granne som efter sitt fjärde barn omskolade sig helt, studera till fastighetsmäklare och bytte branch. Efter ett år som anställd tog hon över en rätt nedgången mäklarfirma och efter knappa två år var dem topplistade. Mitt i allt genomgick hon skiljsmässa, bollade sin nya karriär/firma med fyra småbarn och toppresterade. Det är imponerande och absolut något jag berömmer.

Svar på tråden Avundsjuka kvinnor